שתלים דנטליים: לחייך בפה מלא

(0)
לדרג

בעיה של מחסור בשיניים ניתנת לטיפול באמצעות שתלים דנטליים. ד"ר שמעון רשף שופך אור על ההתפתחויות האחרונות בתחום

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: שיקום הפה, רפואת שיניים

מקרים של שיניים חסרות, הנובעים מעששת, מחלות חניכיים, חבלות או חוסר מולד, מעוררים בעיות הן ברמה הבריאותית והן ברמה האסתטית. אולם, אם בעבר היו משתמשים בתותבות נשלפות או משחיזים שיניים לתותבת קבועה, בשנים האחרונות קיימת אפשרות נוספת של השלמת שיניים חסרות ע"י שתלים דנטליים (מלשון השתלות שיניים) ושיקומם.

קליטת השתל

קליטה מוצלחת של שתלים תלויה בבחירת מטופל מתאים (גיל, נוכחות של מחלות , מחלות חניכיים, היגיינת הפה וכו') ובחירה של אתר מתאים להשתלה (גובה, רוחב, איכות העצם, נוכחות ומיקום של שיניים טבעיות וכו'), לכן שלבי האבחנה והתכנון חשובים מאוד. ד"ר שמעון רשף מסביר: "סיכויי הצלחת הטיפול גבוהים (כ-95%), אך ורק בתנאי שמקפידים על כללים מאוד נוקשים, כגון: התאמת השתל למטופל (אורך, רוחב, ציפוי, חברה), תכנון נכון וביצוע מיומן של ההשתלה ושל שיקום על גבי שתלים". אחת ההמלצות היא לא לבצע שתלים בגילאים צעירים (לפני גיל 18-20). עד אז האזור עדיין גדל ומשתנה. כמו כן, למעשנים כבדים לא מומלץ לעשות זאת, ובוודאי לא לפני התגברות על מחלת חניכיים.

ד"ר רשף מסביר, כי במרבית המקרים מומלץ לעבור את הטיפול בהרדמה מקומית בלבד. במהלך הטיפול מחדירים מעין בורג לעצם הלסת. לאחר מכן מומלצת בדרך-כלל תקופת המתנה של מספר חודשים לקליטת השתל והחלמת האזור.

"כיום ישנם מקרים בהם ניתן לבצע השתלה מיידית לאחר עקירת שן או שיניים ואף שיקום מיידי של האזור על-ידי כתרים, ואין צורך לחכות תקופת המתנה", אומר ד"ר רשף. מומלץ לבחור ולתכנן מקרים אלו בקפידה רבה. אי הקפדה על כללים נוקשים ובחירת מקרה או סוג שתל לא נכונים מורידים בהרבה את סיכויי ההצלחה. "מדובר בעיקר במצבים שבהם כל פתרון זמני אחר מהווה בעיה אסתטית. אמנם הפרוצדורה עלולה להקטין את סיכויי ההצלחה של השתל, אך היא בהחלט אפשרית".

הצלחה או כישלון

ומה לגבי סיכונים וסיכויי ההצלחה של השתלים לאורך זמן? מדובר בהליך רפואי שחשוב לבצעו אצל רופא בעל ניסיון רב בתחום, מכיוון שישנה אפשרות של פגיעה בעצבוב השפתיים או חלל האף (סינוס), וכתוצאה מכך התחושה בחלק של השפה עלולה להיפגע, וכן לגרום לסינוסיטיס (דלקת בחלל האף). מצב בעייתי נוסף הוא מיקום לא נכון של השתלים, מצב שעלול ליצור מסביבם נסיגת חניכיים או אי יכולת לבצע שיקום אסתטי. "כדי למנוע בעיות עתידיות, מומלץ לבחור ברופא מקצועי ומנוסה בשתלים ושיקום עליהם", אומר ד"ר רשף.

חשוב לציין, שכיום קיימות טכניקות חדשות רבות שמגדילות את סיכויי ההצלחה ומאפשרות ביצוע שתלים באזורים שבעבר לא ניתן היה לבצע בהם השתלה. בהרבה מקרים קיים צורך בהוספת עצם מלאכותית או פרוצדורת נוספות שקשורות ברקמת החניכיים או חלל האף, על-מנת לאפשר השתלה באזורים שעד לפני זמן קצר לא היו אפשריים.

מסתבר שבכל הנוגע להצלחת השתלים לאורך שנים, רב הנסתר על הגלוי. "לא תמיד יודעים מה גורם לכישלון השתל; אך אם הניסיון נכשל, ניתן בהרבה מקרים לבצע השתלה חוזרת לאחר מספר חודשים באותו אזור. אם השתל נכשל פעם נוספת, מומלץ לנסות פיתרון אחר לבעיה", מציין ד"ר רשף. "לאורך השנים, הזמן שבו השתל "מחזיק מעמד" אצל מטופל משתנה בהתאם לגורמים שונים, כגון: מחלות חניכים או בריאות כללית (סוכרת וכו') שמשפיעה גם על מצב שיניו הטבעיות של המטופל וגם על השתלים. חשובה לא פחות הקפדה על היגיינת הפה והבנה שאותם חיידקים שגרמו לאובדן שיניים עלולים לגרום לאובדן שתלים", הוא מוסיף.

ממוצע "החיים" של שתל הוא כשבע שנים, אולם ישנם מטופלים שהשתל מחזיק אצלם כ-20 שנים ואף יותר. שמירה על השתלים חייבת לכלול: צחצוח קפדני ונכון, וביקורת תקופתית אצל רופא שיניים ושיננית.

אמינות הרופא

תחום השתלים מתפתח מאוד ובמקביל, גם התחרות בין המטפלים על המטופלים גדלה. ישנם רופאים שמשתמשים בגימיקים שונים, כגון "שתלים ושיקום ביום אחד או שתלים ללא ניתוח", או שמציעים טיפול במחיר זול. ד"ר רשף מתייחס לדברים ואומר, "אין קיצורי דרך. חייבים להקפיד על כללים נוקשים שקשורים לזמן ההמתנה, בחירת שתלים מתאימים למטופל ובחירת מועד נכון לביצוע שתלים. גם לניסיונו ומומחיותו בתחום של הרופא יש מחיר לרוב. כמו כן, כאשר עושים שתלים חשוב לבדוק אחריות על השירות שיינתן בזמן הטיפול ולאחריו, מכיוון שעלולות להיווצר בעיות שונות לאחר הטיפול".

לאחר שהתהליך הסתיים בהצלחה, חשוב לדעת כי לשתלים הדנטליים יש יתרונות רבים - התפקוד יחזור להיות תקין - החל מלעיסה, וכלה בדיבור. שנית, השיניים הצמודות לאזור לא יפגעו. שלישית, ישופר הצד האסתטי שמשפיע גם על הביטחון העצמי.

ד"ר שמעון רשף הוא מומחה לאורתודונטיה ומטפל ברפואה אסתטית שתלים ושיקום הפה.

בואו לדבר על זה בפורום שתלים דנטליים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום