האויב השקט: יתר לחץ דם

(32)
לדרג

תופעת יתר לחץ דם מסוכנת בגיל המבוגר, אך לא תמיד מאובחנת. כדאי להכיר את גורמי הסיכון ודרכי המניעה

מאת: מערכת zap doctors

לחץ הדם הוא הלחץ שמפעיל הדם בתוך דפנות כלי הדם המובילים אותו (העורקים). המונח לחץ דם מתייחס ללחץ דם עורקי. לחץ הדם נמדד ביחידות של מילימטר כספית (mm Hg). ישנם שני ערכי לחץ דם: לחץ סיסטולי מוגדר כלחץ השיא בעורקים במהלך מחזור הלב, בזמן התכווצות הלב (סיסטולה). לחץ דיאסטולי הוא נקודת הלחץ הנמוכה ביותר, בזמן הרפיית הלב (דיאסטולה). ערכים אופייניים בזמן מנוחה עבור אדם בוגר בריא, "טווח הנורמה", נעים סביב לחץ סיסטולי של 120 מ"מ כספית ולחץ דיאסטולי של 80 מ"מ כספית.

לחץ דם המצריך טיפול הוא זה הגבוה מערכים של 140/90. לגבי בעלי הערכים שבין 120/80 לבין 140/90 - מקובל בין הרופאים שמדובר בחולים בקבוצת סיכון לפיתוח סיבוכים, אך אין הסכמה בניהם על הצורך בטיפול.

יתר לחץ דם מוגדר ראשוני או Primary כאשר הסיבה להיווצרותו דם אינה ידועה לרופא. יתר לחץ דם ראשוני הוא לחץ דם גבוה מהסוג הנפוץ ביותר והוא מהווה כ-90 עד 95 אחוזים ממקרי המחלה. יתר לחץ דם מוגדר משני או Secondary כאשר מחלה כלשהי גרמה להופעת יתר לחץ דם.

קצת סטיטיסטיקה

50 אחוזים מהאוכלוסייה שמעל גיל 50, ו-70 אחוזים מהאוכלוסייה שמעל גיל 70 סובלים מיתר לחץ דם. הרוצח השקט: רק 70 אחוזים מהחולים עם יתר לחץ דם יודעים שיש להם יתר לחץ דם. רק 60 אחוזים מקבלים טיפול שמאזן את לחץ הדם לערכים נורמליים. בארץ, אנשים בעלי יתר לחץ דם שהם אשכנזים, מעשנים, בעלי משקל עודף ועם שומנים גבוהים בדם, מצויים בסיכון הגבוה ביותר למות מסיבוכים של מחלת יתר לחץ הדם. הסיכון גבוה הרבה יותר אם האדם סובל בנוסף גם מסוכרת.

התמותה בארצות הברית בקרב חולי יתר לחץ דם עלתה משנת 1994 עד לשנת 2004 ב-56 אחוזים. גורמי סיכון ליתר לחץ דם - אם יש לכם, בנוסף ליתר לחץ דם, גם שומנים גבוהים בדם וסוכרת, אם אתם סובלים מעודף משקל, ממעיטים בפעילות גופנית, או מעשנים, אזי אתם בסיכון גבוה ללקות בסיבוכים של מחלת יתר לחץ הדם כמו מחלת לב, מחלת כליות או שבץ מוחי.

הסיבות ליתר לחץ דם

הסיבות ליתר לחץ דם משני הן: היצרות של העורק הכליה, בכליה אחת או בשתי הכליות. הבדיקה המהימנה ביותר לאבחון המצב היא צנטור ישיר של עורקי הכליה. בדרך כלל באותה הזדמנות מחדירים תומכן (Stent) לעורק. חשוב לזכור: לא בכל המקרים בעיית לחץ הדם נפתרת. רק 60 אחוזים מהחולים שטופלו יבריאו לגמרי. 40 אחוזים עדיין צריכים להמשיך ליטול תרופות, אך במינון מופחת. סיבות אחרות, נדירות יותר, הן גידולים שמפרישים הורמוני אלדוסטרון או כטכולאמינים (חומרים כימיים שהגוף מייצר שתפקידם לאזן תפקודים שונים) מבלוטת האדרנל שנמצאת מעל לכליה. ניתן לגלות גידולים אלו על ידי איסוף שתן לבדיקת כטכולאמינים ובדיקת נוכחות אלדוסטרון בדם ובשתן, וכמובן הדמיה של בלוטות האדרנל ב-CT או MRI.

סיבוכים מיתר לחץ דם

כפי שהוזכר לעיל, אם לחץ הדם מוגבר בקביעות או רוב הזמן, הרי שההשפעה המצטברת על כלי הדם ועל הלב גורמת לנזק בלתי הפיך.

השפעה מצטברת זו פוגעת באברים חיוניים ביותר:

לב - בשלב ראשון כמעט כל החולים בעלי בעיית לחץ דם ממושכת או קשה סובלים מהיפרטרופיה (שריר לב עבה שנקרא LVH) וניתן לאבחן אותה באמצעות א.ק.ג. או אקו לב. יכולה להתפתח גם אי ספיקת לב.

כלי הדם הכליליים (קורונריים) של הלב - עלולים להיסתם ולהביא להתקפת לב, במיוחד אם החולה בעל גורמי סיכון נוספים כמו עישון, שומנים גבוהים בדם, או סוכרת.

מוח - שבץ מוחי או שטף דם במוח: לחץ דם גבוה הוא מגורמי הסיכון העיקריים לשבץ מוחי. שבץ מוחי הוא הגורם השלישי במעלה בגרימת מוות בעולם המערבי אחרי התקפי לב וסרטן, ויתרה מזו - הוא גורם הנכות העיקרי בגיל המבוגר.

כליות - אי-ספיקת כליות, במיוחד עם החולה סוכרתי. אם לחולה יש מחלת כליות מסיבה אחרת, לחץ הדם הוא גורם משמעותי בהתפתחות מחלת הכליות והחולה חייב לאזן את לחץ הם כך שיהיה פחות מ-130/80.

עיניים - פגיעה ברשתית עם הפרעות בראייה. שוב, המחלה קשה יותר אצל חולי סוכרת.

תשובות לשאלות שכיחות

^^האם נחוצה הפחתת המלח במזון?^^

בוודאי, אם כי רק בקרב חולים מבוגרים. הכמות הרצויה היא פחות מ-42 גרם של מלח שולחני ליממה. אפשר להשתמש במלח דל נתרן שמכיל אשלגן אם התפקוד הכלייתי תקין.

^^האם שום מוריד לחץ דם?^^

באופן פרקטי כמעט שלא, רק גורם לריח חריף מהפה.

^^האם שתיית קפה מעלה את לחץ הדם?^^

רק לרבע שעה לאחר שתיית כוס הקפה ולא באופן כרוני.

^^האם צריכת אלכוהול מעלה את לחץ הדם?^^

כן, אבל רק בכמות משמעותית. כוס אחת של יין אדום ביום בהחלטת מומלצת.

^^האם דיאטה עוזרת לטיפול ביתר לחץ דם?^^

בוודאי, הפחתה של 10 אחוזים מהמשקל תגרום לירידה משמעותית בלחץ הדם.

^^האם פעילות ספורטיבית עוזרת לטיפול?^^

בוודאי. אחרי פעילות ספורטיבית לחץ הדם יורד באופן משמעותי וחוזר לערך ההתחלתי לאחר חצי שעה או שעה. מומלצת הליכה מאומצת במשך חצי שעה ביום, שלוש פעמים בשבוע.

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום