צרכנות רפואית מס' 158

(0)
לדרג

חדש בצרכנות: חיסון למניעת סרטן צוואר הרחם, ניתוח אנדוסקופי לטיפול בריפלוקס, בדיקת דם בבית הלקוח ועוד

מאת: מערכת zap doctors
חיסון למניעת סרטן צוואר הרחם

חברת התרופות גלקסו סמית קליין (GSK) משיקה בימים אלה חיסון חדש למניעת סרטן צוואר הרחם המיועד לראשונה לנערות ולנשים מגיל 10 ועד 45. החיסון הנקרא סרווריקס (Cervarix), אושר לאחרונה במשרד הבריאות ויוצע לנערות ולנשים בישראל במסגרת הביטוחים המשלימים של מכבי שירותי בריאות, קופת חולים מאוחדת וקופת חולים לאומית.

החיסון נועד להגן מפני זנים שונים של נגיף הפפילומה האנושי, האחראי לכ-80% מכל מקרי סרטן צוואר הרחם והוא ניתן בשלוש מנות של זריקה בזרוע בטווח של חצי שנה, כאשר הזריקה השנייה ניתנת כחודש לאחר הזריקה הראשונה והזריקה השלישית ניתנת כחצי שנה לאחר הזריקה הראשונה. הנגיף אשר מועבר בדרך כלל בעת קיום יחסי מין, נישא על ידי הגבר ועלול להשפיע על התאים ברקמה של צוואר הרחם ולהביא להתפתחות של זיהומים מתמשכים, יבלות ושינויים טרום סרטניים. בעקבות תהליך שינוי זה עלול להתפתח סרטן. חיסון של נערות ונשים כנגד הנגיף מהווה כלי מניעתי יעיל ובטוח נגד סרטן צוואר הרחם, אשר עשוי להציל את חייהן.

במחקרים קליניים רחבי היקף, אשר כללו למעלה מ-40 אלף נשים, הוכיח החיסון בטיחות ויעילות גבוהה של 100% במניעת סרטן צוואר הרחם, הנגרם כאמור, על ידי נגיף הפפילומה מזנים 16 ו-18, האחראים ל-70% ממקרי סרטן צוואר הרחם. מעבר לכך, נמצא כי החיסון מגן גם מפני זיהומים שנגרמו מזנים נוספים של הנגיף מסוגים 45, 31 ו-52, האחראים יחד לעוד 12% ממקרי סרטן צוואר הרחם.

בכנס השנתי של האגודה לגינקולוגיה אונקולוגית, שהתקיים לאחרונה בפלורידה, הוצגו תוצאות מעקב מחקרי של שש וחצי שנים, בו השתתפו 776 נשים בגילאי 15 עד 25, מדרום אמריקה וברזיל, אשר קיבלו את החיסון סרווריקס. מתוצאות המעקב התקבלה תמונת מצב אופטימית, ממנה עולה, שבקרב 98% מהנשים אשר חוסנו, נשמרו רמות גבוהות של נוגדנים נגד נגיף הפפילומה, שהן פי 11 מהרמה של נוגדנים הנוצרים בגוף עקב זיהום טבעי, הנגרם מהנגיף מזנים 16 ו-18. יתרה מכך, המחקר הראה יעילות גבוהה של 78% במניעת סרטן צוואר הרחם שנגרם על ידי הנגיף מזן 45 ויעילות של 60% נגד הווירוס מזן 31 לאורך פרק זמן של שש וחצי שנים, שהינם הגורמים השלישי והרביעי לסרטן צוואר הרחם. זוהי כאמור התקופה הממושכת ביותר, במהלכה נשמרו רמות גבוהות של נוגדנים נגד נגיף הפפילומה מזנים 16 ו-18 כתוצאה מחיסון נגד סרטן צוואר הרחם, אשר דווחה עד היום בעולם המדע.

על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כ-180 נשים מאובחנות מדי שנה בישראל כחולות בסרטן צוואר הרחם, רובן כתוצאה מנגיף הפפילומה האנושי. על פי נתוני הערכה עולמיים, סרטן צוואר הרחם הינה המחלה הממארת השנייה בשכיחותה בקרב נשים מתחת לגיל 45, במדינות מפותחות, כאשר כ-500 אלף נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן צוואר הרחם.

הקץ לצרבת

לראשונה בארץ: שני ניתוחים אנדוסקופיים לטיפול בתופעת ה"ריפלוקס" (עלייה של חומצה לוושט) בוצעו השבוע במרכז הרפואי "בני ציון" בחיפה. הפעולה החדשנית מחליפה את שיטת הניתוח הקונבנציונאלית.

הניתוח האנדוסקופי הייחודי בוצע בשני מטופלים הסובלים מתופעת הריפלוקס. המטופלים נותחו על-ידי מנהלת המכון לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי "בני ציון" פרופ' אלכסנדרה לביא, ד"ר איברהים מטר וכירורג שהגיע במיוחד מצרפת - ד"ר אדריאן לובונטי, שביצע כ-1,500 ניתוחים דומים באירופה. פרופ' לביא מציינת, כי "מדובר בפעולה פחות פולשנית המחליפה כאמור את שיטת הניתוח הקונבנציונאלית - יצירת שסתום מלאכותי מסביב לקיבה והידוק המעבר בין הקיבה לוושט. דרך האנדוסקופיה ובעזרת אביזר ייחודי שפותח בצרפת, ניתן ליצור שסתום מתוך הקיבה ובכך להקל על המטופל, הן בהחלמה מהניתוח והן בהסתגלות בחיי היום יום לאחר מכן".

תופעת הריפלוקס היא תופעה שכיחה המתבטאת בצרבות, בעיות שיניים ואפילו אסתמה. "אנשים הסובלים מעלייה של חומצה לוושט מגיעים אלינו לבדיקת חומציות, בכדי לאמת כי אכן זוהי הסיבה לסימפטומים מהם הם סובלים", אומרת פרופ' לביא. "עד היום, ניתן על ידינו טיפול תרופתי קבוע מקבוצת תרופות הנקראת PPI (תרופות מדכאות חומצה) או שהחולים הופנו לניתוח המהדק את המעבר בין הוושט לקיבה ומונע עלייה של חומצה. פעולה בשיטת אנדוסקופיה, מקצרת את זמן ההחלמה באופן משמעותי. שני המטופלים שנותחו השבוע יוכלו לחזור לשתות לאחר הניתוח וישוחררו לביתם לאחר אשפוז יום".

תוך שבוע ממועד הניתוח ניתן לחזור לאכילה סדירה, ראשית נוזלית ובהמשך רגילה לחלוטין. על פי המידע שהתקבל, 86% מהמטופלים לא יצטרכו לקחת תרופות לאחר הניתוח החדשני. יש לציין כי תופעת הריפלוקס עשויה לגרום לשינויים ברירית של הוושט ואף להגיע למצב טרום ממאיר ולכן חשוב מאוד להשגיח ולטפל בתופעה.

בשנים האחרונות נרשמת עלייה בתופעת הריפלוקס הנובעת, בין היתר, מתופעת השמנת היתר (היוצרת לחץ על הבטן) ותופסת מקום נרחב יותר ויותר בעולם המערבי.

מעבדה לבדיקות דם עד הבית

'כללית מושלם' משיקה שירות חדש "מעבדה עד הבית". מדובר בשירות המוצע לראשונה בארץ במסגרת ביטוח משלים, במסגרתו יילקחו בדיקות דם או דגימות שתן מהלקוחות במיקום על פי בחירתם. הלקוחות יוכלו לתאם את הבדיקה הנדרשת להם עם אחות מוסמכת אשר יגיעו אל בית הלקוח, אל מקום העבודה או כל מקום אחר אותו יבחרו לצורך ביצוע הבדיקה והעברתה למעבדה. האחות תגיע מצוידת בכל העזרים הנדרשים לבצע לקיחת דם, שתן, בדיקת סוכר ואחרות.

מדי חודש מגיעים כחצי מיליון לקוחות ה'כללית' למרפאות לצורך לקיחת דגימות דם ושתן, המתורגמות ל-2 מיליון בדיקות מעבדה. ועדיין, רבים אינם מבצעים בדיקות תקופתיות או אחרות, בשל קוצר זמנם או קושי בתיאום מועד להגעה למרפאה לצורך ביצוע בדיקות. מטרת השירות לאפשר ללקוחות מקסימום נגישות לביצוע בדיקות, ושילובן בסדר יומם הצפוף בנוחות המרבית, למניעת מחלות ושמירה על הבריאות. את תוצאות הבדיקה ניתן יהיה לקבל כמקובל באתר האינטרנט של הקופה ואצל הרופא המטפל.

השירות, אשר ניתן ברוב חלקי הארץ ויורחב בהדרגה, ניתן ללקוחות 'כללית מושלם' בהשתתפות עצמית בסך 45 ש"ח בלבד ומיועד לילדים מעל גיל 5.

תוסף תזונה מצמחי מרפא

חברת "חיזוקים מן הטבע" משיקה את "תיגבורית", תוסף תזונה המכיל 45 צמחי מרפא ותבלינים, שלכל אחד מהם תכונות חיזוק וריפוי ייחודיים. תוסף התזונה תורם לחיזוק המערכת החיסונית, להגברת החיוניות ולמניעת עייפות, לטיפול במצבי תשישות, לחידוד הכשרים הקוגנטיביים, לשיפור מצב הרוח, לשיפור הפוריות והתפקוד המיני בגברים ובנשים. התוסף מכיל את רוב אבות המזון, הוא משביע ומחזק את הגוף ויעיל בהפחתת משקל. כמו-כן, הוא מופק ללא תהליכי חימום וייבוש, וכך שומר על תכולת הויטמינים, המינרלים והאנזימים שבצמחים. הוא אינו מכילה חומרים משמרים וצבעי מאכל.

בין צמחי המרפא המצויים בתוסף התזונה: זעפרן המשמש לטיפול במחלות עיניים וכבד, צהבת ובעיות פוריות בנשים וגברים; טרמינליה שחורה המחזקת את הלב ומשככת כאבי פרקים; דקל ננסי המשמש לטיפול בבלוטת ערמונית מוגדלת; פלפל ארוך, אשר יעיל למחושי בטן, דלקות פרקים, הגברת החיוניות וטיפול בבעיות פריון; קצח הגינה המשמש לטיפול בחום הצטננות ובבעיות במערכת העיכול ועוד.

מומלץ ליטול את התוסף במינון של כפית עד שתי כפיות ביום, לאחר ארוחת צהריים. השימוש בו הינו מגיל 5 ומעלה. מחיר האריזה המשמשת לחודש טיפול הינו 200 ש"ח וניתן לרכוש אותה בנקודות מכירה ובתי טבע נבחרים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום צוואר הרחם
פורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול
פורום רפואת משפחה
פורום תרופות ורוקחות ברפואה משלימה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום