צרכנות רפואית מס' 154

(0)
לדרג

תוצאות מחקר על שיפור איזון רמת הסוכר, מרכז לרפואה משלימה לחולי סרטן, חולצה מיוחדת לפגים ועוד. עדכוני צרכנות

מאת: מערכת zap doctors
שיפור איזון רמת הסוכר

תוצאות מחקר חדש מראות, כי מדידת רמת הסוכר בדם באמצעות מכשיר למדידה רציפה משפרת את איזון רמת הסוכר באופן ניכר ללא עליה בהיארעות היפוגליקמיה. נתוני המחקר יפורסמו בגיליון חודש אוקטובר של המגזין הרפואי היוקרתי New England Journal of Medicine. מדובר בניסוי הגדול ביותר שבוצע עד היום עם מדי סוכר רציפים.

במחקר, אשר נערך במימון JDRF, הקרן הבינלאומית לחקר סוכרת נעורים, ובמסגרת עשרה מרכזים רפואיים בארה"ב, השתתפו 322 ילדים ומבוגרים חולים בסוכרת מסוג 1 ("נעורים") בגילאי 8-72, אשר מטופלים באמצעות משאבת אינסולין או בזריקות אינסולין לפחות 3 פעמים ביום. לכולם רמת סוכר בהמוגלובין לפי מדד HbA1c בין 7-10% (רמת היעד לחולי סוכרת בוגרים מסוג 1 היא מתחת ל-7%, ולילדים ומתבגרים מתחת ל-7.5-8%).

במסגרת המחקר שעקב אחר החולים במשך 26 שבועות, נמדדה רמת הסוכר בדם באמצעות מערכת למדידה רציפה אחת מ-3 סוגים: פריסטייל נביגטור של "אבוט", סבן של "דקסקום" והסנסור של "מדטרוניק". החולים בקבוצת הביקורת המשיכו למדוד את רמת הסוכר באמצעות מדי סוכר רגילים לפחות 4 פעמים ביום.

ניתוח התוצאות נעשה לפי 3 קבוצות גיל: 25 ומעלה, 14-24 ו-8-14. מתוצאות ראשוניות של המחקר עולה כי שימוש במערכת למדידה רציפה של רמות הסוכר בדם משפרת משמעותית את איזון רמות הסוכר לפי מדד HbA1c; השיפור ניכר בעיקר בקרב בני 25 ומעלה - 0.5% ירידה במדד HbA1c לעומת 0.02% בקבוצת הביקורת. השיפור במדד HbA1c ארע ללא עלייה באירועי היפוגליקמיה (רמת סוכר נמוכה בדם) שהם החשש העיקרי בניסיון לאזן טוב יותר את רמת הסוכר. כמו כן, אחוז גבוה יותר מהמשתתפים בקבוצת הניטור הרציף השיגו רמת HbA1c נמוכה מ-7% או ירידה של 10% במדד זה.

בקבוצת גילאים 8-14 לא נמצא הבדל משמעותי בין הקבוצות, יתכן שהדבר נובע מתדירות שימוש נמוכה יותר (רק 50% בקבוצה זו השתמשו במערכת 6 ימים בשבוע, לעומת 83% בבני 25 ומעלה).

כל המשתתפים בכל קבוצות הגילאים, שהשתמשו במערכת לניטור סוכר רציף לפחות 6 ימים בשבוע היו בעלי HbA1c נמוך יותר לאחר 6 חודשים, בהשוואה לאלה שהשתמשו בתדירות נמוכה יותר. תוצאות אלו חשובות במיוחד משום שהן מראות ששימוש רצוף במערכות אלו מספק יתרון בריאותי משמעותי מעבר לנוחות וביטחון למטופלים.

המרכז לרפואה משלימה לחולי סרטן

הרפואה המשלימה כוללת שיטות טיפול שונות ואינה באה להחליף את הרפואה הקונבנציונאלית אלא להשלים אותה. מחקרים רבים גילו, כי רפואה משלימה תורמת לעמידתם של החולים בטיפולים, למזעור תופעות הלוואי, ובעיקר לשיפור איכות החיים שלהם.

לאחרונה נפתח במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) מרכז חדש לטיפולי רפואה משלימה אינטגרטיבית, במסגרת המערך האונקולוגי המיועד לכל חולי הסרטן. המרכז מציע את כל הטיפולים המשלימים, תוך כדי מעורבות מלאה של האונקולוג המטפל לאורך כל שלבי הטיפול המשלים. שיטת הטיפול מותאמת לכל חולה לאחר ראיון מעמיק ובהתאם למצבו הגופני ולמצב מחלתו, בתיאום כאמור עם האונקולוג המטפל. הטיפול במרכז לרפואה משלימה לחולי סרטן מתמקד בשלושה היבטים: תזונה נכונה ובריאה המותאמת לכל מטופל, מגע ומדיטציה. הטיפולים כוללים: רפואה סינית, רייקי, מדיטציות לסוגיהן, עיסוי רפואי, שיאצו, תזונה ונטורופתיה.

לדברי גילה גלאור, מנהלת המרכז, "המקום יעניק לחולה הסרטן מענה רגשי תמיכתי להתמודדות עם הלחץ הנפשי המתלווה לטיפול הקונבנציונלי במחלה. אין ספק שגוף ונפש קשורים, ולכן רוגע והרגשה כללית טובה ותומכת עשויים לשפר את איכות חייהם של אותם חולים. על-פי ניסיון של שנים עם מספר לא מבוטל של חולי סרטן שקיבלו תמיכה של רפואה משלימה, הדבר תרם ליכולתם לעמוד טוב יותר בטיפולים הקשים ובתופעות הלוואי וחלקם אף שרדו כנגד כל הסיכויים".

חולצה לפגים

ד"ר דוד קהלת, מנהל המחלקה לטיפול מיוחד ביילוד (מחלקת הפגים) במרכז הרפואי "וולפסון", עיצב חולצה מיוחדת המתאימה ליילודים חולים המטופלים ביחידה לטיפול נמרץ. היילודים המאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ הינם תינוקות חולים, שבמסגרת הטיפול הם נעזרים בצינורות, צנתרים ועירויים בפלג גופם העליון. לכן החולצות הרגילות המשמשות את היילודים הבריאים אינן מתאימות ליילודים אלו. במשך שנים, בהעדר חולצות מתאימות, מקובל שתינוקות המטופלים ביחידות לטיפול נמרץ שוכבים ערומים באינקובטור.

הלבשת הפג החולה היא חלק משיטה חדשה המעודדת יצירת סביבה תומכת ורגועה (כולל נושא הלבוש), כבר מהשלבים הראשונים של חייו (אפילו ביחידה לטיפול נמרץ), כדי לאפשר את התפתחותו התקינה. שיטה זו מוטמעת בחודשים האחרונים בפגים המאושפזים במחלקה לטיפול מיוחד ביילוד במרכז הרפואי "וולפסון".

לחולצה יתרון נוסף עבור ההורים המגיעים לבקר את תינוקם המאושפז בטיפול נמרץ או שוהים ליד מיטתו. מראה פג לבוש השוכב באינקובטור מפחית את רמת החרדה של ההורים גם כאשר מתוך החולצה מבצבצים צינורות וצנתרים.

לדברי ד"ר קהלת, "החולצה נוחה מאוד לשימוש וקלה להלבשה. ניתן להלביש בה גם פגים במשקלים נמוכים המשתחררים לביתם והיא יכולה לשמש תינוקות בכל גיל, מבלי צורך לטלטלם בזמן הכנסת ידיהם לשרוולים; לכן ניתן להשתמש בה ביילודים עם חולשה או שיתוק של גפיים עליונות".

הכנסת החולצות לשימוש שוטף במחלקה, התאפשרה לאחר שעמותת הידידים של המרכז הרפואי "וולפסון" נרתמה לעזור וגייסה את חברת "סריגמיש" שתפרה בהתנדבות את החולצות במידות המתאימות ליילודים, במשקלים של 800 גרם ועד ל-4,000 גרם.

צנתור וירטואלי

בשנים האחרונות חלה התפתחות טכנולוגית ניכרת בתחום סורקי הטומוגרפיה המחשבית. כיום ניתן לבצע דימות מדויק ובלתי פולשני של עורקי הלב הכליליים, מה שנהוג לכנות "צנתור וירטואלי".

בדיקת צנתור וירטואלי באמצעות טומוגרפיה מחשבית רב פרוסתית של העורקים הכליליים היא בדיקה בלתי פולשנית אשר אינה כרוכה בסיכונים או סיבוכים משמעותיים, בהשוואה לצנתור רגיל. מדובר בבדיקה בעלת רמת דיוק גבוהה לאבחון ומעקב של מחלת לב איסכמית, המהווה סיבת המוות העיקרית בעולם המערבי.

"הבדיקה יעילה בהערכת חולים לאחר ניתוח מעקפים או חולים שעברו התקנת תומכן בעורקים הכליליים", מסביר ד"ר עבד אל ראוף זיינה ממכון הדימות של המרכז הרפואי הלל יפה. "זו גם הסיבה שיש מקום לשקול ביצוע הבדיקה גם במסגרת רפואה מונעת, ובמיוחד עבור אלו הנמצאים כבעלי גורמי סיכון".

הבדיקה מתבצעת על-ידי סורק CT מתקדם רב-פרוסתי (64 פרוסות) בשני שלבים: בשלב הראשון מבצעים סריקה של בית החזה במנת קרינה נמוכה, ללא הזרקת חומר ניגוד.
בסריקה ראשונית זו נעשית הערכה של הריאות, דופן בית החזה, כמות הסידן בעורקים הכליליים (calcium scoring), המהווה מדד לחומרת המחלה הטרשתית ועוד. בשלב השני מבצעים סריקה עם הזרקת חומר ניגוד לא-יוני תוך ורידי (כ-70 מ"ל). המידע הנרכש מעובד במחשב ומוצג בתחנת העבודה במנחים שונים. הרופא המפענח מבצע שחזורים של הלב והעורקים הכליליים במישורים שונים, לאיבחון הצרויות, מיקומן ודרגת חומרתן.

הבדיקה מתבצעת במשך כ-5 שניות בלבד; היא אינה פולשנית ואינה דורשת זמן החלמה בשונה מצנתור רגיל. המרכז הרפואי הלל יפה מציע כיום את ביצוע הבדיקה בעלות סבירה על ידי הפניה מקופת החולים או באופן פרטי ובצירוף הפניה של קרדיולוג בקהילה או רופא המשפחה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת - חסימות כלי דם ופצעים
פורום טיפולים משלימים בסרטן
פורום קרדיולוגיה וצנתורים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום