חדש בדוקטורס: פורום רפואת ילדים

(0)
לדרג

חום גבוה, בלוטות צוואר נפוחות ושקדים מוגלתיים הם לא בהכרח סימן לדלקת גרון. הכירו את תסמונת פי-פאפא

מאת: ד"ר עדי קליין

זו הפעם השלישית בחצי שנה האחרונה שאתם מוצאים את עצמכם רצים עם הילד לרופא בגלל דלקת גרון? לפני שאתם נותנים לילדכם אנטיביוטיקה מיותרת או ממהרים לבצע ניתוח הוצאת שקדים, ודאו כי לא מדובר ב"פי-פאפא" (PFAPA -
And Aphtostomatitis Periodic fever Pharingitis), תסמונת אוטו-אימונית שמאפייניה זהים לאלו של דלקת גרון. התסמונת חולפת מעצמה בסופו של דבר.

התופעות של התסמונת כוללים: התקף חום גבוה, שקדים מוגלתיים, בלוטות צוואר נפוחות והכול חוזר על עצמו פעם בכמה שבועות. הפעוט סובל, אתם מותשים אבל משטחי הגרון נקיים מכל חיידק או וירוס והאנטיביוטיקה אינה משפיעה.

התקפים חוזרים

פי-פאפא הינה תופעה קלינית מוכרת בקרב רופאי הילדים אשר הגורם לה עדיין לא ברור. היא נמנית עם קבוצת מחלות החום החוזרות על רקע ערעור מערכת החיסון בגיל צעיר. המחלה מופיעה בדרך כלל בגילאים שבין שנתיים לארבע שנים והיא מתבטאת בהתקפים של חום גבוה, תפליטים בגרון הנראים כמו מחלת סטרפטוקוק, בלוטות צוואר נפוחות, אפטות ופצעים בפה וחוסר תגובה לאנטיביוטיקה. לרוב, אורכו של כל התקף הוא כארבעה ימים והוא חוזר על עצמו בטווחים של 6 שבועות לערך. כפי שצוין, בדיקת משטח גרון לא תבודד חיידקים ולא יאותרו וירוסים כלשהם.

סימפטומים נוספים שעלולים להופיע הם חוסר תאבון, כאבי בטן, כאבי ראש וכאבי שרירים. החדשות הטובות הן שהמחלה חולפת ספונטאנית, גם ללא טיפול, עד גיל 6 לערך, אם כי קיימים מקרים שהיא תמשך גם עד גיל 10. קיימים מצבים בהם המחלה תוקפת אוכלוסיה בוגרת, אך הם אינם רבים.

אבחון

הסימנים למחלה הם, כאמור התקפי חום מחזוריים, דלקת שקדים מוגלתית, בלוטות צוואר מוגדלות בזמן ההתקף, כיבים ואפטות בחלל הפה, חוסר תיאבון, כאבי ראש וכאבי בטן. מכיוון שמדובר במחלה מחזורית, אבחונה נעשה על ידי שלילת מחלות חיידקיות על ידי נטילת משטח גרון ושלילת מחלות וירליות אפשריות. כמו כן, יתבקשו הורי הפעוט לבצע רישום של ההתקפים החוזרים. לאחר מעקב מדוקדק של מספר חודשים ניתן יהיה להתחיל בטיפול נקודתי על ידי מתן סטרואידים במינון שיקבע על ידי רופא הילדים. מינון חד פעמי הולם מאפשר למנוע, פעמים רבות, התקפים עתידיים.

חשוב לציין כי המחלה אינה מדבקת, אינה פסיכוסומאטית ואינה עונתית. המחלה אינה מחייבת אשפוז ואינה מושפעת מגורמים סביבתיים. היא תחלוף מעצמה כעבור 3-4 ימים ותחזור מספר שבועות לאחר מכן. מכיוון שמדובר בתופעה שכיחה מאוד בגילאים שצוינו, ההמלצה היא להיות ערניים במקרה של מה שנראה כדלקות גרון חוזרות, ולבצע רישום שלהן על מנת למנוע מתן אנטיביוטיקה ו/או הגעה למצב של ביצוע ניתוח לכריתת שקדים שעלול להיות מיותר. בדרך זו יהיה ניתן לאתר כי מדובר בתסמונת פי-פאפא וכך לקבל טיפול מתאים בסטרואידים שימנע או יקטין את הופעת ההתקפים הבאים וימזער את הסימפטומים הנלווים להם.

בואו לדבר עם ד"ר עדי קליין בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום