אמצעי מניעה מפחיתים הפלות

(0)
לדרג

מחקר עולמי מצביע על קשר ברור בין מודעות לחשיבות אמצעי המניעה והשימוש בהם להפחתה במספר ההפלות. דוקטורס מציג את הנתונים

מאת: מערכת zap doctors

ביום שישי ה-26 בספטמבר התקיים בעולם, זו השנה השנייה ברציפות, ולראשונה גם בישראל, יום אמצעי המניעה הבינלאומי. מטרת יום זה היא שיפור המודעות וחינוך בנושא מניעת הריון ובריאות מינית. במסגרת הפעילות המגוונת הושם דגש מיוחד על פעילות שתביא לקדמת הדיון הציבורי את נושא מניעת הריונות לא רצויים, כמו גם שימוש מושכל באמצעי מניעה המונעים, בנוסף להריון, גם מחלות המועברות במגע מיני. מחקר שניתח נתונים מרחבי העולם מדגים קשר חיובי בין שימוש באמצעי מניעה מודרניים לבין ירידה בשיעור ההפלות.

הריונות לא רצויים בישראל

לדברי פרופ' דניאל זיידמן, יו"ר החברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות מינית, מידי שנה מתבצעות בישראל יותר מ-20,000 הפלות, כ-2,000 מהן בנשים צעירות מתחת לגיל 18. בשנה האחרונה 1,800 נערות מתחת מגיל 18 ילדו תינוקות. 200 מהיולדות היו בנות פחות מ-16. עוד מציין זיידמן, כי מספר ההפלות שאושרו על ידי המדינה לנערות מתחת לגיל 18 הוא 2,000, אך ההערכה היא כי מספר ההפלות האמיתי כפול. ככל שגילה של הנערה שנכנסת להריון נמוך יותר, מסביר פרופ' זיידמן, עולה הסבירות כי מדובר בהריון לא רצוי. הוא מוסיף שבישראל, בשנת 2006 בלבד, בוצעו 21,256 פניות לוועדה להפסקת הריון, 20,889 פניות אושרו ובסך הכל בוצעו 19,832 הפסקות הריון.

נתונים בינלאומיים מ-60 מדינות

מכון גוטמכר האמריקאי (The Guttmacher Institute) אסף נתונים ובדק את מספר ההפלות היזומות ב-60 מדינות וטריטוריות שבהן הפלות חוקיות היו זמינות לציבור הרחב. הנתונים השוו בין השנים 2003 ל-1996. המסקנה הבולטת שעולה מהמחקר היא, שבמרבית המדינות שבהן נרשמה ירידה במספר ההפלות, נרשם שינוי חיובי בגישה לאמצעי מניעה מודרניים ובהיקף השימוש בהם - זאת במקום השיטות המסורתיות או אי שימוש באמצעי מניעה.

נאספו נתונים סטטיסטיים לגבי הפלות חוקיות מ-60 מדינות שבהן התהליך הוא חוקי במובן הרחב. מקורות המידע כללו דו"חות שפורסמו ושלא פורסמו ממערכות דיווח לאומיות רשמיות, שאלונים שנשלחו לסוכנויות ממשלתיות וסקרים מייצגים ברמה ארצית. מידת השלמות של ההערכות במדינות השונות נבחנה על ידי בעלי התפקיד שהיו מעורבים באיסוף הנתונים ועל-ידי מומחים במדינות ובאזורים. תוצאות המחקר הראו את הנתונים הבאים:

^^שכיחות ההפלות^^ - הירידות הדרמטיות ביותר במספר הפלות נראו במזרח אירופה ובמרכז אסיה, שלמרות הכל, שם שיעור ההפלות המשיך להיות בין הגבוהים בעולם. מספר ההפלות הגבוה ביותר על פי ההערכות היה בארמניה, אזרבייג'אן וגיאורגיה, שבהן, על פי הסקרים, כל אישה עוברת במהלך חייה כמעט שלוש הפלות. בין השנים 1996 ל-2003, שיעור ההפלות בארה"ב ירד ב-8%, אולם נותר ברמה גבוהה יותר מאשר במדינות רבות בצפון ובמערב אירופה. שיעור ההפלות הרשמי בסין ירד ב-21% במהלך שבע שנים, כאשר בשנת 1996 הוא היווה שליש מכלל ההפלות החוקיות בעולם. כמות ההפלות הגדולה ביותר נראתה ברוסיה ובארה"ב במהלך 2003 בוצעו למעלה ממיליון הפלות בכל אחת ממדינות אלו. מספר ההפלות החוקיות לכל 1,000 נשים בגיל הפוריות היה הגבוה ביותר בקובה (57) וברוסיה (45). שיעור ההפלות החוקיות היה הנמוך ביותר בנפאל (5) ובדרום אפריקה (6), שתי מדינות שבהן ההפלות הפכו לחוקיות רק לאחרונה והפלות בלתי חוקיות ובלתי מדווחות עדיין נפוצות. פרט לשתי מדינות אלה, שיעורי ההפלות היו הנמוכים ביותר בבלגיה, גרמניה, שוויץ ותוניסיה (8-7), שם השיעורים המדווחים משקפים בצורה נכונה יותר את רמת ההפלות משום שהפלות בלתי חוקיות הן נדירות.

שיעורי ההפלות בשנת 2003 במדינות צפון אירופה ובהן דנמרק, אנגליה, ווילס, פינלנד, נורווגיה, סקוטלנד ושוודיה השתנו במעט בהשוואה לשיעורים בשנת 1996, ונעו בין 11 ל-20 לכל 1,000 נשים. שיעורים אלה היו נמוכים גם במערב אירופה, שם הם נעו בין 7 (בשוויץ) ל-17 (בצרפת).

שיעורי ההפלות בהולנד גדלו ב-31% במשך שבע שנים, חלקית בעקבות גידול בביקוש להפסקת הריון אצל נשים מקבוצות מיעוט אתניות המתגוררות במדינה זו. שיעור ההפלות באיטליה, העומד על 11 הפלות לכל 1,000 נשים, לא השתנה כנראה מאז שנת 1996.

שיעור ההפלות ירד במקצת באוסטרליה, ל-20 מתוך כל 1,000 נשים בשנת 2003. לעומת זאת, בניו-זילנד גדל השיעור בכמעט 3% לשנה (21% במשך שבע שנים), כאשר הייתה שם ירידה קלה בשיעור ההפלות בקרב נשים ממוצא אירופי וגידול ניכר בקרב נשים ממוצא אסיאתי.

שיעור ההפלות בארה"ב ירד ב-8% בין שנת 1996 לשנת 2003 והגיע ל-21 לכל 1,000 נשים, אבל עדיין נשאר גבוה, ובמקרים מסוימים גבוה מאוד, לעומת השיעורים במדינות רבות בצפון ובמערב אירופה. עם זאת, בתוך ארה"ב היה שוני רב בשיעורי ההפלות בהתאם לקבוצות גזעיות או אתניות. בשנת 2000 עמד שיעור ההפלות לכל 1,000 נשים על 12 בקרב נשים לבנות, בקרב נשים היספניות על 35, ובקרב נשים שחורות על 57.

^^שיעורי הפלות בהתאם לגיל^^ - שיעורי הפלות בהתאם לגיל נבדקו ב-21 מדינות. במדינות רבות התבררה מגמה כללית, שלפיה שיעור ההפלות היה נמוך בקרב נשים מתחת לגיל 20, הגיע לשיא בקבוצת הגיל 24-20 וירד בהדרגה בקבוצות הגיל הבאות.

במזרח אירופה נשארו שיעורי הפלות גבוהים בקרב נשים בגיל 34-25 וקצב הירידה בקבוצות הגיל הבאות היה מתון יותר מאשר במערב אירופה ובמדינות מפותחות אחרות.

ממצאי הסקרים במדינות במערב ומרכז אסיה, שם שיעורי ההפלות נמנים על הגבוהים ביותר בעולם, הראו ששיעורי השיא היו אצל נשים בקבוצת הגיל 34-25. שיעורי ההפלות בהתאם לגיל באזורים אלה משקפים את העובדה שנשים רבות עוברות הפלה כדי להגביל את גודל המשפחה ולא כדי לדחות את מועד תחילת הבאת ילדים לעולם.

שיעור ההפלות בקרב בנות 24-20 בארה"ב היה גבוה יותר מאשר במדינות מפותחות אחרות; עם זאת, שיעורי ההפלות בקרב נשים בנות 30 ויותר בארה"ב היו נמוכים יותר מאשר במדינות מפותחות רבות.

בשנת 2003 שיעור ההפלות בקרב נשים בגיל העשרה בארה"ב (22 לכל 1,000 נשים) היה בר השוואה עם זה שבאנגליה ובווילס (23) ובשוודיה (25).

באותה תקופה, לעומת זאת, גדל שיעור ההפלות בקרב נערות בשוודיה - מגמה שהחוקרים השוודיים מייחסים חלקית לקיצוצים במימון החינוך המיני ולגידול בהיקף יחסי המין המזדמנים ללא שימוש באמצעי מניעה.

נמצאו הבדלים במגמות שיעורי ההפלות בקבוצות גיל שונות באזורים שונים ובמדינות מסוימות. בהולנד, פינלנד ושוודיה, השיעורים גדלו ב-65-33 אחוזים בקרב נשים בגיל 19 או פחות; בהולנד גדל מספר ההפלות ב-50% בקרב בנות 24-20.

במזרח אירופה, שם ההפלות נפוצות בדרך כלל בקרב נשים בנות 34-20, השיעורים יורדים דרמטית לאורך תחום גילים זה.

בצפון אמריקה, שיעור ההפלות בקרב נערות ירד ב-23%, הן בארה"ב והן בקנדה.

יותר אמצעי מניעה, פחות הפלות

אחת המסקנות שעולה מהמחקר היא כי שיעורי ההפלות קשורים בצורה מובהקת לדפוסי השימוש באמצעי מניעה. העשורים האחרונים היוו תקופה משמעותית בהיסטוריה של תכנון המשפחה, המאופיינת בשימוש באמצעי מניעת הריון טובים וסבילים יותר העונים על הצרכים של המטופלים. ניתן בהחלט לראות שינוי חיובי בתפיסה של אמצעי מניעה באזורים רבים ברחבי העולם, כמו גם עלייה בהיקף השימוש בהם. נראה כי במקומות שבהם זוגות רוצים לשלוט בפוריות - יש באפשרותם לעשות זאת. השימוש באמצעי מניעה מתקבל בסופו של דבר בצורה רחבה. בחברות או בתת-קבוצות דמוגרפיות שבהן אמצעי מניעה אינם זמינים בהיקף נרחב, או שהשימוש בהם לא הפך עדיין למנהג מקובל מבחינה תרבותית, ימשיך שיעור ההפלות ככל הנראה להיות גבוה מהממוצע לאור העובדה שעדיין ישנן נשים רבות המעוניינות להימנע מללדת ילדים בשלב זה או אחר בחייהן.

בואו לדבר על זה בפורום התנהגות בריאותית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום