צרכנות רפואית מס' 160

(0)
לדרג

מערכת אלחוטית לחולי סוכרת, תרופה לחולי אי ספיקת לב, טיפול בסרטן הכבד ומיקרוסקופ לניתוחי עיניים. עדכון צרכני

מאת: מערכת zap doctors
מערכת אלחוטית לחולי סוכרת

בשורה לחולי סוכרת בישראל: OMNIPOD, מכשיר אלחוטי חדשני הכולל מערכת להזלפת אינסולין ומד סוכר, הוצג בכנס האגודה הישראלית לסוכרת. המכשיר כולל: מערכת אלחוטית להזלפת אינסולין ומד סוכר FreeStyle מובנה למדידת רמות הסוכר בדם.

המכשיר מאפשר אספקת אינסולין עקבית לגוף, ללא הפסקות בשל ניתוקים מכוונים ולא מכוונים של הצינורית הקיימים במשאבות אינסולין רגילות. מערכת ייחודית זו מאפשרת לסוכרתיים לשפר את האיזון ואת איכות החיים בזכות 4 יתרונות עיקריים: היא מאפשרת הזלפת אינסולין רציפה ומאפשרת תנועה חופשית ללא תלות בצינוריות המחוברות לגוף. יתרון נוסף הוא החדרת קנולה אוטומטית ללא כאב ומבלי לראות מחט. כמו-כן, אין צורך בנשיאת מד סוכר.

המערכת מורכבת מפוד חד-פעמי המתאים ל-3 ימים ומכיל את מיכל האינסולין, הצינורית והמתקן להחדרת הקנולה, ושלט חכם אשר כולל גם מד סוכר FreeStyle מובנה.

החדרת הקנולה, נעשית באופן אוטומטי וכך מקלה על תהליך החדרתה ומצמצמת טעויות ושוני בזווית ועומק ההחדרה. התהליך מתבצע בשבריר שנייה, ללא כאב ומבלי לראות כלל את המחט. מד הסוכר אשר מובנה בשלט החכם (PDM) משלב בין תוצאת בדיקת הסוכר לבין המלצה למינון הזלפת האינסולין, כך שאין צורך להזין את התוצאה ולשאת בנפרד משאבה ומד סוכר. בנוסף, ניתן לאחסן נתונים בשלט החכם כגון: מינון אינסולין, רמות סוכר נמדדות וכמות פחמימות בכל ארוחה. המכשיר מאושר על-ידי ה-FDA האמריקני ועל-ידי משרד הבריאות הישראלי.

לדברי ד"ר חוליו וינשטיין, מנהל מרפאת סוכרת בביה"ח ולפסון ונשיא האגודה הישראלית לסוכרת, "טכנולוגיה חדישה זו, עשויה להקל על אופן מתן האינסולין ולאפשר לרבים מבין חולי הסוכרת מסוג 1 ו-2 המטופלים באינסולין, לקבל את התרופה באופן המחקה את הפרשת האינסולין מהלבלב אצל האדם הבריא, ללא כאב, ללא זריקות, בדיוק רב וללא הסרבול המלווה לצינוריות. בנוסף לכך שהמכשיר ידידותי יותר, הוא אינו בולט, ובכך מאפשר שמירה על דיסקרטיות".

המכשיר משווק על-ידי המרכז לסוכרת "גפן מדיקל" ומחירו: 3,100 ש"ח עבור השלט החכם ו-1,350 ש"ח לאריזה של 10 פודים. לרגל חודש הסוכרת, כל סוכרתי שירכוש מערכת אומניפוד במהלך חודש נובמבר יזכה ב-1,000 ש"ח מתנה לרכישת פודים.

תרופה לחולי אי ספיקת לב

ממחקר חדש לקרדיולוגיה שפורסם בירחון הרפואי היוקרתי Lancet, עולה כי הוספת תרופת המרשם אומקור המכילה חומצות שומן אומגה 3, מורידה את התמותה בחולי אי-ספיקת לב סימפטומטיים. טיפול ארוך טווח בתרופה הביא לירידה בתמותה של 9% מכלל הסיבות ואשפוזים על-רקע סיבות של בעיות לב וכלי דם.

המחקר שנקרא GISSI-HF, כלל 7,000 חולים שקיבלו את התרופה אומקור במינון 1 גרם מדי יום לעומת קבוצת ביקורת שקיבלה פלצבו. בעת הצגת התוצאות טענו החוקרים כי מדובר בשיפור שהושג מעבר להישג של הטיפול המקובל אותו קיבלו החולים ממילא. החוקרים שהציגו את המחקר במהלך כנס ESC טענו כי הטיפול מהווה אפשרות יעילה, בטוחה, פשוטה וזולה לחולים עם אי-ספיקת לב כרונית.

פרויקט GISSI-HF הוא מחקר אקראי בקנה מידה גדול, שנועד לבחון את ההשפעות של תרופת המרשם המכילה חומצות שומן אומגה 3 (אומקור) ושל סטטינים על תמותה ותחלואה בחולים עם אי-ספיקת לב סימפטומטית. בזרוע שבדקה את תרופת האומגה 3, החוקרים עקבו אחר חולים עם אי-ספיקת לב כרונית, בדרגות שונות 2-4 ללא קשר לגורם, וחילקו אותם באקראי לטיפול באומגה 3 במרשם (אומקור) במינון 1 גרם ביום או פלסבו. החולים היו במעקב במשך קרוב לארבע שנים, כאשר מדד הסיום כלל תמותה או אשפוז בבית חולים על-רקע קרדיווסקולרי.

לאחר 3.9 שנות מעקב, הטיפול בחומצות שומן אומגה 3 במרשם רופא הפחית את הסיכון לתמותה ב-9% והפחית את הסיכון לאשפוז על-רקע סיבות קרדיווסקולריות ב-8%. החוקרים מדווחים כי יש לטפל ב-56 חולים במטרה למנוע מקרה תמותה אחד וב-44 חולים במטרה למנוע מקרה תמותה או אשפוז אחד על-רקע סיבות קרדיווסקולריות. בניתוח הממצאים שכלל חולים שנותרו תחת הטיפול במהלך המחקר, מצאו החוקרים כי הטיפול הביא לירידה של 14% בסיכון היחסי.

החוקרים הסבירו כי תוספת התרופה לטיפול הקיים מייצרת השפעה מיטיבה על מנגנונים המובילים להתקדמות אי-ספיקת לב. למרות שהסיבות המדויקות אינן-ידועות, חומצות שומן אומגה 3 עשויות להשפיע לטובה על התהליכים הדלקתיים בכלי הדם.

טיפול בסרטן הכבד

נקסבר (Nexavar) הינו טיפול תרופתי ממוקד המהווה פריצת דרך טיפולית בסרטן כבד ראשוני ומתקדם מסוג (HCC). במחקרים קדם-קליניים הוכח כי התרופה יעילה מאוד במניעת התרבות לא מבוקרת (שגשוג) של תאים ממאירים ובמניעת יצירת כלי דם חדשים - שני תהליכים הנחוצים מאד לשרידות תאי הגידול ולהתפשטותם. תרופה זו פועלת נגד מחלות הסרטן על-ידי עיכוב אנזימי קינאזות, חלבונים המעורבים במסלולי הולכת אותות (סיגנלים) החיוניים הן להתרבות התאים הממאירים והן ליצירת כלי דם חדשים.

יעילות ובטיחות הטיפול הוכחה במספר מחקרים קליניים. מחקר הדגל אשר הוביל לרישום התרופה באירופה, ארה"ב ובישראל הינו מחקר SHARP שהוצג במושב החשוב ביותר בכנס האונקולוגי האמריקאי (ASCO) בשנה שעברה. במחקר זה שהינו מחקר פאזה 3, רב-לאומי, מבוקר וכפול-סמיות השתתפו מעל 600 חולים. הוכח כי הטיפול בתרופה האריך ב-44% את תוחלת החיים של החולים בהשוואה לחולים בקבוצת הביקורת שטופלו בפלצבו.

חציון הישרדות החולים שטופלו בנקסבר היה ארוך יותר (10.7 חודשים), בהשוואה לקבוצת הביקורת (7.9 חודשים). עוד הוכח, כי הטיפול בתרופה האריך באופן משמעותי (הארכה של 73%) את הזמן עד להתקדמות המחלה. הטיפול בתרופה היה נסבל ועם פרופיל בטיחות הניתן להתמודדות. חשוב לציין, כי סרטן כבד ראשוני מאופיין במהלך מחלה מהיר. ללא טיפול רוב החולים נפטרים בתוך פרק זמן של 3-6 חודשים משלב האבחנה.

מחקר מבוקר נוסף, פאזה 3, נערך באוכלוסיית חולים אסיאתיים שלהם סרטן כבד ראשוני והוצג גם הוא בחודש יוני האחרון בכנס האונקולוגי האמריקאי (ASCO). למחקר זה גויסו חולים עם מחלה קשה עוד יותר, וגם במחקר זה הוכחה יעילות הטיפול של נקסבר בהשוואה לקבוצת הביקורת.

סרטן כבד הינו החמישי בשכיחותו בעולם והשלישי הגורם למוות כתוצאה ממחלת סרטן. סרטן כבד מתרחש כאשר ישנו שיבוש בתהליך החלוקה והתרבות לא מבוקרת של תאי כבד נורמאליים. תאים אלה גדלים ללא בקרה ומתפתחים לגידול סרטני. בין גורמי הסיכון להתפתחות סרטן כבד כלולים זיהומים ויראליים (הפטיטיס B ו-C) העלולים לגרום לשחמת הכבד (צירוזיס), אלכוהוליזם, כבד שומני ורעלנים מסוימים. סרטן כבד מתקדם מופיע לרוב בחולים בעשורים החמישי והשישי ושכיח יותר בגברים מאשר בנשים.

מיקרוסקופ לניתוחי עיניים

למחלקת העיניים במרכז הרפואי זיו נרכש מיקרוסקופ ניתוח חדשני "לומרה" שהינו הדגם האחרון והחדשני ביותר מתוצרת חברת "Zeiss" הגרמנית, מהמתקדמים בעולם בתחום כירורגיית עיניים, ומדגם זה הינו היחיד בארץ.

לדברי ד"ר יוסי פיקל, מנהל מחלקת עיניים במרכז הרפואי, "באמצעות המיקרוסקופ המשוכלל ניתן לזהות פרטים קטנים ומזעריים ברמת דיוק והגדלה רבה יותר בעין. בנוסף במיקרוסקופ בקרה מלאה, עומק ראייה תוך עייני שכבתי, יציבות פעולה ברמה גבוהה ובטוחה ביותר, קלות בזיהוי של מרקמים ושכבות דקות במיוחד בעין. כמו כן, המיקרוסקופ מאפשר שליטה גם בניתוחי קטרקט עבה במיוחד וניתוחים מסובכים בקטעי העין האחוריים ובאזור הרשתית".

עוד אומר ד"ר פיקל, כי "שיא השכלול במיקרוסקופ החדשני הינו פיקוח וידיאו המשולב כחלק מתהליך הניתוח, המצלם את כל מהלכו בתצורת DVD, באופן אוטומטי, כך שהצילום מתקיים גם על חלק העין בו המנתח לא עובד באותו רגע, מבלי להפריע למנתח, או להסיט אותו מהנקודה בה הוא מתמקד".

מערכת הצילום מאפשרת צפייה בניתוח על צג אלקטרוני בחדר הניתוח כך שהצוות הרפואי כולו, מלבד המנתח, צופים במהלך הניתוח במקביל. טכנולוגיה חדישה זו מאפשרת תחקור ותיעוד של ניתוחים ויכולת ללמוד וללמד תוך צפייה בניתוחים שנעשו.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת
פורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי
פורום סרטן הכבד
פורום בריאות העין

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום