תסמיני גיל המעבר בקרב גברים

(1)
לדרג

חוסר חיוניות, דיכאון, ירידה בחשק המיני והפרעות בשינה עלולים לנבוע מירידה טבעית בטסטוסטרון. האם גם לכם חסר טסטוסטרון?

מאת: מערכת zap doctors

גברים רבים מרגישים בשנות ה-50 לחייהם כי הם "לא מה שהיו פעם". הם חשים חלשים יותר, פתאום הסקס אינו מושך כל כך וההרגשה הכללית לא טובה. תהליך טבעי זה מכונה בפי החוקרים אנדרופאוז (ביוונית: אנדרון - גבר, פאוזה - הפסקה), ממש בדומה למושג אשר הוטבע יותר מעשור קודם לכן עבור הנשים - המנופאוזה.

ירידה באיכות החיים

השינוי החל על הגברים המתבגרים משפיע על כל היבטי החיים. למעשה, מדובר בתהליך בעל השפעה פסיכולוגית בינאישית, חברתית ואפילו מקצועית. נושא זה תפס תאוצה בשנים האחרונות בד בבד עם העלייה בתוחלת החיים ובאיכותם. כיום בכל כנס מדעי שמכבד את עצמו הנושא עולה להצגה ודיון מעמיק. כיום ניתן לאבחן במדויק את התסמינים המופעים אצל הגברים המתבגרים. תסמינים אלו משפעים על תחומי בריאות שונים: בתחום הגופני - הפחתה ניכרת בכושר הגופני, השמנה, ירידה בצפיפות העצם, דלדול השיער והפרעות שינה. כמו-כן, בתחום הפסיכולוגי קיימות תופעות של עצבנות, חרדות, חוסר החלטיות, דיכאון, בדידות ופגיעה בזיכרון וקשיי ריכוז. בתפקוד המיני יש ירידה ברצון וחשק למין פגיעה באיכות הזקפה. בעיות אלו גורמות לקשיים רבים בזוגיות וחיי חברה וגורמות למתח, מריבות מרובות ופגיעה ביחסים עם בת הזוג ועם הסביבה הקרובה.

רמות הטסטוסטרון

40% מהגברים הכלולים "בגיל המעבר" סובלים מגלי חום ומהזעות לילה קשות. ממחקרים עלה שנשים בגיל זה מדוכאות יותר מגברים בני אותו גיל, אך גברים נוטים פי 2 מנשים לאובדנות. בנוסף, מתרחשת ירידה קוגניטיבית ויש גם שינויים באישיות כמו רגזנות, דיכאוניות והפרעות בשינה. במחקר שנערך במרכז הרפואי האוניברסיטאי בבולטימור נשאלו 332 גברים בגילאי 60-80 על תסמיני התופעה. 68% הודו שהם סובלים מכל תסמיני גיל המעבר. 46% ציינו ירידה בזקפה, ואילו 24% התלוננו על מצב רוח דכאוני. רק 26% טענו שאיבדו את החיוניות והכוח.

כיום אנו יודעים שעם הגיל יש ירידה משמעותית ברמות הטסטוסטרון; הורמון זה נחשב להורמון העיקרי שמשפיע ישירות על תסמיני הגיל. הגוף מתחיל ליצר טסטוסטרון כבר בגיל ההתבגרות. הטסטוסטרון אחראי בין היתר להפיכת הילדים לנערים. הוא זה שמשנה להם את הקול לקול עמוק יותר, מפתח את מסת הגוף ושריריו, אחראי לשיעור, לאנרגיה, לחיוניות וכמובן לחשק המיני.

מדע הרפואה מספק מספר אופציות טיפוליות בגברים שאובחנו עם ירידה ברמות הטסטוסטרון עקב הגיל:

^^זריקות טסטוסטרון^^

השימוש בזריקה מתבצע אחת ל-2-3 שבועות, אך היא גורמת לתנודתיות חדה ברמות הטסטוסטרון. מיד עם ההזרקה הרמה גבוהה ואף גבוהה מן הנורמה. אחרי שבועיים-שלושה היא יורדת אל מתחת לנורמה, דבר היוצר אפקט של רכבת הרים במצב הרוח ובתחושה הכללית.

^^טבליות^^

הטבליות מתפרקות במהירות ויש לקחת כל 4 שעות 2 טבליות עם מזון שומני. בנוסף, הן עשוייות לגרום נזק בכבד; עקב כך היום אין כמעט שימוש בטבליות.

^^ג'ל המכיל טסטוסטרון^^

הג'ל נספג מהעור אל מחזור הדם ומחזיר את רמות הטסטוסטרון לרמתם הדרושה. לצורת מתן זו יתרון משמעותי בכך שאין מעבר ראשוני של התרופה בכבד ובכך רמת בטיחות הטיפול עולה. הרמה הניתנת נשארת קבועה למשך כל תקופת הטיפול. בכל יום מקבלים את המינון הדרוש להחזרת הרמות לרמה הנורמלית.

שאלון לזיהוי חוסר בטסטוסטרון

היות וגברים רבים לא מודעים לכך שלעיתים תחושות העייפות, הירידה בשמחת החיים והמיניות קשורות לירידה הטבעית בטסטוסטרון להלן שאלון להערכה חוסר טסטוסטרון:

1. האם יש לך ירידה בחשק המיני?

2. האם אתה סובל מירידה באנרגיה?

3. האם יש לך ירידה בסיבולת ובכוח?

4. האם איבדת גובה?

5. האם אתה מבחין בירידה בהנאות החיים?

6. האם אתה עצוב ומדוכדך?

7. האם הזקפות שלך פחות חזקות?

8. האם יש לך ירידה ביכולת הספורטיבית?

9. האם אתה מרגיש עייפות אחרי ארוחת ערב?

10. האם אתה מרגיש ירידה בביצועים בעבודה?

אם ענית "כן" על שאלה מספר 1 או 7 או על שלוש מהשאלות האחרות, כדאי ומומלץ לגשת לרופא ולבקש בדיקה לגילוי רמת הטסטוסטרון.

המידע באדיבות חברת כצט.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעה בתיפקוד המיני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום