כירורגיה פלסטית: הצמדת אוזניים

(0)
לדרג

ילדים רבים נולדים עם אוזניים בולטות, פגם אסתטי שניתן לתיקון בניתוח פשוט. שאלות ותשובות על הצמדת האפרכסות לראש

מאת: ד"ר דין עד-אל

ניתוח להצמדת אוזניים הוא תיקון אסתטי לכל החיים: במהלך הניתוח מסירים עודפי עור וסחוס, ואחרי החלמה קצרה כבר לא צריך להסתיר את האוזניים מתחת לשיער.

האוזניים, וליתר דיוק האפרכסות, הן חלק בלתי נפרד מהמראה ומהמבנה של הפנים והן מהוות את המסגרת שלהן. ניתוח הצמדת אוזניים נועד לתקן אוזניים בולטות ולא אסתטיות, שעלולות להיות להן השלכות חברתיות ופסיכולוגיות כגון פגיעה בדימוי העצמי.

במהלך הניתוח מסירים עודפי סחוס ועור מהאוזניים לפי הצורך. מדובר בניתוח פשוט ומהיר, שלאחריו לא צריך להסתיר את האוזניים מתחת לשיער ארוך או כובע. מבוגרים יכולים להסתפק בהרדמה מקומית עם טשטוש, ואילו ילדים יזדקקו להרדמה כללית. האוזן הבולטת היא מום מולד הנובע ממעצור בלתי ברור בהתפתחות סחוסי האוזניים אצל העובר. במקרים רבים זוהי נטייה משפחתית העוברת מדור לדור.

מטרת הניתוח להחזיר לאוזניים את המבנה האנטומי הנחשב לנורמלי, שחזור גודלה האופטימאלי של קונכיית האוזן ושחזור הזווית של בליטת אפרכסת האוזן. הניתוח אינו משנה את גודלה של אפרכסת האוזן, אלא מצמיד אותה לצדי הראש.

למי מתאים הניתוח?

ניתוח להצמדת אוזניים מתאים לילדים ומבוגרים כאחד. לילדים - החל מגיל גן חובה. בגיל זה, רוב סחוס האוזן מפותח לחלוטין והאוזן הגיעה כמעט לגודלה המלא.

מה קורה לפני הניתוח?

הלקוח/ה או הוריו (אם מדובר בילד צעיר) נפגשים עם הרופא לפני הניתוח. הרופא יברר את מצבו הבריאותי של המועמד/ת לניתוח. לאחר מכן יבוצעו בדיקת סימטריות באוזניים ואבחון הסיבה לבליטה.

האם נשארות צלקות בולטות?

החתך בניתוח ממוקם בדרך כלל מאחורי האוזן ואינו נראה לעין. התיקון האסתטי הוא לכל החיים ואין צורך בניתוח נוסף.

מה קורה במהלך הניתוח?

במהלך הניתוח, הנערך תחת הרדמה, נעשה חתך באחורי האוזן, עודפי סחוס האוזן מוצאים והסחוס מקופל לזווית הרצויה. הסחוס נתפר בתפרים ומעוגן גם לאחורי האוזן. החתך בעור נתפר והאוזן נחבשת בחבישה מרופדת למשך כעשרה ימים.

מה קורה אחר הניתוח?

לאחר הניתוח חובשים את האוזניים. ייתכנו שטפי דם, בצקות, ומעט כאבים. יש להימנע ממאמצים בשבועיים הראשונים ומשכיבה על האוזניים בימים הראשונים.

מהם החידושים בתחום?

כיום אנו משתדלים לפגוע כמה שפחות בסחוס האוזן, דבר שמוריד את הסיכוי לסיבוכים לאחר הניתוח. אנו משתמשים יותר בתפרי עיגון לקרקפת בשביל לחזק את המבנה החדש שאנו יוצרים.

האם יכולים להיות סיבוכים?

סיבוכים בניתוחי אוזניים אסתטיים אינם שכיחים, והם כוללים: דימום מתחת לתפרים באוזן, חזרת האוזן למצבה המקורי הבולט (זו הסיבה שמשתמשים בתפרים הנשארים לאורך זמן ובתפרי עיגון) וזיהום.

ד"ר דין עד-אל הוא מומחה בכירורגיה פלסטית, המנהל הרפואי של רשת מרפאות "כללית אסתטיקה", ראש המחלקה לכירורגיה פלסטית ויחידת הכוויות במרכז הרפואי רבין מקבוצת כללית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כירורגיה אסתטית ופלסטית בשיתוף רמב"ם
פורום ניתוחים פלסטיים - תמיכה ושיתוף

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום