הריון בריא: נטילת חומצה פולית

(0)
לדרג

מחקר חדש: מחסור בחומצה פולית מעלה את הסיכון לרעלת הריון. מומלץ לצרוך את התוסף בשליש הראשון והשני להריון

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: טבעת למניעת הריון, חומצה פולית

מחקר חדש ורחב היקף, שנערך על ידי המחלקה הגניקולוגית בשיתוף מחלקת היולדות בפקולטה לרפואה, באוניברסיטת אוטווה שבקנדה, קבע כי מחסור בחומצה פולית בקרב נשים הרות עלול להגביר באופן משמעותי את הסיכון לרעלת הריון. המחקר בחן את הקשר שבין רמת החומצה הפולית לבין הריון בסיכון וקבע כי קיים ביניהם קשר הדוק.

במחקר השתתפו 2,951 נשים בהריון, אשר ילדו בין השנים 2002 ל-2005, בבתי החולים אוטווה וקינגסטון שבקנדה. מכל הנשים נלקחו דגימות דם על מנת למדוד את רמת החומצה הפולית, ויטמינים אחרים ורכיבים נוספים בדמן. באמצעות שאלונים נערך איסוף נתונים על הרגלי צריכת תוספי התזונה והוויטמינים שלהן וכן על תוצאות הלידה ומצב בריאותן במהלך ההריון.

מניתוח תוצאות הנתונים שנאספו במהלך המחקר, התקבלה תמונת מצב דרמטית עבור הנשים ההרות, ממנה עולה, כי בקרב הנשים שבמהלך הריונן צרכו באופן קבוע תוסף חומצה פולית בכמות יומית של 1 מ"ג, ירדה השכיחות לרעלת הריון ב-63% בהשוואה לקבוצה שלא צרכה חומצה פולית. החוקרים מייחסים את ההשפעה החיובית של החומצה הפולית לירידה המשמעותית שנמדדה ברמת ההומוציסטאין, שהינה חומצה אמינית רעילה, המופיעה ברמה גבוהה בדמן של נשים שלקו ברעלת הריון. בדיקות הדם שנלקחו מהנשים במהלך המחקר הצביעו על כך שהשימוש היומי בחומצה פולית הביא לירידה ברמות ההומוציסטאין ב-8% (מרמה של 4.69 ל-4.32). למרות שהירידה אינה גדולה, היא הייתה מובהקת מבחינה סטטיסטית.

עוד עולה מהמחקר, כי התקופה הקריטית לנטילת חומצה פולית בקרב נשים בהריון היא לאורך השליש הראשון והשני להריונן, ויעילותה אינה מושפעת מכך שהנשים התחילו לצרוך את התוסף לפני ההתעברות, במהלכה או לחילופין, הפסיקו ליטול אותו בשליש השלישי להריון.

מסקנת החוקרים היא, כי חומצה פולית עוזרת לירידה בסיכון לרעלת הריון, בהיותה פועלת כזרז לאנזימים החשובים לייצורם של חומצות הגרעין, אשר הכרחיות לגידול תאים בשליה. רמה תקינה של חומצה פולית, המתגלה בבדיקת דם (בממוצע 906 מיקרמול לליטר), מסייעת בהשרשת השלייה והתפתחותה, משפרת את תפקודם של התאים בדופן עורקי הדם, המזינים את הרחם ואת השליה ומקנה להם גמישות, יכולת להתרחב ולהגביר את הספקת הדם לרחם ולשליה. כל ההשפעות הללו, שמקורן בחומצה הפולית, מסייעות למניעת רעלת הריון.

ירידה בשכיחות רעלת הריון

ד"ר חמוטל מאירי, מנכ"ל חברת דיאגנוסטיק טכנולוג'יס, המתמחה בפיתוח שיטות לגילוי מוקדם של רעלת הריון, הסבירה כי: "המחקר הנוכחי מאשש בצורה חד משמעית, מדודה ומבוקרת את שידוע על הקשר החיובי בין חומצה פולית לירידה בשכיחות ברעלת הריון. ממצאי המחקר מצביעים על התועלת בנטילת התוסף לכל אשה, לפחות במהלך השליש הראשון להריון. במיוחד יש חשיבות לשימוש בתוסף המזון בקרב נשים, שזוהו באמצעות בדיקת 13PP כנשים שנמצאות בסיכון לפתח רעלת הריון. בדיקה זאת, שאושרה על ידי משרד הבריאות לפני כשנה, מאפשרת, באמצעות בדיקת דם פשוטה, למדוד את הרמה של החלבון השלייתי 13PP בדמן של הנשים החל מהשבוע ה-7 להריון. נשים בהן נמצא מחסור בחלבון, נמצאות בסיכון מוגבר לרעלת הריון ויש להתאים להן מעקב וטיפול רפואי הולם, על מנת למנוע את המחלה או לפחות להקטין את חומרתה, כולל הקפדה רבה על תזונה ותוספי מזון שיכולים למנוע התפתחות של רעלת הריון".

המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי של האגודה האמריקאית לרפואת האם והעובר היוצא בארצות הברית (American journal of obstetrics and gynecology). הוא מצטרף לשורה של מחקרים רבים שהתפרסמו לאחרונה בתחום, העוסקים בגורמי הסיכון המובילים לרעלת הריון.

ובתוך כך נודע, כי במחקר קודם שפורסם בכתב העת המדעי ה-LANCET, היוצא בבריטניה ואשר בוצע על ידי המועצה הרפואית לחקר וויטמינים באנגליה נמצא, כי לחומצה פולית יש השפעות חיוביות נוספות. לפי מחקר זה צריכת תוסף של חומצה פולית במהלך ההריון בכמות של 0.4 גרם ליום, מביאה לירידה משמעותית בהיווצרות פגמים בעמוד השדרה של העובר. במחקר השתתפו 1,800 נשים לפני כניסתן להריון, אשר נמצאו בסיכון גבוה להריון חוזר המלווה בפגמים בעמוד השידרה של העובר. המחקר בוצע בקרב 33 בתי חולים ב-7 מדינות, בהליך מחקרי כפול סמיות, בו ניתנו לנשים לפני כניסתן להריון תוספת של חומצה פולית או פלצבו בכמות של 0.4 גרם ליום. מתוצאות המחקר עלתה תמונה אופטימית אשר הראתה כי בקרב הנשים שצרכו תוסף של חומצה פולית היתה ירידה משמעותית של 72% בהופעת פגמים בעמוד השידרה של העובר לעומת הנשים בקבוצת הביקורת. מסקנת החוקרים היא כי על נשים יש לצרוך תוספת של חומצה פולית עוד לפני כניסתן להריון ובמהלך ההריון כולו.

נשים בסיכון

רעלת הריון היא מחלה המופיעה בכ-5% מהיולדות ומתאפיינת בעליה בלחץ הדם, הפרשה מוגברת של חלבון בשתן ובצקות קשות. בקרב חלק מהנשים עלולה להיות גם פגיעה באברים ומערכות נוספות, כמו בכבד, בכליות, בעיניים, במוח וכן במערכת קרישת הדם. המחלה מסכנת גם את העובר ועלולה לגרום לו לנזקים בלתי הפיכים ואפילו מוות. בישראל לוקות בתופעה כ-5,000 נשים מדי שנה. המחלה נובעת מהשרשה לא טובה של השליה בדופן הרחם וממחסור בהספקת דם לשליה ובעקבותיה לעובר. רעלת הריון היא מחלה שיש לה גורמים רבים, סביבתיים והתנהגותיים, ביניהם אנורקסיה, חשיפה לזיהום אוויר והריון בגיל הנעורים או בגיל מאוחר. הדרך הטובה ביותר לפתח מניעה וריפוי היא באמצעות ביצוע בדיקה לגילוי מוקדם. ככל שההריון מתגלה בשלב מוקדם, כך ניתן להתאים לו ליווי רפואי הולם, שימוש בתוספי תזונה או טיפול תרופתי מונע במידה שהרופא מוצא לנכון.

חברת דיאגנוסטיק טכנולוג'יס הישראלית, פיתחה לאחרונה בדיקה חדשה, באמצעותה ניתן לאבחן מוקדם סיכון להתפתחות רעלת הריון. החברה הצליחה לבודד חלבון ייחודי לשליה, המכונה PP13, המצוי בנשים בהריון ואשר מגיע אל דם האם. באמצעות בדיקת דם פשוטה ניתן לקבוע את רמת החלבון בדם הנשים כבר בשבועות 7-13 להריון (בשליש הראשון), כאשר רמה נמוכה מהנורמאלי של החלבון מצביעה על סכנה להתפתחות המחלה. שקלול תוצאות הבדיקה עם שבוע ההיריון, BMI, גיל האם ועישון מאפשר לזהות את הנשים בסיכון.

הזיהוי המוקדם מאפשר לרופא המטפל להציע לנשים בסיכון השגחה רפואית הדוקה יותר ולבחון את השימוש בטיפולים שונים על מנת למנוע סיבוכים וסיכונים הנובעים מהריון בסיכון. ניתן לבצע את הבדיקה כחלק מבדיקות השגרה שהרופא ממליץ עליהן בתחילת ההריון, במסגרת הערכת המצב הראשונית, או לבצעה כבדיקה נלווית לבדיקות הביוכימיות לתסמונת דאון בשליש הראשון להריון.

בואו לדבר על זה בפורום אבחון טרום לידתי וייעוץ גנטי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום