עישון בגיל מבוגר

(0)
לדרג

העישון גורם לפגיעה בריאותית מצטברת. כאשר אדם מבוגר מעשן, הוא מגביר את הסיכון לחלות במגוון מחלות כרוניות

מאת: ד"ר חיים בראל

שמירה על הבריאות חיונית בגיל המבוגר כמו גם בגילאים הצעירים. הנאה היא חלק מאיכות החיים, אלא שהעישון הוא "הנאה" בעלת מקסם שווא חולף, המותיר את אותותיו ההרסניים בחלוף השנים. הפסקת העישון מטיבה עם התפקוד הפיזי של הגוף והתחושה הכללית. מבוגרים שהפסיקו לעשן מספרים שהם נושמים טוב יותר; ההנאה מטעם האוכל וריחות הטבע חזרו אליהם, העלייה במדרגות הפכה למשימה קלה, ולא פחות חשוב, הכיס שלהם התמלא בעקבות חסכון משמעותי בכסף. הדרך להנאה היא לבחור בחיים בריאים ולצורך כך יש להפסיק לעשן לפני היווצרותם של נזקים בלתי הפיכים. מבוגרים שאינם מעשנים, הינם בסיכון קטן יותר לחלות במחלות קשות ואיכות חייהם, בריאותם ותפקודם טובה יותר ממבוגרים מעשנים.

נזקי העישון

העישון גורם לפגיעה בריאותית מצטברת שמחמירה עם השנים. כאשר אדם מבוגר מעשן, הוא מגביר את הסיכון לחלות במגוון מחלות כרוניות, כגון: פגיעות במערכת הלב וכלי הדם השונים, אירועים מוחיים ומחלות הסרטן. בנוסף, מעשנים מבוגרים רבים סובלים מקוצר נשימה על רקע התפתחות מחלת ריאות חסימתית כרונית המגבילה אותם מאד בפעילויות היומיומית, עד כדי כך שפעולות פשוטות כמו צחצוח שיניים, ישיבה במיטה והליכה קצרה של מספר צעדים הופכות למשימות קשות במיוחד. לאחרונה, התפרסם מחקר שנערך בהולנד, שמצא כי עישון מעלה את הסיכון לחלות במחלת האלצהיימר - דמנציה. מחלה זו פוגעת בכל הכישורים הקוגניטיביים של האדם: תובנה, זיכרון, כושר שיפוט, התמצאות בזמן ובמקום, פגיעה בתקשורת עם הסביבה ובכישורים חברתיים.

ככל שמתקדמים עם הגיל, נזקי העישון מתגברים ומנגנוני הפיצוי של הגוף מתמעטים. אם בגיל 50 שנה קיים סיכוי גבוה יותר שהגוף יפצה את עצמו על נזקי העישון, הרי שבגילאי 80 ומעלה הגוף נחלש ומנגנוני הפיצוי הטבעיים של הגוף יורדים, והסיכוי להחלמה יורד אף הוא.

הפסקת עישון

ניתן להפסיק לעשן באופן מוחלט או בתהליך הדרגתי. כל אחת מהחלופות מהווה הישג, שכן היא מצמצמת את נזקי העישון בתמורה לחיים טובים יותר. עישון הוא הרגל ממכר, מבחינה פיזית וגם מבחינה התנהגותית ולכן יש קושי בהפסקתו. הסיבה לכך נובעת בין היתר מהרגלים הכרוכים בטקסים, החל ברכישה ופתיחה של קופסת הסיגריות, טקס הדלקת הסיגריה, ההתעסקות של הידיים והפה וכלא באתנחתא שמסיבה הסיגריה במועדי עישון קבועים: לאחר ארוחה, במצבי חרדה ומתח וכד'. הדרך המהירה להפסיק לעשן מתחילה בהחלטה מתוכננת מראש, שבה נקבע המועד בו מפסיקים לעשן באופן מוחלט. לעומת זאת, הדרך האיטית יותר היא הפסקת העישון באופן הדרגתי בעזרת תרגול בצמצום כמות הסיגריות שמעשנים ליום.

ישנן מגוון שיטות המקלות על תהליך הגמילה. ניתן להיעזר בפעילויות של מדיטציה, ביופידבק ודיקור. יש המסתייעים במדבקות או מדבקות מכילי ניקוטין ובתרופות במרשם רופא ויש המצטרפים לקבוצת תמיכה. בכל מקרה, מומלץ תחילה להתייעץ עם הרופא המטפל.

ד"ר חיים בראל הוא מומחה בגריאטריה והמנהל הרפואי של "בית בלב" - הרשת לגיל המבוגר מקבוצת מכבי שירותי בריאות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הפסקת העישון
פורום תמיכה ויעוץ לגיל הזהב

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום