גברים בסיכון: סרטן הערמונית

(0)
לדרג

היום (ה-8 בספטמבר) מתקיים יום המודעות לסרטן הערמונית, הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בישראל. ניתן להקטין את סיכוני המחלה

מאת: מערכת zap doctors

האגודה למלחמה בסרטן מציינת היום (ה-8 בספטמבר) את יום המודעות לסרטן הערמונית, מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב גברים בישראל. יום זה מצוין בכל העולם בחודש ספטמבר במטרה להעלות על סדר היום הציבורי נושאים הקשורים למניעה, אבחון מוקדם וטיפול בסרטן הערמונית. על פי נתוני רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, מדי שנה מתגלים בישראל כ-2,500 גברים החולים במחלה וכ-400 גברים מתים ממנה.

הגורמים לסרטן הערמונית אינם ידועים במלואם. עם זאת, נמצא כי גברים שיש להם בני משפחה קרובים, אב או אח, שחלו במחלה לפני גיל 70, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח את המחלה. עליהם להיות ערים לכך ולבצע אחת לשנה, החל מגיל 50, בדיקת PSA משולבת עם אולטראסאונד רקטאלי. בנוסף קיימים גורמים אחרים המגבירים את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית, כמו עישון, תזונה לא בריאה, השמנה וחוסר פעילות גופנית. לאחרונה פורסמו מספר מחקרים חדשים המצביעים על הקשר בין סרטן הערמונית לסגנון החיים.

מחלה שצומחת בשקט

סרטן הערמונית נפוץ בעיקר בקרב גברים מעל גיל 50 וגילויו בקרב צעירים יותר פחות שכיח. בניגוד לסוגי סרטן אחרים, סרטן הערמונית גדל מאוד לאט, ולכן פעמים רבות, בעיקר בקרב מבוגרים, הוא אינו גורם לתסמינים. ישנם מקרים שבהם תאי סרטן נמצאים בתוך בלוטת הערמונית בגוף והגידול בערמונית יכול להיוותר ללא שינוי במשך תקופה ארוכה. על פי עדויות מדעיות, לכשליש מהגברים מעל גיל 50 ולרוב המוחלט של הגברים מעל גיל 80, ישנם תאים סרטניים בערמונית, אך כאמור רק אצל חלק קטן מהם יש למחלה השפעה על תוחלת החיים.

פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן אמר היום: "אני קורא לגברים מעל גיל 50 להכיר את המחלה ואת תסמיניה ולפנות לרופא שלהם לייעוץ על אף תחושת אי הנעימות הכרוכה בכך. על כל גבר ישראלי להיות מודע למחלה ולסימניה, לשאול ולהתעניין אצל הרופא שלו ובמקרה הצורך, להיבדק. אסור להתבייש, כי גילוי וטיפול מתאים, עשויים להציל חיים".

סגנון חיים

הקשר שבין סגנון חיים לסרטן הערמונית:

^^פעילות גופנית:^^

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת אתונה שביוון, קובע כי עבודה הכוללת פעילות גופנית מקטינה את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. במהלך המחקר נבדקו 320 גברים אשר חלו בסרטן הערמונית, אותם השוו החוקרים ל-246 גברים בריאים. החוקרים מצאו שבקרב גברים אשר עבודתם מתבצעת בישיבה, כגון, עובדי משרדים, מורים, עובדים ציבוריים ואנשים העובדים בעבודות נוספות ללא פעילות גופנית, נמצאים בסיכון הגבוה ב-30% לחלות בסרטן הערמונית, לעומת גברים העובדים בעבודה הכרוכה בפעילות גופנית כגון פועלים, אופים, חשמלאים וספרים. לעובדים הבלתי פעילים סיכון גבוה ב-40% לסבול ממצב שפיר של ערמונית מוגדלת. המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת European Journal of Cancer Prevention.

^^רמת כולסטרול:^^

מחקר חדש נוסף שנערך באוניברסיטת צפון דקוטה שבארצות הברית קובע, כי רמה גבוהה של כולסטרול בדם עשויה להגביר את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. זאת לאחר שנלקחו בחשבון גורמים כמו גיל, היסטוריה משפחתית, אינדקס מסת הגוף, סוכרת, צריכת מולטי-ויטמינים ועישון. במחקר נבדקו 312 גברים בגילאי 50 עד 74 החולים בסרטן הערמונית והושוו ל-319 גברים בריאים. במחקר נמצא שרמה גבוהה של כולסטרול טוב הצביעה על סיכון מופחת לסרטן ערמונית ורמה גבוהה של כולסטרול רע הצביעה על עליה של 60% בסיכון לחלות. המאמר עתיד להתפרסם בגיליון הקרוב של כתב העת Cancer Causes and Control.

^^תזונה:^^

מחקר חדש שנערך במכון לחקר המזון בבריטניה בדק את הקשר בין צריכת ברוקולי לבין הורדת הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. במחקר השתתפו כ-1,300 גברים אשר נמצאים בסיכון גנטי לחלות בסרטן הערמונית. המשתתפים אכלו 400 גרם של ברוקולי או 400 גרם של אפונה לשבוע בנוסף לתפריט הרגיל שלהם במשך 12 חודשים. החוקרים לקחו דגימות רקמה מבלוטת הערמונית של הגברים לפני תחילת המחקר, לאחר חצי שנה ובסוף, המחקר לאחר 12 חודשים. עם ניתוח תוצאות המחקר, נמצאו שינויים בביטוי הגנים בקרב הגברים אשר צרכו דיאטה עתירת ברוקולי לעומת הגברים אשר צרכו דיאטה עתירת אפונה. שינויים אלה עשויים להיות אחראים להפחתה משמעותית בסיכון לסרטן ערמונית אגרסיבי. בעקבות המחקר ממליצים החוקרים לגברים לצרוך שתיים-שלוש מנות של ירקות ממשפחת המצליבים לשבוע. ירקות ממשפחת המצליבים כוללים, מלבד ברוקולי, גם כרוב ניצנים, כרובית, כרוב, עלי רוקט, גרגירי נחל, כרוב סיני, צנונית, חזרת וגם וואסבי. המחקר פורסם בגליון יולי של כתב העת המקוון PLoS ONE. את הברוקולי ובמיוחד את נבטי הברוקולי רצוי לאכול ללא בישול.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, מסרה: "המחקרים החדשים מצביעים על חיזוק הקשר בין סרטן הערמונית לסגנון חיים ומוכיחים כי ביכולתם של הגברים להוריד את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית על ידי אימוץ סגנון חיים בריא. אני קוראת לציבור הגברים בישראל להימנע מעישון, להעשיר את התזונה בירקות ולעשות פעילות גופנית כחלק משגרת החיים".

התסמינים למחלה

התסמינים לסרטן הערמונית עשויים להופיע כאשר הגידול מפעיל לחץ על צינור השופכה. לעיתים יכול הדבר להתרחש שנים לאחר היווצרות הגידול עצמו. במקרים רבים, גברים מעל גיל 50 סובלים מהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית (BPH) הנובעת מגורמים שאינם סרטניים. להגדלה שפירה של בלוטת הערמונית ולגידול ממאיר בבלוטת הערמונית תסמינים זהים, ביניהם:

קושי במתן שתן
עלייה בתדירות מתן השתן, בעיקר בשעות הלילה
כאב בעת מתן שתן
דם בשתן במקרים נדירים
במידה והסרטן שלח גרורות אל העצמות, נוצר כאב בעצמות. לעיתים, התסמינים הראשונים שבהם יחוש הגבר הם כאבי שרירים בגב, בירכיים או באגן.

השיקולים באבחון מוקדם

האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לכל גבר מעל גיל 50 להתייעץ עם הרופא בנושא ביצוע בדיקות אבחון שמטרתן להביא לגילוי הגידול בשלב מוקדם כדי לייעל את הטיפול ולהעלות את סיכויי הצלחת הטיפול וההחלמה. אבחון מוקדם של סרטן הערמונית נעשה באמצעות בדיקת אצבע רקטלית של הערמונית ובדיקת דם של אנטיגן הערמונית (PSA). עם זאת, על בסיס המידע הרפואי הקיים כיום, בדיקת אנטיגן הערמונית אינה מוצעת כבדיקת סקירה, בשל העובדה שסוגים רבים של סרטן הערמונית אינם קטלניים והתועלת בגילוי מוקדם שלהם לא הוכחה.

עדיין לא ניתן לקבוע איזה גידול הוא אגרסיבי ודורש אבחון מוקדם וטיפול. לעיתים האבחון עשוי להציל חיים, אך לעיתים עלול לפגוע באופן משמעותי באיכותם (פגיעה בזקפה, בשליטה במתן שתן וכדומה). רק ב-30% מהבדיקות המצביעות על עלייה ברמת האנטיגן בערמונית אכן מאובחן לבסוף סרטן הערמונית. מן הצד השני, אצל כשליש מהחולים שביצעו בדיקת PSA לא אותרה המחלה. במקרה ותוצאות הבדיקה מעידות על רמה גבוהה של PSA, נערכות בדיקות נוספות, כגון ביופסיה. כאשר הבדיקות מצביעות על סרטן בשלב מוקדם, ההחלטה באיזו שיטת טיפול לבחור או האם להחליט על מעקב בלבד אינה קלה. לכן, כאמור, האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לפנות לרופא מומחה בתחום, שיוכל למסור מידע חשוב לגבי בדיקות האבחון ומשמעותן, אמצעי הטיפול, יתרונותיהם וחסרונותיהם. חשוב לדעת ולהחליט בהתאם.

העלאת המודעות

האגודה למלחמה בסרטן תערוך יום עיון לחולי סרטן הערמונית בכפר המכביה ביום שלישי ה-23 בספטמבר בשעה 09:00 בהנחיית פרופ' יעקב רמון, מנהל המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי שיבא. ההשתתפות ביום העיון אינה כרוכה בתשלום. חולי סרטן הערמונית ובנות זוגם מוזמנים להירשם מראש בטלפון שמספרו 03-5719576. בנוסף ייערכו הרצאות פתוחות לקהל הרחב וללא תשלום במספר סניפי האגודה למלחמה בסרטן ברחבי הארץ בשיתוף איגוד האורולוגים הישראלי בנושא מניעה, אבחון מוקדם וטיפול בסרטן הערמונית. הציבור מוזמן להירשם בטלפון 1800-599-995.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום