חדש: פורום גסטרואנטרולוגיה

(0)
לדרג

כיצד ניתן למנוע התפשטות של סרטן המעי הגס בגוף? כל ההסברים והפתרונות הקיימים - בפורום חדש בדוקטורס

מאת: פרופ' צבי פיירמן

כ-3,200 מקרים של סרטן המעי הגס מתגלים מדי שנה בישראל, מתוכם מחלימים רק כ-50%. לשם השוואה, במהלך שנה מאותרים כ-4,500 מקרים של חולים בסרטן השד, הנחשב כסוג הגידול הסרטני השכיח ביותר כיום, אך עבורו עומדים אחוזי ההחלמה על כשני שליש. בדומה לסרטן השד, גם סרטן המעי הגס ניתן לאיתור מוקדם על ידי בדיקות מתאימות, כאשר טיפול מניעתי פשוט יחסית עשוי להציל חיים ולמנוע מוות מיותר כתוצאה מהזנחה.

סרטן המעי הגס כולל גידולים סרטניים במעי הגס ובחלחולת. מקורם של הגידולים הסרטניים מתחיל בפוליפים - רקמה בתהליך של שגשוג יתר של תאי רירית המעי הגס. תפקידו של המעי הגס בגוף האדם הוא לנקז את "הלכלוך" מהגוף בצורה תקינה. לכן ישנה חשיבות גדולה מאוד לתחלופה של התאים המצפים את רירית המעי הגס. מצב שבו גדל פוליפ הינו מצב שבו התאים אינם מתחלפים, מנגנון הבקרה מפסיק לפעול וישנה התרבות בלתי מבוקרת של תאים. מדובר בתהליך שמתקדם ומתפרש על פני שנים, שאותותיו ניתנים רק כאשר הגידול מפושט וההחלמה ממנו היא מסובכת ולעיתים בלתי אפשרית. מהבחינה הזו אבחון מוקדם וטיפול מוקדם עשויים להציל את חיי האדם.

הסיכון והסיכוי ללקות בסרטן המעי הגס הוא קודם כל תורשתי. ישנם אנשים שאצלם ישנו שינוי ברמת ה-DNA במהלך החיים, שבנוסף להשפעה הסביבתית עלול לספק בסיס להיווצרות פוליפים ולהתפתחות של סרטן המעי הגס. הסטטיסטיקה בישראל מראה שאחד מ-20 בני אדם הוא בעל סיכוי ללקות בסרטן המעי הגס. מכאן, שהדבר הנכון ביותר במניעת סרטן המעי הגס הוא פשוט ללכת ולהיבדק.

אוכלוסייה בסיכון גבוה

בעלי היסטוריה משפחתית של סרטן המעי הגס נמצאים באופן טבעי בסיכון גבוה. סיכון זה עולה ככל שיש יותר קרובי משפחה שחלו במחלת הסרטן. על אלו מחויב ביצוע בדיקה אחת לפרקי זמן משתנים בהתאם לדרגה הסיכון. כמו-כן, הבדיקה הופכת לחובה, כבר מגיל בגרות לחולים במחלת מעי דלקתית כרונית של המעי (קוליטיס) וחולים שעברו בעבר כריתת פוליפים במעי או כריתת מעי גס עקב גידול סרטני ממאיר. אנשים בריאים מעל גיל 50 נמצאים בסיכון בינוני לחלות בסרטן המעי הגס, ולכן מומלץ שיבצעו בדיקות תקופתיות לאיתור מוקדם של המחלה.

לפני ביצוע כל פעולת אבחון או טיפול יש לבצע תחקור של המטופל לגבי ההיסטוריה המשפחתית שלו בהקשר לסרטן המעי הגס. בהתאם נעשה המשך האבחון וכמובן הטיפול.

^^ניתן לאבחן את המחלה בכמה שיטות:^^

1. בדיקה להימצאות דם סמוי בצואה - בדיקה פשוטה יחסית, הנמצאת בסל הבריאות וניתנת לביצוע מול רופא המשפחה. רצוי לבצע את הבדיקה אחת לשנה מעל גיל 50.

2. ביצוע קולונוסקופיה - בדיקה פולשנית של המעי הגס דרך החלחולת. הבדיקה יעילה ומדויקת ביותר, ובעזרתה ניתן לאתר במועד פוליפים ולהסירם בו במקום. הבדיקה מומלצת לכל האוכלוסייה הנמצאת בסיכון יתר. היא נמצאת בסל הבריאות ויש לבצעה אחת לשנה או עד אחת ל-5 שנים (תלוי בהשתייכות לקבוצת הסיכון). לאחר גיל 50 מומלץ, גם לאנשים בריאים (בסיכון בינוני לחלות בסרטן המעי), לבצע את הבדיקה אחת ל-10 שנים.

3. קולנוסקופיה וירטואלית - בדיקה הדומה במהותה לבדיקה הפולשנית, אך נעשית באמצעי דימות בלבד וכמובן אינה מאפשרת טיפול במידה שמתגלים ממצאים כלשהם. בדיקה זו ניתן לבצע כיום באופן פרטי בלבד. ההכנה זהה לקולונוסקופיה, אך יש בה מרכיב קרינתי. יתרונה הוא בכך שהיא מזהה ממצאים (אם ישנם) מעבר למעי.

מודעות ומניעה

השיטה הראשונית למניעת סרטן המעי הגס היא שמירה על אורח חיים בריא בהקשר של תזונה מאוזנת עתירת סיבים וסידן, שתייה מרובה של מים וכן ביצוע פעילות גופנית באופן מסודר. פעולות אלו שומרות על פעילות מעי מסודרת וחיובית ומאפשרות תחלופה מסודרת של אותם תאים עודפים במעי הגס. שיטה נוספת היא, כאמור, ביצוע בדיקות מונעות.

באמצעות מודעות, גילוי מוקדם ואורח חיים בריא ניתן להקטין את הסיכוי לחלות. הבעיה העיקרית היא הפחד מביצוע בדיקות וחוסר מודעות בקרב האוכלוסייה בישראל, הגורמים לכך שהתחלואה והתמותה הינם גבוהים יחסית למדינות מפותחות אחרות וחבל שכך.

בואו לדבר עם פרופ' צבי פיירמן בפורום גסטרואנטרולוגיה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום