לידה כבקשתך

(0)
לדרג

תוכנית הלידה באה לגשר בין ציפיות ורצונות היולדת לבין הסטנדרטים והנהלים של בית החולים. כך תכינו תוכנית לידה

מאת: טל שדה

עבור אחוז לא מבוטל של יולדות, לידה 'טבעית', כזו הנמנעת מהתערבות רפואית ככל הניתן, אוצרת חוויה בלתי נשכחת ומקור לגאווה ותחושת סיפוק.

אלא, שבמעמד יוצא הדופן של הלידה, יש חשיבות רבה לכל פרט. לכל פעולה הנעשית או הנמנעת ולכל החלטה, רפואית או אחרת, יש משמעות רבה עבור היולדת הנאבקת בציריה וזקוקה לכל כוחותיה, פיזיים ונפשיים כאחד.

לכך יש להוסיף שני כשלים עיקריים: האחד, כל מי שילדה אי פעם יודעת שחדר לידה אינו מקום לנהל משא ומתן או להרצות את משנתך. בחדר לידה אפשר, בקושי, לנשום. השני, לא תמיד תהיה התאמה בין השיקולים הרפואיים לתוכניות של היולדת. במקרים חריגים, בהם מדובר בשלומם ובריאותם של היולדת והיילוד, מוטב שתינתן עדיפות לקביעת הרופא.

אל הפער הזה, שבין הכורח לפועל, נכנסת תוכנית הלידה שהפכה פופולארית מאוד בשנים האחרונות.

מהי תוכנית לידה?

תוכנית לידה (Birth Plan) היא אוסף כתוב של בקשות, רצונות וציפיות לקראת הלידה המנוסחים על ידי היולדת, בדרך כלל בשיתוף בן זוגה, ומיועדים להגיע לידיעת הצוות המטפל.

לרוב האנשים יש העדפות לגבי הדרך בה על הדברים להיעשות במהלך הלידה. תוכנית הלידה באה להגדיר נושאים כמו: האם ברצונך להשתמש בשיכוך כאבים, האם התכוננת ללידה על ידי עיסוי החיץ, האם ברצונך להימנע מזירוז לידה, האם ברצונך להניח את התינוק על גופך מיד לאחר הלידה?

התוכנית נועדה לעזור לאנשים הבאים במגע עמך במהלך הלידה, להכיר אותך טוב יותר, להבין אילו הכנות עשית לקראת הלידה ולמה את מצפה במהלכה.

לא מומלץ לתפוס את התוכנית כחוברת הוראות והנחיות לצוות חדר הלידה, אלא יותר כמניפסט של רצון טוב, שמטרתו לקדם שיתוף פעולה והתחשבות בצרכים וברצונות הייחודיים שלך. מעין כלי לקביעת סדר העדיפויות.

עוד חשוב לזכור, כי תוכנית לידה היא בסיס הפתוח לשינויים, בהתאם להתפתחות הלידה.

צעד אחד קדימה

בעבר הלא רחוק תוכנית לידה לא הייתה אפילו בגדר רעיון - מי בכלל חשב לשאול את היולדת? נשים ילדו עם או בלי משככי כאבים, באופן זהה בכל בתי החולים בארץ. עם התבססות רעיון הלידה הטבעית וההתקדמות לעבר בחירה חופשית בלידה, נולד גם רעיון 'תוכנית הלידה'.

מזה כחמש שנים נוהגים מרבית חדרי הלידה בארץ לקבל מהיולדות, עם הגעתן לחדר הלידה, תוכניות לידה ולהתייחס אליהן במלוא הרצינות. יולדות המבקשות לקבל שליטה על מהלך הלידה כבר לא נתקלות ביחס חשדני ובחוסר פרגון, אלא דווקא בהבנה וביחס מעודד.

איך להתכונן?

לקרוא, להתייעץ, לשאול ולברר עם עצמך מה חשוב לך מכל שפע הרעיונות והאפשרויות העומדים לרשותך. אם זו אינה הלידה הראשונה שלך, מומלץ להעלות שוב ושוב את סיפור הלידה או הלידות הקודמות שלך, להיזכר בדברים שעזרו לך ובדברים שהיית רוצה לשנות. כדאי להיעזר בסיפורי לידה של חברות ובנות משפחה, בספרים, באינטרנט, בקורס הכנה ללידה ובסיור בחדר הלידה.

מה אפשר לבקש?

אין טעם לבקש דברים שאינם נהוגים בבית החולים שבו בחרת ללדת. מומלץ לברר במהלך הסיור בחדר לידה, או בשיחת טלפון, האם יש אפשרות ונכונות מצד הצוות להיענות לבקשותייך.

נסי לבקש רק דברים שגם את מוכנה לעמוד מאחוריהם. אם את מבקשת, למשל, להימנע מחתך, אז מין הראוי שתנקטי כבר במהלך ההריון בפעולות שיגבירו את הסיכוי שלא תצטרכי חתך.

עזרי ליצור את התנאים למילוי הבקשות שלך וקחי עליהם אחריות. אם, לדוגמא, ביקשת שהמלווה יחתוך את חבל הטבור, אך כאשר הגיע הזמן לחתוך המלווה לא נמצא בחדר ואינו זמין, אין טעם לבוא בטענות לצוות שחתך את חבל הטבור בניגוד לבקשתך.

^^חשוב מאוד^^:

להביא לחדר הלידה מספר עותקים של התוכנית.
לדון בתוכנית עם מי שילווה אותך בלידה, כי עליו להכיר את התוכנית ולהבין את העדפותייך.
לכתוב תוכנית קצרה - עמוד עד עמוד וחצי - וקלה לקריאה.
להקדיש דף נפרד לטיפול בתינוק לאחר הלידה, שיימסר לצוות התינוקייה.

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום