צרכנות רפואית מס' 159

(0)
לדרג

השבוע בצרכנות: שיטת השתלה לשיקום קבוע של מערכות שיניים שלמות, בדיקות לאיתור סוכרת, תרופה לסרטן השד ועוד

מאת: מערכת zap doctors
השתלה לשיקום קבוע של מערכות שיניים שלמות

אחד המושגים שמשנים בשנים האחרונות את פני השיקום הדנטאלי הוא "העמסה מיידית" - Immetidate implant function, שיטת השתלה שהפכה למתודת טיפול מקובלת ונפוצה יותר ויותר, למטרות שיקום קבוע של מערכות שיניים שלמות, במקרים בהם חסרות כל השיניים בלסת. הפרוטוקול המקורי, עם הניסיון המצטבר הרב ביותר בעולם בתחום זה, הוא הפרוטוקול של ד"ר פאולו מאלו. לדברי ד"ר יורם רוזן, מנהל המרכז הרב תחומי לרפואת שיניים ואסתטיקת הפה, פרוטוקול זה המכונה ALL ON 4, מתייחס לאפשרות של השתלה מיידית, בתוך כ-3 שעות, של תותב קבוע ללסת שלמה על גבי ארבעה שתלים בלבד.

במחקרים שבוצעו על ידי ד"ר פאולו מאלו, מפתח השיטה (בחלקם בשיתוף עם מומחים לעומס מכני ולהנדסת מכונות) נבחנו מאות מטופלים, שהושתלו בפיהם שתלים בהעמסה מיידית. השתלים מדגם ברנמרק של "נובל ביוקר" נשאו תותבים אקריליים.

במקרים שנבחנו נעשה שימוש במוליך כירורגי מיוחד, פרי פיתוח של ד"ר מאלו, שמסייע במיקום השתלים ובהטיית השתלים האחוריים, במטרה לעגן אותם בצורה טובה לתוך העצם ובכדי לשמור על מרווח מתאים בין השתלים, כך שישאו את התותב בצורה האופטימאלית.

הפרקטיקה שהתפתחה בשנים האחרונות נעזרת גם ב'נובל גייד' - פיתוח ייחודי של חברת נובל ביוקר, אשר משמש מעין נתב בפיו של המטופל ומדריך את הרופא המבצע את ההשתלה, היכן, באיזה זווית, באיזה קוטר ולאיזה עומק להחדיר את השתלים להעמסה מיידית. הנתב מיוצר על פי נתונים דיגיטאליים שמשודרים אל המפעל בדואר דיגיטאלי ואשר מבוססים על צילומי סי.טי. בתלת מימד של הלסת המועמדת להשתלה.

תוצאות מעקבים אחר אלפי מטופלים במרכז מאלו בליסבון ומטופלים שהיו חלק מניסויים קליניים מגלים, כי שיעור השרידות המצטבר לאחר שנה מיום ההשתלה בהעמסה מיידית עומד על 97.6%. שיעורי שרידות גבוהים אלו מלמדים, כי טכניקת ההשתלה המיידית עשויה להיות יעילה ואמינה.

בדיקות לאיתור סוכרת

לקראת יום הסוכרת הבינלאומי, תופעל ברחבי הארץ "ניידת סוכרת" של האגודה הישראלית לסוכרת, בשיתוף חברת התרופות נובו נורדיסק. בניידת יבוצעו בדיקות דם חינם לאיתור וגילוי מוקדם של סוכרת לרווחת הציבור הרחב.

מחלת הסוכרת כבר הוכרה על ידי האו"ם כמגפה עולמית, במאמץ להילחם במגפה. גילוי מוקדם בשלבים הראשוניים של המחלה ואורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית ותזונה נכונה, יכול למנוע את הופעת המחלה, או לכל הפחות לדחות את הופעתה. הניידת מצוידת במיטב המכשור ובצוות רפואי מקצועי המבצע בדיקות וייעוצים חינם ללא טופס 17 .

בכל שנה מתים כ-4 מיליון חולים מסוכרת וסיבוכיה. קצב זה צפוי לעלות ב-25% נוספים אם לא ייעשה דבר לעצור את המגיפה. 1 מתוך 7 ישראלים סובל מסוכרת. כ-1 מיליון איש מאובחנים בדרגות שונות של הפרעה בסבילות לסוכר. אחת הדרכים היעילות להילחם במחלה היא על ידי גילוי מוקדם בשלב בו פעילות גופנית ותזונה נכונה יכולות לבלום את התפתחות המחלה. אנשים בסיכון גבוה לפתח סוכרת הם: בעלי עודף משקל, סובלים מיתר לחץ דם ורמת שומנים גבוהה בדם,  עם סיפור של סוכרת במשפחה., אנשים בגיל מעל 45, נשים שילדו תינוק במשקל של מעל 4 ק"ג ונשים שהייתה להן סוכרת הריונית. מחקרים באלפי חולי סוכרת הוכיחו שטיפול מוקדם ואיזון רמות סוכר מקטינים את הסיכון לסיבוכים ביותר מבחצי (50% ומעלה).

^^מקום ושעות פעילות ניידת הסוכרת:^^

13.11 (יום ה') בכפר המכביה, רמת-גן בשעות: 10:00-17:00 (בכנס האגודה הישראלית לסוכרת).
14.11 (יום ו') בנחלת בנימין, תל-אביב בשעות 9:00-16:00.
16.11 (יום א') קניון הקריון בקריות בשעות 12:00-18:00.
17.11 (יום ב') קניון הזהב בראשל"צ בשעות 12:00-18:00.
18.11 (יום ג') קניון מלחה בירושלים בשעות 12:00-18:00.
20.11 (יום ה') השוק הבדואי באר שבע בשעות 08:00-15:00.

תרופה חדשה לסרטן השד

חברת התרופות גלקסו סמית קליין (GSK) קיבלה את אישור משרד הבריאות לשווק את טייקרב (Tykerb), תרופה ביולוגית חדשה הניתנת ללקיחה בבליעה לטיפול בסרטן שד מתקדם או גרורתי. התרופה ממוקדת מטרה והחומרים הפעילים בה תוקפים באופן ישיר רק את הקולטנים הנקראים ErbB1 ו-ErbB2, בתוך התא הסרטני ואינם פועלים על תאים אחרים כמו בטיפול כימותרפי קלאסי. מנגנון התרופה הביולוגית מעכב את שגשוג התאים הסרטניים ובכך עוצר את המחלה מהתקדמותה. תהליך זה עשוי למנוע את התפתחותו הפולשנית של הסרטן ואת היווצרותן של גרורות בשאר אזורי הגוף לרבות גרורות במוח.

אישור משרד הבריאות ואישור ה-FDA ניתנו בעקבות קבלת תוצאות מעודדות של ניסויים קליניים שחלקם אף התקיימו בישראל. התוצאות הראו שיפור בסיכויי הישרדות בחולות סרטן השד. על הניסויים הקליניים דווח במאמר שפורסם בכתב העת המדעי היוקרתי New England Journal of Medicine, אשר בישר על התוצאות יוצאות דופן של מחקר שנערך על ידי צוות חוקרים בינלאומי במספר מרכזים רפואיים ברחבי העולם.

התרופה הביולוגית החדשה הוגשה השנה לדיוני הועדה הציבורית להרחבת סל התרופות לשנת 2009 אשר תקציבה עומד על 425 מיליון שקלים בעלות כוללת של כ-10 מיליון שקלים. בחודש אוגוסט האחרון הודיעה ממשלת גרמניה כי הכניסה את התרופה הביולוגית לסל שירותי הבריאות הלאומים, ודיווחה כי ההחלטה התקבלה בעקבות התוצאות המעודדות של הניסויים הקליניים, אשר הראו שיפור בסיכויי הישרדות בחולות סרטן השד.

טיפול מונע היעדרות מהעבודה

טווח תפקוד נורמלי בחיי היומיום מהווה אחת המטרות החשובות בטיפול בחולי טרשת נפוצה. מחקר חדש אשר נערך בארצות הברית אמד את השוני באובדן ימי עבודה ועלויות הטיפול הרפואי בשל חוסר תפקוד זמני, בקרב חולים הסובלים מטרשת נפוצה. "ברור כי העדיפות העליונה בטיפול בחולי טרשת נפוצה היא שהחולה יישאר בטווח התפקוד הרגיל והנורמאלי" אומר ריצ'רד ברוק, ראש קבוצת הניתוח והמחקרים ג'ייסטארקס, וכותב המחקר. לדבריו, "נתונים ממחקר זה מראים כי חולים שמטופלים באבונקס מפסידים פחות ימי עבודה בגלל המחלה בהשוואה לחולים שלוקחים תרופות אחרות. הם מצליחים לשמור על אורך חייהם הרגיל. כמו כן העלויות לחברה הנגרמות עקב ימי מחלה וחוסר תפקוד זמני של חולים בטרשת נפוצה גם עבור המעסיקים ושירותי הבריאות, פוחתות משמעותית כאשר החולים מטופלים בתרופה".

המחקר ניתח את מאגר הנתונים האינטגרטיבי של המרכז לניהול משאבי אנוש בארצות הברית (HCMS), הכולל נתונים על מעסיקים ועובדים משנת 2001 ועד 2007 ומסכם את עלויות הטיפול הרפואי ואובדן ימי העבודה. המאגר מציג מידע על תביעות העובדים לפיצוי בשל חוסר תפקוד לטווח קצר או ארוך ותביעות בשל ימי מחלה (זמן ותביעות משכורת). המחקר כולל רק חולי טרשת נפוצה שהיו מעוסקים בעת ביצוע המחקר.

המחקר כלל 311 חולי טרשת נפוצה ומראה כי בקרב המטופלים באחד מארבעת סוגי טיפול האפשריים (אבונקס, בטאפרון, קופקסון ורביף) ומעקב אחריהם שנה אחת לאחר הטיפול הראשוני שלהם באחת מהתרופות. בקרב 273 חולים שנעדרו מעבודתם בשל המחלה, אלה המטופלים באבונקס דיווחו על 42% פחות ימי מחלה מאלה המטופלים בקופקסון.

מחקר נוסף כאמור בחן את האפקטיביות של הטיפול לעומת נוחות הטיפול. המחקר שהקיף 217 חולי טרשת נפוצה בבריטניה מצא אפקטיביות טיפולית זהה בין אבנוקס, הניתנת פעם בשבוע לבין רביף, המוזרקת שלוש פעמים בשבוע. על פי המחקר, יש לאבנוקס יתרון בולט בנוחות הטיפול לחולה. המחקר הראה גם כי הסיכון לפתח נוגדנים לתרופה, המורידים משמעותית את יעילותה, נמוך באופן מובהק באבונקס לעומת רביף.

תרופת האבונקס הניתנת רק פעם בשבוע במינון של 30 mcg ויש לה יתרון בנוחות הטיפול לחולה, שכן קבלת זריקה חד שבועית במקום שלוש פעמים בשבוע חוסכת לחולה סבל מיותר ועשויה למנוע סיכונים אפשריים לדלקות ופציעות באזור ההזרקה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום שתלים דנטאליים בשיטת All on 4
פורום סוכרת
פורום סרטן השד
פורום טרשת נפוצה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום