צרכנות רפואית מס' 163

(0)
לדרג

עדכוני צרכנות: תרופה לחולי איידס, מרפאה לפסיכו-דרמטולוגיה, טיפול בצניחת גבות ומארז תוספי תזונה לתקופת ההריון וההנקה

מאת: מערכת zap doctors
תרופה לחולי איידס

ה-FDA אישר באופן סופי את השימוש בתרופה Maraviroc Celsentri, שהוכחה כיעילה לטיפול במבוגרים נשאי HIV עם רצפטור CCR5 שנכשלו בטיפולים קודמים. התרופה חוסמת את הרצפטור CCR5, ובכך אינה מאפשרת לווירוס להשתמש במנגנון של התא כדי להשתכפל. כך נמנעת התפשטות המחלה.

השימוש בתרופה מתאפשר לאחר בדיקת "טרופיזם". מדובר בבדיקה שמטרתה לוודא אם יש לפציינט, הנושא את וירוס האיידס, את הרצפטור CCR5 וכי התרופה מתאימה לו. התרופה ניתנת בשילוב עם תרופות אנטירטרווראליות נוספות.

לדברי ד"ר איציק לוי, יו"ר החברה הישראלית לאיידס: "הייחוד של מרווירוק הוא במנגנון חדש לחלוטין. למעשה זו התרופה הראשונה מקבוצת התרופות שחוסמות את התא הפונקציונאלי, ובכך היא עובדת באופן שונה מכל התרופות שקדמו לה. התרופה עשויה להיות יעילה גם נגד נגיף שעמיד לכל קבוצת התרופות האחרות".

התרופה, אשר פותחה על-ידי מדעני פייזר בשנת 1997, ניטלת באופן פומי וחוסמת כניסה של וירוס 1-HIV לתאי 4CD של מערכת החיסון. כמו-כן, היא מונעת מהוירוס להיכנס לתאים לא נגועים על ידי חסימת נתיב הכניסה העיקרי שלו - הקולטן (קו רצפטור) CCR5.

התרופה אושרה לשימוש במספר שווקים ברחבי העולם כולל ארה"ב והאיחוד האירופי, ולאחרונה אושרה במשרד הבריאות בישראל.

מרפאה לפסיכו-דרמטולוגיה

מרפאה ייחודית חדשה לפסיכו-דרמטולוגיה נפתחה במסגרת יחידת העור בביה"ח "קפלן". המרפאה, הראשונה מסוגה בארץ, היא מרפאה משולבת פסיכו-דרמטולוגית ומטרתה לתת מענה רחב והוליסטי יותר למטופלים. המרפאה הוקמה על-ידי ד"ר עידית אוריון, רופאת עור מומחית העוסקת גם בפסיכו-דרמטולוגיה ובהיפנוזה רפואית וגב' אורית ריגל, פסיכולוגית רפואית מהשרות הפסיכולוגי בביה"ח "קפלן". הסיבה לפתיחת המרפאה נעוצה בהבנה שבמחלות עור יש לעיתים תכופות (בכ-40% מהמקרים) היבט פסיכולוגי משמעותי, שיכול לעורר את המחלה, להחריף את ביטוייה, להקשות על ההתמודדות איתה או לחילופין לגרום לתוצאות תפקודיות ורגשיות מגבילות.

מרפאה זו מיועדת לטיפול באנשים אשר אינם מגיבים כמצופה לטיפול המקובל בבעיות הדרמטולוגיות, ו/או שמחלת העור שלהם כרוכה במצוקות פסיכולוגיות בולטות. ההפניות למרפאה מתבצעות דרך הרופא המטפל או באופן אינדיבידואלי. במסגרת המרפאה נבדקים המטופלים במקביל על-ידי ד"ר אוריון וגב' ריגל, ובהמשך נקבעת דרך הטיפול המתאימה לכל אחד ואחד, על פי הצרכים האינדיבידואליים.

תחום הפסיכו-דרמטולוגיה (הקשר שבין העור והנפש) היה במשך שנים רבות תחום מוזנח ונשכח. בעשור האחרון חלה התעוררות משמעותית בקרב דרמטולוגים ברחבי העולם. החלו להופיע מחקרים מדעיים המוכיחים את הקשר שבין מחלות העור והנפש. כמו-כן, נערכו כנסים בנושא ואף הופיעו מרפאות ייעודיות לכך במדינות שונות. הלגיטימציה שניתנה לקשר גוף-נפש באספקט הדרמטולוגי באה לידי ביטוי בפתיחת מרפאה משולבת זו, שהיא כאמור הסנונית הראשונה בארץ.

ניתן ליצור קשר על-ידי פניה למרפאת העור בביה"ח קפלן בטלפון: 08-9441327 בשעות הבוקר והצהריים.

אגודת פסוריאזיס הישראלית תפעיל קו חם שמספרו 03-6247611, לסיוע וייעוץ לחולים ומשפחותיהם ב-18 לדצמבר בין השעות 19:00-22:00, במסגרת שבוע המודעות למחלות עור. בקו החם יעמדו לרשות החולים רופאי עור מומחים המתמחים בקרב מבוגרים ובקרב ילדים ותינוקות ונציגי העמותה. רופאי העור יעניקו סיוע מיידי למצוקות החולים ויענו על מגוון בעיות ושאלות.

טיפול בצניחת גבות

כולם מכירים את התופעה המטרידה שבה עם העליה בגיל, גבות העיניים נהיות כבדות יותר ונופלות על העין, תוך שהן חוסמות את שדה הראיה ומפריעות לשגרת החיים. ביחידה לכירורגיה פלסטית שבבית החולים כרמל בניהולו של פרופ' ירון הר שי, מיושמת שיטה חדשה המכונה "סקלפל" - טיפול בצניחת גבות.

בשיטה החדשה מתבצע ניתוח זעיר ליד הגבה בהרדמה מקומית בלבד ומבלי צורך באשפוז. הניתוח כולל כריתת עור קטנה בצורה של "סקלפל" (המדמה את הצורה של להב הסכין הכירורגי) בגבול העליון של הגבות, הנמשכת לכיוון הרקות, כך שכמות העור הרבה יותר נכרתת דווקא באזורי הרקה ולא במצח.

בדרך זו הגבה מורמת כלפי מעלה, עודפי העור נמתחים גם הם כלפי מעלה והגורם להפרעה בשדות הראיה חולף. הצלקת נמצאת בגבול העליון של הגבה ונמשכת בתוך קמט קיים בצידי העין. הצלקת הקטנה המתקבלת מדמה קפל עדין רוחבי במצח התחתון, ולאחר תקופה קצרה היא הופכת לעדינה ביותר, מטושטשת וכמעט אינה מורגשת.

צניחת הגבות נגרמת בעיקר על-ידי עודפי עור ניכרים באזור העפעפיים העליונות בעיקר באספקט הצדדי, כאשר הם חוסמים באופן מכאני את שדות הראיה. סיבות נוספת לצניחת הגבה הינן שיתוק עצב הפנים כתוצאה מאירוע מוחי או חבלה מקומית עקב תאונה או טראומה. הסובלים מהתופעה המטרידה מתארים כבדות, קושי בקריאה וצורך בהרמת המצח למעלה כדי לשפר את ראייתם. בבדיקות ראיה שמבצעים להם קיימת על פי רוב הפרעה בשדות הראיה העליונות והצדדיות.

המטופלים,שהינם בדרך כלל מעל גיל 50, מעוניינים בשיפור תפקודי ואסתטי לבעיה, בגישה הקלה והפשוטה ביותר מבלי להזדקק לניתוחים מורכבים וקשים כמו ניתוח מתיחת המצח.

בתקופה האחרונה ביצעו רופאי המרכז הרפואי כרמל כ-20 ניתוחים בגברים ובנשים, אשר הציגו צניחת גבות המלווה בהפרעה בשדות הראיה. הניתוחים התבצעו בהרדמה מקומית ובאופן אמבולטורי ועברו בהצלחה רבה.

מארז לתקופת ההריון וההנקה

סקרי תזונה מהארץ ומהעולם מצביעים על כך שהמודעות לתזונה נכונה במהלך ההריון וההנקה מעולם לא הייתה גבוהה כל-כך. גינקולוגים, דיאטנים ונשים רבות מכירים בצורך בתוספת אומגה 3 במהלך ההריון וההנקה. בד בבד מחקרים חדשים מצביעים על התפתחות תת אופטימלית של העובר והיילוד בשל חסרים שוליים בוויטמין D, ברזל, יוד ורכיבים נוספים המצויים במולטי ויטמינים.

בימים אלו משווק מארז חיסכון מיוחד לתקופת ההריון וההנקה: "אלספה 9 חודשים" - אומגה 3 ייחודי לתקופת ההריון (עתיר DHA) ו"פרנטל" - מולטי ויטמין להריון והנקה של חברת אלטמן. הויטמינים שבמארז מספקים השלמה מלאה לצרכים התזונתיים הנוספים של האם ההרה והמניקה. המארז מכיל 2 מוצרים באריזת חיסכון לחודשיים במינון יומי מומלץ של כמוסה אחת ביום מכל מוצר, כמוסה של אומגה 3 וכמוסה אחת של מולטי ויטמין.

לדברי הדיאטנית מיכל שיין, "המארז המכיל חומצות שומן אומגה 3 בשילוב ויטמינים ומינרלים, מספק לאישה ההרה והמניקה את כל צרכיה התזונתיים, ומאפשר לה השלמה תזונתית מלאה".

אלספה 9 חודשים מכיל נוסחת אומגה 3 עתירת DHA, בהתאם להמלצות איגודי הבריאות העולמיים לתקופת ההריון וההנקה. המוצר מכיל גם חומצה פולית החיונית לתקופת ההריון למניעת מומים מולדים (במיוחד מומים הקשורים למערכת העצבים ולעמוד שדרה) והוא נקי מכימיקלים מזיקים, מכספית ומשאר רעלנים.

פרנטל 9 חודשים מכיל שילוב של ויטמינים ומינרלים במינונים אופטימליים, בהתאם ל-RDA (הקצובה היומית המומלצת) ולטווחי ה-Dietary Reference Intake בהריון ובהנקה. המוצר מכיל גם ברזל עדין לעיכול ואת כל יתר הרכיבים החיוניים לתקופת ההריון ההנקה: ויטמין D, אבץ, ויטמין C ו-B12.

ניתן להשיג את המארז בבתי הטבע, בתי מרקחת ורשתות הפארם, בעלות של 199 ש"ח לאריזה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מחלות המועברות במגע מיני
פורום רפואת עור ומין
פורום רפואת עור אסתטית
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום