הזנת התינוק: הבחירה הנכונה

(0)
לדרג

בשנתו הראשונה ניזון התינוק מחלב אם או מתחליפי חלב שונים. מדריך מקוצר לתזונת הרך הנולד

מאת: מערכת zap doctors

במהלך השנה הראשונה לחייו יגדל התינוק בקצב מוגבר יותר מאשר בכל תקופת חיים אחרת. כפי שניתן לצפות, למזון בתקופת הגדילה המואצת ישנה חשיבות רבה. במהלך תקופה חשובה זו זקוק התינוק לכמות קלוריות לפי קילוגרם משקל גוף הגבוהה פי שלוש או ארבע יותר מאשר מבוגר. צריכת וספיגת הברזל והסידן הכרחית לגדילה ולהתפתחות בריאה. בעוד שעבור מבוגרים שומן נחשב שלילי, לתינוקות נחוץ השומן לאספקת אנרגיה ולספיגת ויטמינים.

ישנן דעות רבות בקשר לתזונה הטובה ביותר ומומלץ לדבר עליהן עם גורם רפואי. לימוד על אפשרויות הזנה לפני הלידה יעזור לכם לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם ועבור ילדכם, וייתן לכם מספיק זמן לשקול את המידע שתקבלו מן הרופא או מגורמים רפואיים אחרים. בכל סוג הזנה שתבחרו, הקרבה שתחושו אל התינוק בזמן ההאכלה תגרום לו להרגיש רצוי ובטוח.

הנקה

אמהות רבות בוחרות בהנקה המספקת יתרונות מיוחדים להן ולתינוקן: ראשית, רכיבי תזונה המועברים לתינוק באמצעות גוף האישה מסייעים לגדילתו המהירה. שינויים חלים בהרכב החלב של האישה מתחילת ההנקה ועד לסופה, מהנקה אחת להנקה הבאה, וככל שהתינוק גדל ומתפתח. שנית, ההנקה נוחה - אין צורך בתכנון מוקדם, באריזה או בציוד מיוחד. החלב תמיד זמין, וקיים בטמפרטורה הנכונה. בנוסף, הנקה מסייעת לגוף לחזור לכושר ולרחם לחזור לגדלו טרום ההריון.

הזנה מבקבוק

הזנת התינוק מבקבוק יכולה להיות חוויה חמה ואוהבת, וישנם הורים המעדיפים אותה בשימוש עם תחליפי חלב. יש אמהות מניקות הבוחרות לתת לתינוק בקבוק עם פורמולה מדי פעם. לפי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ומשרד הבריאות הישראלי, החלופה היחידה המקובלת לחלב אם במהלך השנה הראשונה, הינה תמ"ל (תרכובת מזון לתינוק) המועשרת בברזל.

הורים בוחרים להזין את התינוק בתמ"ל מסיבות שונות, כגון: הרצון שאת ההאכלות יעשו האב או דמות מטפלת אחרת; ניסיון קודם חיובי ומהנה בהזנה בבקבוק; מחלת האם, חריגות בשדיים או ניתוח המונעים הנקה וכאשר מאמצים ילד.

רכיבי התזונה הדרושים

תינוקכם תלוי בכם כמעט בכל דבר - החל מחיבה וטיפול יומי וכלה בתזונה טובה. כמות נכונה של ברזל חשובה במיוחד במהלך השנתיים הראשונות לחייו, כאשר מוחו ואיברים אחרים בגופו עדיין מתפתחים. מחקרים מדעיים מראים שתינוקות שאינם מקבלים מספיק ברזל עלולים לפתח אנמיה. מצב זה ידוע כגורם לעיכובים בהתפתחות העלולים להמשיך מאוחר יותר במהלך החיים.

מלאו אחר הנחיות הרופא ואחר העצות המובאות להלן כדי להבטיח שתינוקכם מקבל את רכיבי התזונה הדרושים לו. חשוב להמשיך בהנקה או בהזנת תמ"ל מועשרת בברזל במהלך כל השנה הראשונה. מקורות אלה הם הבטוחים ביותר לקבלת קלוריות ורכיבי התזונה להם התינוק זקוק. על פי הנחיות משרד הבריאות הישראלי יש לתת לכל תינוק מתום החודש הרביעי עד תום החודש השניים עשר לחייו, תוסף ברזל. מינון התוסף יהיה: 7 מ"ג ליממה עד תום החודש השישי ו-15 מ"ג ביממה מתחילת החודש השביעי ועד תום החודש השניים עשר לחיים. כל זה ללא קשר לרמת ההמוגלובין שבדמו ולרמות הברזל שבתפריטו (מניעה ראשונית של חוסר ברזל). יש לבצע סקירה של רמת ההמוגלובין לכל התינוקות בגיל שנה מניעה שניונית של חוסר ברזל.

החל מגיל חצי שנה התינוק זקוק לתוספת ממזונות מוצקים העשירים בברזל. יש לזכור שמוקדם מדי להזין בחלב פרה. התינוק זקוק ליותר ברזל מאשר נמצא בחלב הפרה, המכיל רמות גבוהות של נתרן, אשלגן, כלוריד וחלבון. התינוק זקוק לרכיבי תזונה אלה, אך כמות מוגברת שלהם עלולה להגביר אצלו את פעילות הכליות. משרד הבריאות הישראלי ממליץ שהשימוש בתמ"ל על בסיס חלבון הסויה יעשה רק בהמלצת רופא.

רגישות לחלב

מספר תינוקות מפתחים רגישות להזנה שעלולה לגרום למגוון תגובות, הכוללות: פריחות בעור, צואה מימית ואי שקט - כל תגובה לחוד או חלקן יחד. בגלל רגישויות כאלה צריכים תינוקות אלה תמ"ל על בסיס חלבון סויה או תמ"ל מבוסס על חלב, דל בסוכר חלב (לקטוז), תחליפי חלב אלה הותאמו במיוחד לצורכי התינוקות.

הרופא הוא גורם מוסמך שיוכל לענות או להמליץ לכם באם עליכם לבחור בתמ"ל מיוחד. תמ"ל על בסיס חלבון סויה, או תמ"ל מזון דל סוכר חלב (לקטוז) יכולים לשמש תחליף הזנה לתחליף רגיל, ולסייע בגדילה ובהתפתחות. כאשר יגדל התינוק, יומלץ לכם על ידי הרופא להוסיף סוגי מזון לתזונה הרגילה, או להימנע ממרכיבי מזון מסוימים. אם תינוקכם אלרגי הן לחלב והן לחלבוני סויה, ייתכן והרופא ימליץ לך להשתמש בתמ"ל היפואלרגני, המיועד לתינוקות הסובלים מאלרגיות מזון קשות.

המידע באדיבות אתר סימילאק.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ילדים
פורום הנקה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום