לאחר הלידה: תזונה לחיזוק הגוף

(0)
לדרג

יולדות רבות רוצות לשוב במהרה לגזרתן מלפני ההריון. הרפואה הסינית מציעה עקרונות לחיזוק גוף האישה ולחיטובו

מאת: שחר דוידמן

לאחר הלידה האישה מאבדת הרבה מאנרגיית היין ומאנרגיית היאנג, דם רב אובד, אנרגיית הצ'י של הכבד נתקעת, הנוזלים בגוף אינם מתנקזים היטב והמזון מתעכל בצורה לקויה - כל זה מוביל להשמנה, בצקות, תשישות ועייפות. דיאטה המבוססת על ארוחת בוקר חמה, ארוחת צהריים המשלבת בין דגנים וקטניות, וארוחת ערב המכילה חביתה, סלט, גבינות עיזים וכבשים, יכולה לחזק את גופה של האישה ולעזור לה לחזור מהר לגזרתה.

כשהיין והיאנג הולכים לאיבוד

בהריון, על פי הרפואה הסינית, מעורבות שתי אנרגיות - אנרגיית היין ואנרגיית היאנג. אנרגיית היין אחראית לעליית המאסה של החומר בגוף - שרירים, דם, נוזלי גוף, מי שפיר וכו'; אנרגיית היאנג אחראית לתהליכי הצמיחה, הגדילה והיצירה של העובר. האם היא הקרקע הפורייה שבה מתפתח הזרע - העובר.

לאחר הלידה האישה מאבדת הרבה אנרגיית יין ואנרגיית יאנג. לכן מופיעות תחושות של תשישות ועייפות, אין זרימה טובה של דם בגלל הדם שאבד במהלך הלידה. הנוזלים אינם מתנקזים היטב ומצטברות בצקות בגלל תקיעות האנרגיה, חוסר תנועתיות ועיכול לקוי של המזון. ההשמנה האופיינית לנשים רבות לאחר הלידה, מתרחשת בגלל אותה תקיעות של אנרגיה (שנקראת ברפואה הסינית "צ'י") בכבד ובטחול, האחראים על פי הרפואה הסינית להפיכת המזון לאנרגיה. דווקא ההנקה עוזרת ליצור תנועתיות בגוף ומעודדת ירידה במשקל, כיוון שהיא דורשת הרבה אנרגיה.

חזרה לגזרה לפי עקרונות הרפואה הסינית

תזונה על פי עקרונות הרפואה הסינית יכולה לזרז מאוד את תהליכי החזרה לגזרה לאחר הלידה. מומלצת הדיאטה הבאה:

חשוב לאכול בזמנים קבועים: ארוחת בוקר בין 6.00 ל-8.00, ארוחת צהריים בין 12.00 ל-14.00, ארוחת ערב בין 18.00 ל-20.00.

חשוב לאכול ארוחת בוקר חמה, מכיוון שזוהי הארוחה שמניעה אותנו אנרגטית לכל היום. על פי הרפואה הסינית, מערכת העיכול שלנו מבוססת על אנרגיית האש. מומלצת דייסת קוואקר (שיכולה להיות גם חמימה), אפשר להוסיף לה פירות, כפית של דבש. לחילופין, טוב גם מרק ירקות חם, הכולל ירקות כתומים כמו דלעת, גזר ובטטה, הנחשבים לירקות מחממים, הבונים את מערכת העיכול ומחזקים את אנרגית הצ'י של הטחול. ניתן לרסק את המרק ולהוסיף לו שתי כפות אורז מבושל.

בצהריים טוב לאכול שילוב של קטניות ודגנים מלאים. בשעות הצהריים האנרגיה בגוף בשיאה, ולכן אז אוכלים ארוחה שדורשת את מירב האנרגיה לעיכולה. קטניות מומלצות: שעועית ירוקה, לבנה או שחורה, אפונה, חומוס, עדשים. דגנים מלאים מומלצים: חיטה, קינואה, אורז, פסטה. זהו השילוב האופטימאלי של חלבון מלא המכיל את כל 22 חומצות האמינו שהגוף צריך. לחובבות הבשר אפשר לאכול בשר הודו שאינו בשר שמן ומתעכל היטב.

ארוחת ערב היא ארוחה קלה. האנרגיות בגוף נמצאות בירידה ולכן לא מומלץ לאכול בשר. אפשר לאכול חביתה עם סלט, לצרף גבינות עזים וכבשים המכילות פחות חומרים יוצרי אלרגיה ולחות בגוף, בהשוואה למוצרי חלב הפרה. אפשר גם לשתות מרק ירקות עשיר עם שתי פרוסות לחם, עדיף לחם שיפון או לחם מקמח מלא.

בין הארוחות, לפחות פעמיים ביום, מומלץ לאכול סלט ירוק המורכב מעלי חסה, עלי בייבי, ומלפפון עם תוספת של שמן זית. שמן הזית מעודד ספיגה של וויטמינים ומינרלים ולכן ספיגת המזון תהיה טובה יותר. לחם - עד 4 פרוסות ביום, אבל לא לחם דיאט.

לניקוי הדם מרעלים ולחיזוק מערכת הדם, מומלץ לשתות מיץ של סלק, גזר ומלפפון (או סלרי כתחליף).

אגוזים, זרעים, שקדים וטחינה, המכילים כמות גבוהה של חלבון, מומלצים מאוד לבניית הגוף ומערכת הדם.

חיידקים פרוביוטיים, העוזרים לשיפור תהליכי העיכול, נוטלים בבוקר ולפני השינה. לאחר ארוחה אפשר לקחת אנזימי עיכול העוזרים לעיכול המזון.

שתייה - קפאין ותה גורמים להשתנה מרובה ולכן לאיבוד מינרלים וויטמינים חיוניים. מותר לשתות כוס קפה אחת בלבד ביום, בבוקר או אחרי הצהריים, או תה צמחים (ללא הגבלה) וכן 9-8 כוסות מים מינרלים בימי הקיץ החמים.

צמחי מרפא סיניים יכולים להחזיר לגוף האישה ברזל, ויטמיןB12 וחומצה פולית הכה חיוניים. אנג'ילקה סינית ואסטרוגלוס חשובים לבניית הדם ואנרגיית הצ'י. צמחים הניתנים בצורת טיפות, ספיגתם מהירה ואפקטיבית יותר והם גם יכולים לעבור בהנקה לתינוק. לחילופין, ניתן לקנות צמחים אלו בבתי טבע בצורתם הטבעית, שורש, שאותו חותכים לרצועות ומוסיפים למרק (אין צורך לאכול אותן). גם הדיאסקוריה (בטטה סינית) מומלצת לחיזוק אנרגית הטחול ומערכת העיכול.

וממה להימנע? ממזונות המכילים צבעי מאכל, מזונות מעובדים, משומרים ומעושנים. גבינה צהובה וקמח לבן נוטים להידבק למעיים ולכן אינם מומלצים.

אישה שתיישם את הדיאטה הזו לאחר הלידה ובזמן ההנקה, תחזק את גופה ואת מערכת החיסון של תינוקה וכתוצאה מכך תשיל את הקילוגרמים העודפים.

שחר דוידמן היא מומחית ברפואה סינית, מורה בכירה ומרכזת תחום צמחי המרפא בבית הספר למיילדות וגניקולוגיה הוליסטית ורפואה סינית 'קשת בענן'

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה סינית
פורום תזונה טבעית
פורום גניקולוגיה ופריון ברפואה הסינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום