טיפול כירורגי בהשמנת יתר

(0)
לדרג

השמנת יתר חולנית גורמת להתפתחות מחלות ופוגעת באיכות החיים. כיצד הכירורגיה נרתמת לטיפול בבעיה? על שולחן הניתוחים

מאת: ד"ר דוד גויטן

להשמנת יתר השלכות משמעותיות על איכות החיים והסיכון לתחלואה. השמנת יתר גורמת להתפתחות מחלות באופן ישיר ועקיף או מחמירה מחלות קיימות, כגון: יתר לחץ דם, סוכרת, בעיות במערכת הנשימה, בעיות במפרקי השלד, מחלות לב וכלי דם וכד'. את מידת ההשמנה מעריכים על ידי מדד המשלב התייחסות לגובה ומשקל. המדד נקרא Body Mass Index = BMI ומחושב על ידי משקל המחולק בגובה בריבוע. מעבר לכך, השמנה פוגעת גם באיכות החיים, בתעסוקה, בפרנסה, מגבילה את יכולת התנועה והניידות וגורמת להרגשת מוגבלות. למצב זה מרכיב נפשי עמוק וחלק לא מבוטל מבעלי השמנת יתר סובלים מדיכאון ברמה זו או אחרת, עד כדי צורך לעיתים בטיפול רפואי.

הטיפול בהשמנת יתר נועד להפחית את הסיכון להתפתחות או החמרת מחלות נלוות ולשפר את איכות החיים ותוחלת החיים של המטופל. הטיפול הכירורגי הוא אחד ממגוון האמצעים לטיפול בהשמנת יתר חולנית. תחום זה נקרא בריאטריה (Bariatrics).

סוגי הניתוחים

^^ניתוחים מגבילי קיבה:^^

טבעת מתכווננת - טבעת סיליקון עם בלון בהיקפה הפנימי מותקנת על החלק העליון של הקיבה ומקטינה את קוטר המעבר לקיבה ופרקטית את נפח הקיבה. מצב זה מחייב את המטופל לשנות דפוסי אכילה ותוך כדי כך מתקבלת ירידה במשקל.

שרוול קיבה - כריתת חלק מהקיבה והקטנת נפחה. לאחר הניתוח קיימת ירידה בגודל הארוחות הניתנות לאכילה וכן שינוי בתחושת הרעב. המטופלים מפסיקים לרוב להיות רעבים לאחר הניתוח.

ניתוחים מקבוצה זו יעילים בהפחתת כ-50% מעודף המשקל.

^^ניתוח משולב המגביל קיבה ומקטין ספיגה:^^

מעקף קיבה - בניתוח זה יוצרים כיס קטן של קיבה וכן מבצעים מעקף של חלק מהמעי הדק. ניתוח זה תורם הן להקטנת נפח הקיבה והן להפחתת ספיגת המזון. בנוסף, תורם הניתוח להפחתת תחושת הרעב - המטופלים מפסיקים לרוב להיות רעבים לאחר הניתוח. בניתוח זה ניתן לצפות להפחתה של כ-75% מעודף המשקל ושיפור מהיר ומשמעותי ביותר במחלות רקע, בייחוד סוכרת, יתר לחץ דם ובעיות נשימתיות. חלק גדול מהחולים יחלימו לחלוטין ממחלות הרקע התלויות בעודף משקל.

כל הניתוחים הללו מבוצעים בשיטה זעיר-פולשנית (לפרוסקופית) המפחיתה את הסיכון הניתוחי, מפחיתה כאבים באופן משמעותי, מפחיתה סבירות לזיהומים וסיבוכי פצע, מקצרת את זמן ההחלמה ובעלת תוצאה קוסמטית טובה יותר.

הקריטריונים להתאמה לניתוח הינם:

א. BMI>40 או BMI>35 בנוכחות מחלה/ות הקשורות לעודף משקל.
ב. ניסיונות חוזרים של דיאטות ללא הצלחות עמידות בזמן.
ג. העדר גורמים רפואיים להשמנה (מחלות מטבוליות או אנדוקריניות נדירות יחסית).
ד. הבנה והענות רבה של המטופל לכל הכרוך בניתוח ובהמשך הטיפול.

פעילות השירות הבריאטרי כוללת: זיהוי והערכת מנותחים פוטנציאליים, ליווי בתהליך ההכנה לניתוח וביצוע הניתוח המתאים ביותר לאור היכרות ומעקב אחרי המטופלים. בנוסף, ישנו מעקב רציף לאחר הניתוח בהיבט הכירורגי, מטבולי, התנהגותי ותזונתי.

ישנה אפשרות להשתתף בקבוצה טיפולית אשר תומכת בתהליך הירידה במשקל, מסייעת בשינוי דפוסי התנהגות ועוזרת במיסוד הרגלי אכילה נורמאליים לצורך ירידה במשקל ושמירה על ההישגים. שילוב של כל הגורמים הללו מעצים את הצלחת הטיפול ומסייע רבות בהחלמה מהניתוח ובירידה במשקל.

ד"ר דוד גויטן הוא אחראי השירות לטיפול כירורגי בהשמנת יתר, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה ותזונה
פורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום