עלייה בקרב נשאי איידס הומואים

(0)
לדרג

מדי שנה נדבקים בישראל בנגיף האיידס 333 אנשים בממוצע. לקראת יום האיידס הבינלאומי, משרד הבריאות מפרסם נתונים הקשורים למחלה

מאת: מערכת zap doctors

לקראת יום האיידס העולמי שחל (היום ב'), משרד הבריאות מציג נתונים עדכניים הנוגעים למחלה ולטיפול בה. מדי שנה כמה מאות ישראלים נדבקים בנגיף, שטרם נמצאו תרופה או חיסון נגדו. פעילות ההסברה והמניעה מתמקדת בקהלים ספציפיים אך גם בכלל האוכלוסייה.

תחלואה בעולם ובארץ

על פי דו"חות שנת 2007 של UNAIDS, ארגון האיידס של האו"ם, ו-WHO, ארגון הבריאות העולמי, מעריכים כי חיים בעולם כ-33 מיליון נשאים של הנגיף. בשנת 2007 נדבקו באיידס כ-2.7 מיליון אנשים ונפטרו מאיידס כ-2 מיליון אנשים.

בישראל, משנת 1981 ועד סוף שנת 2007, התגלו 5,358 מקרים חדשים של נשאי HIV וחולי איידס. במהלך תקופה זו נודע למשרד הבריאות על 1,119 נפטרים או אנשים שעזבו את הארץ. נכון לסוף שנת 2007 רשומים 4,239 אנשים החיים עם HIV בישראל. בעזרת נוסחה שפותחה בשיתוף ארגון הבריאות העולמי, בוצע חישוב המשקלל מגמות תחלואה בישראל, שבעזרתו משרד הבריאות מעריך כי חיים בארץ כ-5,940 בני אדם שנדבקו בנגיף. בין השנים 2007-2003 דווח על ממוצע שנתי של 333 נשאי HIV/חולי איידס חדשים. בשנת 2007 דווחו 360 מקרים חדשים.

שיעור נשאי או חולי האיידס בשנת 2007 הוא 49.6 למיליון, שיעור הנמוך מזה הקיים ברוב מדינות מערב אירופה (אך עם זאת, קיימים פערים בין תת אוכלוסיות בארץ).

הסברה ומניעה

בדיקות דם לגילוי נגיף ה-HIV מבוצעות חינם לכל דורש במרפאות קהילתיות ובמרכזי האיידס. בנוסף, בישראל פועלים שבעה מרכזים לאבחון, ייעוץ וטיפול בנשאי HIV ובחולי איידס. סל השירותים לנשאי HIV ולחולי איידס, אומרים במשרד הבריאות, הוא בין המתקדמים בעולם המערבי. בשנים האחרונות נכנסו מספר תרופות וטכנולוגיה חדשות לסל.

בכל שנה מתקיים קמפיין מניעה לקראת יום האיידס העולמי. ההסברה מיועדת לכלל האוכלוסייה ומסריה מבוססים על ניתוח מגמות תחלואה ועל תוצאות סקרים שבוצעו בקרב אוכלוסיית מבוגרים בגילאי 45-18.

^^בקהילה ההומו-לסבית^^ - בשנים האחרונות נצפתה עלייה במספר המוחלט של גברים נשאי HIV וחולי איידס שדיווחו על קיום יחסי מין עם גברים. על פי תוצאות סקר ידע, עמדות והתנהגות באמצעות האינטרנט, אשר הוכן על ידי משרד הבריאות בשיתוף האגודה להומואים, לסביות, ביסקסואלים וטרנסג'נדרים, הוחלט במשרד הבריאות לצאת גם השנה יחד עם האגודה בקמפיין משותף וייחודי לקהילת הגייז. הקמפיין יופעל במקומות בילוי (לצד חלוקת אלפי קונדומים על ידי האגודה) ובאתרי אינטרנט של הקהילה.

^^בקרב המשתמשים בסמים^^ - השימוש בסמים בהזרקה מהווה גורם סיכון משמעותי להדבקה בנגיפים המועברים באמצעות דם, כגון HIV ודלקות כבד נגיפיות מסוג B ו-C. הדפוסים ההתנהגותיים הקשורים למשתמשים בסמים בהזרקה כוללים שימוש משותף במחטים ובציוד הזרקה נלווה וכן קיום יחסי מין בלתי מוגנים. בין השנים 2007-1981 היוו המשתמשים בסמים 14.4% מכלל מקרי ה-HIV/איידס שדווחו.

השנה התוכנית להחלפת מזרקים שנפתחה בשנת 2006 על ידי המחלקה לשחפת ואיידס והמחלקה להתמכרויות של משרד הבריאות בשיתוף פעולה עם הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול, הורחבה מתל אביב גם לערים אשדוד וירושלים, תוך שיתוף פעולה שהחל השנה עם קרן רש"י של הוועד למלחמה באיידס. כמו כן, גדל מספר דיירי הרחוב בתל אביב המשתמשים בסמים בהזרקה, שאותרו והופנו לגורמים טיפוליים ולטיפולי גמילה בקהילה.

^^באוכלוסייה הכללית^^ - משנות ה-90 משרד הבריאות מפעיל תוכניות התערבות בקהילה:

תוכנית לאוכלוסיית הנשאים והחולים - מתאמים מלווים ומגשרים בין החולים והנשאים לבין הצוות המטפל.

מניעת הפצת הנגיף בקרב האוכלוסייה הבריאה - מתקיימות סדנאות הסברה במרכזי קליטה, דיור קבע, נוער וחיילים לקראת שחרור.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות המועברות במגע מיני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום