צרכנות רפואית מס' 155

(0)
לדרג

פעילות גופנית לחולי סרטן, צינתור לב וירטואלי, מרכז לטיפול בנפגעות תקיפה מינית ושירות "מרדים אישי". עדכון צרכני

מאת: מערכת zap doctors
פעילות גופנית לחולי סרטן

היחידה לרפואה משלימה במרכז דוידוף בבילינסון מזמינה חולי סרטן מכל הארץ להשתתף בפרויקט "Happy Hour" שיתקיים במימון חברת "רוש". הפרויקט כולל התנסות באחת מהפעילויות הגופניות הקבוצתיות המוצעות ביחידה: טאי צ'י, צ'י-קונג, יוגה, פלדנקרייז ופילאטיס, במטרה למצוא את הפעילות המתאימה ביותר לכל אחד. הפעילויות, המועברות ביחידה באופן שוטף, מותאמות אישית לצרכיו של כל מטופל ומונחות על-ידי מטפלים מובילים בתחומם בארץ. השתתפות בשיעורים אינה מותנית בניסיון קודם.

ד"ר עופר כספי, מנהל היחידה לרפואה משלימה במרכז דוידוף בבילינסון: "יותר ויותר מחקרים בעולם ויותר חולים אצלנו ביחידה נהנים כעת מאיכות חיים משופרת כתוצאה מהשילוב של טיפולים קונבנציונאליים ומשלימים עם טיפולים בתנועה. הניסיון שלנו ביחידה מראה כי שילוב של פעילות גופנית במהלך הטיפולים במחלת הסרטן ולאחריהם מסייע בהתמודדות עם תופעות לוואי, כמו עייפות ותשישות, בעיות שינה, בחילות, דיכאון, כאב ועוד".

במרכז דוידוף, המרכז הרפואי לטיפול ולמחקר מחלות סרטן, פועלת בהצלחה רבה מזה כשנתיים יחידה ראשונה מסוגה בארץ לרפואה משלימה לחולי סרטן. ביחידה מוצע מגוון רחב של טיפולים. ביניהם: רפואה סינית, שיאצו, רפלקסולוגיה, עיסוי והפגת כאב, היפנוזה ודמיון מודרך, נטורופתיה, תזונה ויטמינים ותוספים, צמחי מרפא מערביים, סדנאות תזונה ועוד.

היחידה מטפלת בכל סוגי הסרטן, בכל שלבי המחלה, ובכל שלבי הטיפול. הייעוץ והטיפול הרפואי ביחידה נעשה בפיקוח רפואי מלא, כהשלמה לרפואה הקונבנציונאלית, וכתמיכה באיכות החיים וביכולת הריפוי של החולים.

מפגש ההתנסות במסגרת קבוצתית הוא ללא תשלום והפרויקט יימשך עד החגים. לתיאום שיעור התנסות יש להתקשר לטלפון 03-9377995.

צינתור לב וירטואלי

מחלת לב כלילית (האויב השקט) הינה אחת מסיבות התחלואה והתמותה העיקריות בעולם המערבי ובמדינת ישראל. פעמים רבות המחלה אינה מלווה בסימפטומים מוקדמים. אולם, בשלביה היותר מאוחרים היא מתבטאת בכאבי חזה, אוטם שריר הלב, אי ספיקת לב או הפרעות קצב, עד כי התקפי לב ומוות.

גילוי מוקדם של מחלת לב כלילית עשוי להציל חיים. במכון מור מבצעים צינתור לב וירטואלי. מדובר בבדיקת C.T של הלב באמצעות סורק טומוגרפי מתקדם. הבדיקה מאבחנת טרשת עורקים בדופן כלי הדם ומזהה מיקום ההיצרויות וחסימות בעורקי הלב. הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת זיהוי מוקדם של מחלות ואבחון מוקדם של סרטן ריאות. הבדיקה כוללת הערכת כמותית של חומרת טרשת העורקים בדופן כלי הדם, וזיהוי מיקום ההיצרויות ו/או החסימות של כלי הדם המספקים דם לשריר הלב וכן הערכה לגבי גודל הלב וכמות הסידן בעורקים הכליליים שבלב.

מספר ימים לפני הבדיקה נערכת בדיקת התאמה על ידי רופא, הכוללת בדיקה גופנית, בדיקת א.ק.ג. ובדיקת דם לתפקודי כליות. הצינתור הוירטואלי מבוצע בפיקוח רדיולוגים וקרדיולוגים בכירים, ומספר ימים לאחר ביצוע הבדיקה מוזמן הנבדק לייעוץ וסיכום על-ידי קרדיולוג בכיר.

הבדיקה מיועדת לנשים וגברים בעלי היסטוריה משפחתית של מחלות לב, לאנשים עם ערכים גבוהים של שומנים בדם ולמעשנים בעבר ובהווה. כמו-כן, היא מיועדת לחולי סוכרת, בעלי יתר לחץ דם ובעלי מחלות כלי דם באיברים נוספים (רגליים, כליות, צוואר). בנוסף, הבדיקה מסייעת להערכת מצב עורקי הלב לאנשים לאחר ניתוח מעקפים או צינתור לב לרבות הכנסת סטנטים (STENT). מכיוון שבבדיקה נערכת סקירה של אזור בית החזה וטומוגרפיה ממוחשבת הכוללת את בדיקת הריאות, לפיכך הבדיקה מתאימה גם לגילוי מוקדם של סרטן הריאה.

במהלך הבדיקה, הנבדק מחובר למכשיר א.ק.ג. אשר מתעד את פעילות הלב לצורך בקרה ותכנון הבדיקה. בשלב ראשון מתבצעת סריקה לגילוי מוקדם של סרטן הריאה, ובשלב שני ישנה סריקה של הסתיידות עורקי הלב. רק בשלב השלישי מוזרק חומר ניגוד לצורך סריקה מקיפה של הלב. תהליך הבדיקה על כל שלביו אורך כ-20-30 דקות. בתום הבדיקה ניתן לחזור לשגרת חיים רגילה.

לעומת הצינתור הרגיל, בצינתור וירטואלי רואים את כלי הדם מבחוץ ומבפנים וגם את האיברים הסובבים. הצינתור הווירטואלי הוא לצורך בדיקה בלבד, בעוד שבצינתור רגיל ניתן גם לטפל בבעיה במקום. ממצא אשר מתגלה בצינתור רגיל חייב בטיפול מיידי ואילו צינתור וירטואלי שאליו יודע הנבדק כי הוא נכנס לצורך בדיקה בלבד, מאפשר לבחון אפשרויות טיפול ולבחור בפתרון העדיף לו.

טיפול בנפגעות תקיפה מינית

מערך יום לטיפול בנפגעות תקיפה מינית החל לפעול במרכז הרפואי "בני ציון" בחיפה. מערך היום מבוסס על עבודה קבוצתית בשלושה היבטים: פיתוח מיומנויות ההתמודדות של הנשים, עבודה על וויסות רגשי ובין אישי ועבודה על התפקוד הפונקציונאלי שנפגע עקב התקיפה המינית.

מנהלת המרכז הרב תחומי לטיפול בנפגעות תקיפה מינית במרכז הרפואי "בני ציון", רונית סדגר, אמרה: "המטרה שלנו היא לתת מענה לנשים שהטיפול האמבולטורי לא מספק עבורן. מערך הטיפול היומי החדש יספק לאותן נשים מסגרת עוטפת יותר". עוד היא הוסיפה כי, "אנחנו מצויים כעת רק בשלב הפיילוט. המטרה היא להרחיב את מערך הטיפול היומי לפעילות של שלושה ימים בשבוע. מרכזים נוספים בארץ כבר הביעו התעניינות בפרויקט ואנו נשמח לסייע להם בבניית מערך דומה". יצוין כי, מספר מטופלות במערך היום החדש שולבו בטיפול פרטני בליווי פסיכיאטרי וחלקן משולבות בפרויקט "שילוב תעסוקתי" הפועל במרכז מזה מספר חודשים.

שירות 'מרדים אישי'

שירות חדש של בית חולים אסותא מאפשר לחולים לבחור את המרדים, בדיוק כשם שהם בוחרים את הרופא המנתח. במסגרת השירות החדש, הרופא המרדים שנבחר מלווה את המטופל לאורך כל התהליך הניתוחי, החל מבדיקת טרום ניתוח, הניתוח עצמו ומעקב התאוששות במחלקת האשפוז. את המידע על המרדימים ניתן לקבל מהרופא המטפל, מצוות בית החולים, משיחות עם חברים וקרובי משפחה שעברו ניתוח בעבר ועוד.

"אנו מאמינים כי למטופל יש את הזכות לבחור גם את הרופא המרדים שיתלווה לצוות המנתח. החולים מודעים לחשיבותו של המרדים במהלך הניתוח ותרומתו הרבה להצלחתו", אומר פרופ' יאיר שפירא, מנכ"ל בית חולים אסותא. יש לציין כי סקרים מראים שמטופלים רבים מביעים חשש מתהליך ההרדמה, לעיתים אפילו יותר מההליך הכירורגי אותו הם עומדים לעבור.

בשירות החדש המטופל יוכל לקבל ממוקד הניתוחים את כל המידע הנדרש, על-מנת לקבל החלטה מי יהיה הרופא המרדים האישי שלו וילווה אותו לאורך כל התהליך הניתוחי.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טיפולים משלימים בסרטן
פורום קרדיולוגיה וצנתורים
פורום נפגעי/ות תקיפה מינית - תמיכה
פורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום