צרכנות רפואית מס' 153

(0)
לדרג

השבוע בצרכנות: העלאת המודעות לסרטן הערמונית, מכשיר מושתל לטיפול בכאב כרוני, תרופה להפסקת עישון וטיפול לחולי הפטיטיס C

מאת: מערכת zap doctors
מודעות לסרטן הערמונית

על פי הערכות 1 מכל 6 גברים יאובחן עם סרטן הערמונית במהלך חייו. רק בשנת 2006 מתו בישראל 380 איש מסרטן הערמונית. לדברי פרופ' מצקין חיים, מנהל מחלקה אורולוגית במרכז רפואי ת"א: "בושה וחוסר מודעות לנושא בריאות הערמונית הם בין הגורמים העיקריים להזנחה לבוא ולהיבדק כאשר מתעוררת בעיה. החשש ממצבים מביכים כגון הפרעות בשליטה על השתן, ליקויים בתפקוד המיני והשפעות על פריון גורמת לגברים רבים לטמון ראשם בחול ולהתעלם מקיום הבעיה".

סרטן הערמונית אינו גזר דין מוות ומקרים רבים של סרטן ערמונית מצריכים רק מעקב, מאחר וזהו סרטן שמתפתח באופן איטי. אבחון וגילוי מוקדם של סרטן הערמונית עשוי להציל חיים מכיוון שמתן טיפול בזמן מאפשר לחיות חיים ארוכים וטובים. מאידך, אם לא יטופל בזמן, הוא עלול לגרום למוות.

הנתונים מראים כי סרטן הערמונית הוא השכיח ביותר בקרב גברים והינו סיבת המוות השנייה בשכיחותה מסרטן בכלל בגברים. ההמלצה היא לכל גבר מעל גיל 50 לעבור בדיקה של רמת ה- PSA בדם. גברים שלהם היסטוריה משפחתית של סרטן בבני המשפחה הקרובים, חייבים להתייעץ עם רופא המשפחה כבר בגיל 40. בארה"ב, מעריכים כי מאז שהתחילו לבצע בדיקה זו, חלה ירידה של יותר מ-30% במספר מקרי המוות מסרטן ערמונית.

במסגרת חודש המודעות הבינלאומי למחלת סרטן הערמונית, יזמה עמותת "חיים עם סרטן ערמונית" סדרת הרצאות ברחבי הארץ, ב-16/9 בשעה 18:00. ההרצאות שתועברנה על ידי אורולוגים, תערכנה בירושלים, תל-אביב, חיפה, באר שבע, כרמיאל, קריית אתא, פרדס חנה, רמת השרון ורחובות.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

טיפול תרופתי להפסקת עישון

"קשה מאוד להפסיק לעשן בלי תרופות", פוסק ד"ר יוספי חיים, מומחה לקרדיולוגיה מונעת ומנהל היחידה לקרדיולוגיה לא פולשנית במרכז הרפואי ברזילי באשקלון, אשר כבר למעלה מעשרים שנה, מגויס למלחמה בעישון. "שיעור הצלחת הפסקת העישון בקרב מעשנים המנסים להפסיק לעשן ומשתמשים בתרופות קיימות, גבוה פי שניים מאשר שיעור הצלחתם של מעשנים אשר אינם משתמשים בתרופות" הוא מסביר.

בחצי השנה האחרונה נוספה תרופת צ'מפיקס לגמילה מעישון, של חברת פייזר. התרופה מכפילה את הסיכוי להפסיק לעשן פי שניים מתרופות מרשם אחרות. התרופה פותחה במיוחד להפסקת עישון עבור בני 18 ומעלה. מדובר בטיפול הראשון המותאם ספציפית למכניזם הנוירו-ביולוגי של התלות בניקוטין. הסיגריה מפרישה ניקוטין שחודר למוח ומשחרר את כימיקל האושר - דופמין. זהו החומר הגורם לתחושה הטובה שבעטיה רוצה המעשן לשוב ולעשן. ככל שרמתו גבוהה, תחושת האושר גבוהה יותר. כשרמתו יורדת, התשוקה לעשן עולה. צ'מפיקס משחררת את הדופמין במוח וגם חוסמת רצפטורים של הניקוטין, ובכך מפחיתה את התשוקה לעשן ומצמצמת את סיפטומי הגמילה.

לדברי ד"ר יוספי, "מעשנים הנוטלים את התרופה ירגישו כאילו שהם עישנו ממש עכשיו ולפיכך יגדילו את המרווחים בין הסיגריות. רק ביום השמיני עד היום ה-14 לנטילת התרופה, צפויה הפסקת עישון".

מחקרים שפורסמו בעיתונות רפואית מקצועית מובילה (JAMA) מוכיחים כי צ'מפיקס מכפילה את הסיכוי להפסיק לעשן בהשוואה לתרופות מרשם אחרות, ופי 4 ביחס לאילו שקיבלו פלצבו. חשוב לציין כי אחוזי ההצלחה של מי שמנסה להפסיק ללא כל סיוע, עומד על 3-5% בלבד.

תופעות לוואי של התרופה עלולות להופיע כמו עייפות, אי שקט, חוסר ריכוז, תנודות בתיאבון וחלומות לא נעימים. התרופה מסובסדת למבוטחים בביטוח משלים של קופות החולים מכבי ולאומית.

לפרטים נוספים על גמילה מעישון - לחצו כאן.

טיפול בכאב כרוני

חברת מדטרוניק הודיעה על השקה באירופה ובישראל של "ריסטור אולטרה" - המכשיר המושתל החדשני הזעיר, הדק והחזק ביותר לטיפול בכאב עצבי כרוני עמיד של הרגליים ו/או הגב. המערכת מבוססת על מכשיר - נוירוסטימולטור, המחובר לאלקטרודות המושתלות בעמוד השדרה בחלל האפידורלי, ומעבירות גירוי חשמלי לשורשי העצבים. מטרת הגירוי החשמלי היא לחסום מעבר של מסרים של כאב ממערכת העצבים ההיקפית אל המוח.

המערכת הזעירה ממוקמת מתחת לעור באזור הגב התחתון. בניגוד לטיפולים כירורגיים אחרים בכאב כרוני, השתלת הנוירוסטימולטור הינה טיפול הפיך. הטיפול מתאים לחולים עם כאב עצבי כרוני מורכב ומפושט ברגליים ו/או בגב, בחולים עם כאב עצבי הנגרם על-ידי מחלות כלי דם פריפריים, ובחולים הסובלים מתעוקת חזה (אנגינה פקטוריס) עמידה לטיפול.

המערכת קיבלה השנה אישור שיווק באירופה (CE Mark) לטיפול בכאב כרוני ואישור ה-FDA. המערכת ניתנת להטענה והיא בעלת פונקציה ייחודית של תכנות על-ידי המטופל, המאפשר למטופל שליטה טובה יותר מאי-פעם בתרפיה. לראשונה, יכול המטופל לשלוט לא רק בעוצמת הגירוי של התרפיה, אלא אף על מיקום הגירוי, למעלה ולמטה לאורך האלקטרודות המושתלות, וכך להתאים בצורה אופטימלית את מיקום הגירוי החשמלי.

למכשיר החדש מספר יתרונות על-פני המכשירים הקיימים. מדובר במכשיר הקטן והדק ביותר המותאם בהנדסת אנוש, ועל כן נוח ולא בולט באזור ההשתלה. בנוסף, למכשיר ישנה עוצמה חזקה יותר ולכן הוא מאפשר טיפול לתקופות זמן ארוכות יותר, וטעינה תכופה פחות.

יתרונות אלו יקלו הן על המטופלים והן על הרופאים המטפלים. יכולת הפחתת הכאב טובה יותר מהקיים, בעיקר עבור מטופלים הצורכים אנרגיות גבוהות וזקוקים לגירוי חזק. המומחים מקווים כי יצליחו לעזור לחולים רבים עם כאב כרוני לשלוט בתסמינים באמצעות גירוי של חוט השדרה בעזרת המערכת.

ההשתלה הראשונה בישראל בוצעה במרכז הרפואי רמב"ם ובימים אלה יבוצעו השתלות נוספות במרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי ובמרכז הרפואי שיבא.

טיפול לחולי הפטיטיס C

בשורה משמחת לחולי הפטיטיס C: משרד הבריאות אישר בשבוע שעבר הרחבת אינדיקציה לטיפול המשולב פגאינטרון ורבטול של חברת שרינג פלאו. במסגרת הרחבה זו יהיה ניתן להעניק טיפול חוזר לחולי הפטיטיס C, אשר טופלו בעבר באינטרפרון או פג אינטרפרון (עם או בלי ריבווירין) ולא הצליחו למגר את הוירוס.

עד כה ניתן היה לטפל בפגאינטרפרון ובריבווירין במחזור טיפול אחד בלבד, וחולים אשר לא הגיבו לטיפול או שהגיבו באופן חלקי, נותרו ללא מענה וללא טיפול. כיום, עם אישור הרחבת האינדיקציה לפגאינטרון ורבטול (רבווירין), ניתנת לחולים הללו תקווה חדשה.

אישור הטיפול החוזר התאפשר הודות למחקר EPIC שנערך על-ידי מכון המחקר של חברת שרינג-פלאו ואשר הוצג בכנס כבד אירופאי EASL 2008. במחקר זה, הגדול ביותר שנערך בחולים אלו, נבדקה היעילות של הטיפול החוזר בפגאינטרון ורבטול למשך 48 שבועות בחולים שטופלו בעבר באינטרפרון או פגאינטרפרון.

במחקר השתתפו כ-2,200 חולים עם פיברוזיס של הכבד (אך ללא שחמת), שקיבלו טיפול חוזר בשלב הראשוני. מתוצאות המחקר עולה כי: תוצאת בדיקת הדם לאחר שבוע 12 של הטיפול היא ערך מנבא חשוב להצלחת השגת SVR. מרבית המטופלים (57%), אשר מיגרו את הוירוס HCV לאחר כ-12 שבועות של טיפול חוזר בפגאינטרון ורבטול, השיגו SVR לאחר השלמת הטיפול של ארבעים ושמונה שבועות. כמו-כן, נמצא כי הצלחת הטיפול החוזר אינה תלויה בסוג הטיפול הראשון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן הערמונית
פורום הפסקת העישון
פורום תמיכה לסובלים מכאב כרוני
פורום כירורגיה של הכבד ודרכי המרה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום