ויטמין D: בריאות מקרני השמש

(16)
לדרג

גוף האדם מסוגל לייצר ויטמין D באמצעות חשיפה לאור השמש. כל מה שרציתם לדעת על הויטמין החשוב

מאת: סמדר טייטלר

מחקר חדש קובע כי צריכה קבועה של ויטמין D עשויה להאריך את חיינו. ויטמין D חשוב לכלל האוכלוסייה, בעיקר בגיל המבוגר, מכיוון שהוא מסייע בשמירה על בריאות העצם וספיגת הסידן בגוף; לכן רופאים רבים ממליצים על צריכת הויטמין כטיפול מונע ומשלים לתחלואות שונות.

^^להלן 10 עובדות על ויטמין D - אחד הויטמינים החשובים ביותר לגופנו:^^

1. ויטמין D התגלה לפני כיותר מ-80 שנה. בשנת 1926 הצליח מדען גרמני לבודד אותו ואף זכה בפרס נובל על תגליתו זו.

2. ויטמין D הינו נוגד חימצון. מחקרים הוכיחו כי הוא יכול להקטין את הסיכון להופעתן של מחלות סרטניות שונות, כגון: סרטן השד והמעי וכן מחלות כגון מחלות לב, סוכרת ואף טרשת נפוצה. מחקרים שנערכו לאחרונה מצביעים על כך שצריכה מתונה של ויטמין D עשויה לתרום להארכת החיים במספר שנים.

3. גוף האדם מסוגל לייצר ויטמין D באמצעות חשיפה לאור השמש. מחקרים שונים הראו כי אנשים ששהו זמן ארוך בסביבה חשוכה, במקומות אליהם לא חדר אור וכן במדינות קרות בהן שעות החשיכה מרובות יותר, סבלו מחוסר בויטמין, אשר הוביל לחולשה ואף לתופעות שונות של רככת עצמות וסוגי סרטן.

4. דגים הינם מקור טוב לוויטמין D ובעיקר סרדינים, סלמון, טונה, הרינג וכו'. שמן דגים, כבד, בשר עגל, בקר וחלמון ביצה נחשבים אף הם מקור לויטמין D.

5. בארץ מקובל בשנים האחרונות להעשיר את מוצרי החלב, המרגרינה ואת דגני הבוקר בוויטמין D.

6. הזמן היעיל ביותר לייצור ויטמין D בעור הוא בשעות הצהריים, בהן היחס בין קרני UVB/UVA הוא הגבוה ביותר; לכן ההמלצה הינה להיחשף לקרני השמש למשך זמן קצר בצהריים.

7. אם חשבתם שתוכלו לשבת במשרד ולהיחשף לאור השמש מבעד לחלון - אתם טועים. קליטת אור מאחורי חלון זכוכית לא מביאה לייצור ויטמין D, כי הזכוכית חוסמת קרינת UVB.

8. נתונים של משרד הבריאות קובעים, כי ישנן אוכלוסיות שונות הנוטות לפתח מחסור בוויטמין D וביניהן תינוקות יונקים, קשישים ונכים שלא נחשפים לשמש עקב מגבלה בריאותית, אנשים שנוהגים לעבוד במשרד שעות רבות וכן מי שמשתייך לאוכלוסייה דתית שמקפידה על כיסוי גוף.

9. עודף בוויטמין D אף הוא אינו רצוי מכיוון שעודפי הוויטמין עלולים ליצור עודף סידן בדם, ייצור אבנים בכליות ושקיעת סידן ברקמות הגוף השונות.

10. מומלץ להשלים את כמות הוויטמין הרצויה לגוף באמצעות נטילת ויטמין D באופן יומיומי ומבוקר. המינון היומי המומלץ לפי המלצות משרד הבריאות אצל תינוקות בדרך-כלל 2 טיפות בהנקה מלאה וטיפה אחת בהזנה מלאה בתחליף חלב. למבוגרים: טבליה אחת או אחרת, על-פי המלצה מקצועית. את ערכי הוויטמין בגוף ניתן לקבוע באמצעות בדיקת דם פשוטה.

סמדר טייטלר היא אחראית מחלקת ייעוץ ומידע בחברת "הדס" למוצרים טבעיים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ייעוץ תרופתי
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום