צרכנות רפואית מס' 161

(0)
לדרג

השבוע בצרכנות: טיפול מיני וזוגי בחולים אונקולוגיים, אינסולין לילדים חולי סוכרת, תרופה לטיפול ביתר לחץ דם ועוד

מאת: מערכת zap doctors
טיפול מיני וזוגי בחולים אונקולוגיים

המרפאה לטיפול מיני וזוגי בביה"ח מאיר קיימת למעלה מ-20 שנים. לאחרונה, אנשי הצוות העובדים במרפאה עברו הכשרה מיוחדת בטיפול מיני וזוגי בחולים אונקולוגיים. המרפאה מאוישת על-ידי צוות רב מקצועי הכולל מומחים בתחומים הבאים: רפואת נשים, רפואת משפחה, פסיכיאטריה, פסיכולוגיה, טיפול זוגי ועבודה סוציאלית. הטיפול הניתן במרפאה זו מיוחד בגישתו ההוליסטית המשלבת התייחסות להשפעה ההדדית גוף-נפש.

הקדמה והתפתחות הטיפול בחולי סרטן שינו את הפרוגנוזה: מחלות ממאירות הפכו להיות מחלות שניתן לרפא אותן. כיום חיים בארץ למעלה מ-150 אלף אנשים ששרדו את מחלת הסרטן ומקיימים אורח חיים בריא. הטיפולים הניתנים במחלה (כירורגיה, כימותרפיה, הקרנות) פוגעים באיכות החיים של המטופל בכלל ובחיי המין בפרט. בשנים האחרונות התפתחה תת-התמחות חדשה בתחום הטיפול המיני: אונקוסקסולוגיה.

הטיפול האונקוסקסולוגי מתייחס למכלול המרכיבים הפיזיים והנפשיים המעורבים בתפקודו של החולה עצמו ובן או בת הזוג, במטרה לאפשר לחולה איכות חיים טובה יותר ובמידת הצורך גם זוגיות מספקת יותר. בדומה לרפואה משקמת בכל תחומי הבריאות, אצל חולים אונקולוגיים, יש לפעול לקראת שיקום כל מערכות החיים כולל חיי המין.

"במחקר שערכנו בקרב חולים אונקולוגים והוצג בכנסים בינלאומיים, מצאנו כי 84% מאוכלוסיית המחקר דיווחה על שביעות רצון טובה עד טובה מאד מהמערכת הזוגית טרום המחלה", אומר משה מוק, מנהל המרפאה לטיפול מיני בביה"ח מאיר. "בניגוד לכך, במהלך הטיפולים האונקולוגים חלה ירידה דרסטית בשביעות הרצון מהמערכת הזוגית אצל 50% מהנשאלים. אצל 80% מהחולים חלה ירידה במיניות כולל דיווח על הפרעות בתפקוד המיני. במקביל, אצל 75% מהנשאלים צוינה ירידה בדימוי הגוף ובהערכה העצמית". לדבריו, הנתון המדהים מבחינתנו הוא כי 84% מהנשאלים לא קיבלו שום הסבר, יעוץ, מידע או הכוונה מאיש מאנשי הצוות המטפל לגבי הקשיים הצפויים להם בתחום הזוגיות והתפקוד המיני כתופעת לוואי של המחלה והטיפולים. המחקר מוכיח אפקט שלילי חזק על הבריאות המינית ועל מערכת היחסים הזוגית של החולים האונקולוגים. לפיכך, יש חשיבות רבה ביותר להגברת המודעות של צוות המחלקה האונקולוגית, כמו גם צוותי כל המחלקות האחרות המטפלות בחולי סרטן, לקשיים הזוגיים והמיניים אותם חווים החולים.

חולים אונקולוגיים ובני זוגם מוזמנים לייעוץ וטיפול מיני וזוגי במרפאה. פרטים בטל. 09-7472916.

אינסולין לילדים חולי סוכרת

מנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) אישר את האפידרה (אינסולין גלוליזין) לשימוש לילדים מגיל 4 ומעלה. האישור ניתן לאחר מחקר מקיף שכלל 572 ילדים ונערך במשך 26 שבועות, אשר הראה את בטיחותו ויעילותו של אינסולין אפידרה לשימוש בגילאים אלו. התרופה מאושרת בארצות האיחוד האירופאי לילדים מעל גיל 6 שנים מיוני 2008. בישראל גם כן הוגשה בקשה להתוויה למתן לילדים מעל גיל 6 שנים והעניין נמצא בתהליך רישום.

אפידרה (Apidra), המיוצר על ידי חברת התרופות "סאנופי אוונטיס", הינו אינסולין קצר טווח בעל פעולה מהירה וקצרה, אשר מאפשרת גמישות רבה. הוא נלקח במקביל לאינסולין ארוך טווח. אפידרה מאפשר גמישות הן במינונים והן בארוחות ולכן ניתן להזריקו 15 דקות לפני הארוחה או מיד לאחריה.

הקרן הבינלאומית לסוכרת מעריכה כי כ-440 אלף ילדים עד גיל 14 חולים ברחבי העולם בסוכרת מסוג 1, וכ-70 אלף ילדים מאובחנים חדשים בכל שנה. בארה"ב, סוכרת מסוג 1 היא הנפוצה ביותר בקרב ילדים. 1 מכל 400 עד 600 ילדים אמריקאים מאובחן כחולה סוכרת מסוג זה.

טיפול ביתר לחץ דם

לאחר אישור ה-FDA בארה"ב וה-EMEA האירופי, אושרה בחודש יוני על-ידי משרד הבריאות הישראלי, התרופה ראסילז (Aliskiren) - תרופה מהפכנית, מקבוצה תרפויטית חדשה לטיפול ביתר לחץ דם.

התרופה חוסמת אנזים המתחיל תהליך שעשוי להוביל לעלייה בלחץ הדם ובכך תוקפת את אחד התהליכים המשמעותיים המביאים ליתר לחץ דם ולנזק לאיברי מטרה, כגון לב וכליות. בישראל, כמיליון איש מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מיתר לחץ דם. מהם רק 50% מאובחנים ומתוכם כ- 60% מטופלים.

התרופה ראסילז פרצה אל התודעה העולמית כאשר זכתה במקום הראשון והיוקרתי בתחרות The Wall Street Journals Technology Innovation Award, מבין יותר מ-800 טכנולוגיות אשר התמודדו על הפרס היוקרתי בתחום פריצות הדרך הטכנולוגיות בתחום הרפואה וההיי-טק.

התרופה הינה הראשונה בדור חדש של משפחת תרופות לטיפול ביתר לחץ דם אשר נקראת Direct Renin Inhibitors, הפועלות לעיכוב של האנזים רנין, שהוא האנזים קובע הקצב בתהליך המוביל לעלייה בלחץ הדם.

תוצאות מחקרים, שפורסמו במגזינים רפואיים יוקרתיים, הוכיחו שהתרופה יעילה בהורדת לחץ דם, כטיפול יחיד או בשילוב עם תרופות אחרות. כאשר התרופה ניתנת בשילוב עם תרופות אחרות ליתר לחץ דם, האפקט היה טוב יותר באופן משמעותי מאשר מתן כל תרופה בנפרד. בנוסף, הוכח כי ראסילז יעילה בהורדת לחץ דם מעבר ל-24 שעות. תכונה זו מונעת את העלייה המסוכנת בלחץ הדם בשעות הבוקר המוקדמות, ומאפשרת איזון טוב של לחץ הדם גם כשהמטופל שוכח לקחת כדור אחד. מחקר ה-avoid, שפורסם ב-New England Journal of Medicine הוכיח כי לתרופה יעילות גבוהה בהורדת חלבון בשתן אצל חולי סוכרת עם יתר לחץ דם מעבר לטיפול המקובל כיום.

"התרופה ראסילז והטכנולוגיה של חסימה ישירה של האנזים רנין, הינה פריצת הדרך הגדולה והמשמעותית ביותר בתחום הטיפול ביתר לחץ דם מזה עשור, והיא מספקת לרופאים קו טיפולי חשוב נוסף. התרופה מהווה מהפכה בטיפול ביתר לחץ דם ובהגנה על איברי מטרה, ולמעשה מאפשרת לרופאים לאזן את החולים ולשלוט במחלתם לטווח ארוך. מדובר בבשורה של ממש לציבור החולים, במיוחד בהתייחס לכך שהיום אחד מכל ארבעה ישראלים סובלים מיתר לחץ דם", אומר פרופ' שוקי וייסגרטן, מנהל המכון הנפרולוגי באסף הרופא.

סיכה לסגירה כירורגית

בימים אלה מגיע לארץ חידוש בתחום הכירורגיה: סיכה שנספגת בעור לסגירה כירורגית, המאפשרת תוצאה קוסמטית משופרת. הסיכה, המשווקת על-ידי חברת "מדטון", מאפשרת לרופא הכירורג עבודה נוחה, נעימה ומהירה יותר ולמטופל תוצאה אסתטית משופרת והקלה בתהליך הריפוי. אין צורך בהוצאת הסיכות מכיוון שהן נספגות. מדובר בפיתוח אמריקאי שנמצא בשימוש כבר שנתיים בארה''ב ובאירופה ובימים אלה נכנס לשימוש בבתי חולים בארץ.

הסיכות הנספגות עשויות מחומר המוכר לעולם הרפואה כבר שנים רבות. אותו החומר ממנו עשויים חוטי התפירה הנפוצים ביותר. הטיפול נעשה על-ידי מהדק רפואי מיוחד, קל ופשוט לשימוש ותפעול. השימוש בסיכות הנספגות מקל על טראומות כמו צלקות בולטות שנשארות לאחר ניתוחים, התפרים הופכים לבלתי נראים וזמן ההחלמה קצר הרבה יותר.

יתרונות הסיכות הנספגות כוללים: קיצור בזמן הניתוח, הפחתת משך זמן ההרדמה והפחתת חומרי הרדמה ותוצאה קוסמטית טובה יותר לשביעות רצון החולה. כמו-כן, הצורך במתן תרופות לאחר הניתוח קטן, ההחלמה מהירה יותר ואין צורך להוציא את הסיכות לאחר ההחלמה. יתרונות אלו מובילים לחסכון משמעותי בזמן ועלויות. לרופא, למערכת הבריאות ולמטופל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום חוסן - תמיכה לחולי סרטן ובני משפחותיהם
פורום סוכרת
פורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם
פורום כירורגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום