פרוביוטיקה: כוח עזר לגוף

(0)
לדרג

הטיפול בפרוביוטיקה הוכח כיעיל במאבק במחלות הנוגעות למערכת העיכול. כל המנגנונים להבנת שיטת הפעולה של הפרוביוטיקה

מאת: ד"ר עדי להט-צוק

פרוביוטיקה הינה מיקרואורגניזמים חיים אשר תורמים לבריאות הנשא שלהם כאשר הם ניתנים במינון מתאים. כיום נמצאים בשימוש הרפואה מספר רב של מיקרואורגניזמים כאלו למטרות רבות. הנפוצים ביתר בשימוש הם: מינים שונים של החיידק לקטובצילוס (Lactobacillus), מינים של החיידק ביפידובקטריום (Bifidobacterium), סקרומיצס בולרדי (Saccharomyces Boulardi), וכן סוגי שמרים שונים.

טיפול פרוביוטי

בשנים האחרונות הולך וגובר השימוש בפרוביוטיקה במחלות שונות, אשר רובן קשורות למעי או למערכת החיסון. בתחום הגסטרואנטרולוגיה הספרות הרפואית תומכת במתן טיפול פרוביוטי בשלשול הנגרם בעקבות טיפול אנטיביוטי וכמניעה להתפתחות השלשול, כחלק מהטיפול בשלשול זיהומי חריף, כטיפול ב-IBS (תסמונת המעי הרגיש) וכחלק מהטיפול בחיידק הליקובקטר פילורי (Hhelicobacter Pylori). כמו-כן, הטיפול מתאים כאשר ישנן מחלות דלקתיות של המעי (IBD). בתחומים רפואיים אחרים טיפול פרוביוטי הוכח כיעיל במקרים של אטופיק דרמטיטיס (Atopic Dermatitis) וזיהומים במערכת הנשימה העליונה.

ישנם מספר מנגנונים אפשריים להבנת שיטת הפעולה של הפרוביוטיקה. לרוב, מדובר בשילוב של מספר שיטות. כאשר מדובר במניעה וטיפול בזיהומים במערכת העיכול, כנראה שתחרות ישירה בין הפרוביוטיקה לחיידקים הפתוגנים בשילוב עם השפעה על מערכת החיסון של המעי תורמת לאפקט. בנוסף, הפרוביוטיקה הוכחה כמורידה את חדירות המעי ואת הפרשת החומרים מעוררי הדלקת מהמעי.

רמת האורגניזמים

להשגת יעילות מרבית, על האורגניזמים להיות עמידים לחומצה ולמרה על מנת לשרוד את המעבר דרך מערכת העיכול העליונה. רוב סוגי הפרוביוטיקה אינם מתיישבים ברירית המעי הגס לזמן ארוך, ולכן על מנת לשמור על רמה יעילה של אורגניזמים יש לקחת את הטיפול באופן סדיר.

ישנן מעט מאד תופעות לוואי לטיפול. תתכן נפיחות ואי נוחות בטנית קלה, אשר חולפת מעצמה לאחר הפסקת הטיפול. בחולים מדוכאי מערכת חיסון בצורה קשה או הסובלים מתסמונת המעי הקצר, תוארו מקרים של זיהומים סיסטמיים שהתפתחו בעקבות הטיפול. אי לכך לחולים אלו אסור לקבל טיפול פרוביוטי. אין תיאורי מקרה של זיהומים במקרים אחרים. כמו-כן, אין דיווחים לגבי השפעה על תרופות אחרות אותן נוטל החולה.

ככלל, ככל שמינון האורגניזם גבוה יותר, כך התוצאות טובות יותר. אין עדות לכך שמינון גבוה אינו בטוח. הפרוביוטיקה ניתנת כקפסולה, אבקה, כדורים, נוזל או כחלק ממזון. הכמות הנדרשת לטיפול שונה בין סוגי האורגניזמים השונים והמחלות השונות.

ד"ר עדי להט-צוק היא רופאה בכירה במכון הגסטרואנטרולוגי - דרכי העיכול והכבד, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום