מעקב טלרפואה לחולים

(0)
לדרג

מחקר מראה כי מעקב הטלרפואה משפר את סיכויי ההישרדות לאחר התקף לב. האם הרפואה הטלפונית היא הדבר הבא?

מאת: פרופ' אריה רוט

טלרפואה, הרפואה מרחוק, נמנית על התחומים המרתקים והמדוברים ביותר בשיח הרפואי העדכני. יכולות הטלרפואה מאפשרות מתן מענה רפואי בכל מקום בו נמצא המנוי באמצעות שידור הנתונים דרך הטלפון. בין האפשרויות לאבחון מרחוק הניתנות היום לביצוע, ניתן למנות שידור אק"ג, נתוני לחץ דם ובדיקת מארקרים בדם לזיהוי אוטם שריר הלב. כל הנתונים והבדיקות ניתנים לשידור באמצעות הטלפון. בחברת שחל פותחו בנוסף למכשור הרפואי, גם פרוטוקולים רפואיים המאפשרים אבחון וטיפול בבעיה הרפואית מרחוק, לצד אחסון מידע רציף על החולה ואפשרות להעבירו באופן מיידי, ממוחשב ומסודר לרופא המטפל או לכל גורם רפואי אחר.

מחקרים קליניים שנערכו בשנים האחרונות קובעים חד משמעית ששימוש בכלי הטלרפואה משפר את הטיפול, חוסך זמן, מקטין משמעותית את מספר האשפוזים החוזרים, משפר את שגרת החיים ומוסיף לביטחון העצמי של המנוי וקרוביו. מומחים מעריכים כי תחום הטלרפואה עומד להוות אמצעי תומך מרכזי לטיפול ומעקב בבית, בעולם הרפואה של המחר. מדובר במגמה עולמית בעולם הרפואה המשתנה לנגד עינינו. תהליכים שהחלו לפני שנים צוברים תאוצה ומה שבעבר נראה לנו כמדע בדיוני הפך היום למציאות של ממש. גם הטיפול האישי הופך לאישי יותר, מותאם לצרכיו של החולה, לאורחות חייו ורצונותיו. טיפול באמצעות הטלרפואה, כלומר השימוש בכלים מתקדמים לאבחון מרחוק, מביא גם לצמצום בימי אשפוז. היכולת להיות שם ברגע הנכון, להקשיב, לוודא ולהרגיע, בצד השני של הקו, מאפשרת למנוי ולבני משפחתו להמשיך בשגרת חייהם. ומדובר בשיפור של ממש באיכות החיים.

החיים לאחר התקף לב

מונחים שהיו בעבר בגדר דמיון הפכו באמצעות מחקרים למציאות יומיומית. דוגמא למחקר שנערך לאחרונה בשחל ושממצאיו הוצגו בכינוס הקרדיולוגי האירופאי שנערך בספטמבר השנה ועוררו עניין רב, נסב סביב השאלה האם ובאיזו מידה משפר מעקב הטלרפואה את סיכויי ההישרדות של מינויו לאחר התקף לב. המחקר השווה את שיעור ההישרדות בתום שנה של חולים שהשתחררו מביה"ח לאחר שחוו אוטם שריר הלב. במחקר בוצעה השוואה בין הישרדות מנויי שחל שחוו התקף לב לבין חולים שנכללו בסקר של האיגוד הקרדיולוגי הישראלי ה-ACSIS. במסגרת המחקר נאספו נתונים של כל החולים המתאשפזים באבחנה של אוטם שריר הלב בכל אחת מ-25 היחידות לטיפול נמרץ לב במשך תקופה של חצי שנה. מתוך כלל החולים של ה-ACSIS נכללו במחקר 3,899 חולים אשר שרדו אשפוז לאחר התקף לב והשתחררו בחיים מבית החולים. אלו הושוו ל-699 מנויים בשחל אשר גם הם שרדו אשפוז לאחר התקף לב בתקופה זו.

בתום שנה לאחר ששוחררו בחיים מבית החולים, שיעור התמותה מקרב קבוצת שחל עמד על 4.4% לעומת שעור התמותה בקרב קבוצת ה-ACSIS שעמד על 9.7%. יתרה מזו, נקודת הפתיחה של מנויי שחל היתה (מטבע הדברים) נחותה מזו של קבוצת ה-ACSIS, (מנויי שחל היו חולים יותר, מבוגרים יותר וברמת סיכון גבוהה יותר). ממחקר זה עולה בבירור כי למנויי שחל סיכוי גבוה יותר לשרוד לאחר התקף לב. תוצאות המחקר מוכיחות בצורה חד משמעית כי למעקב טלרפואי, באמצעות שידור אק"ג למוקד רפואי הזמין 24 שעות ביממה, ישנה חשיבות מצילת חיים, גם לאחר התקף הלב ולאורך זמן.

מעקב מציל חיים

כשמדובר באירוע לב, זמינותו של מוקד רפואי בטלפון מקצרת את הזמן הקריטי החולף מרגע הופעת הסימנים ועד להחלטת החולה לפנות לעזרה והתייעצות. כשמדובר בארוע לב, גורם הזמן הינו משמעותי ביותר, בשיפור סיכויי ההישרדות. ולאלו ניתן להוסיף את היכולות הטכנולוגית המאפשרת העברת מידע רפואי אמין סביב השעון, כל השנה, באמצעות הטלפון וקבלת מענה מקצועי בזמן אמת.

יום בריאות הלב 2008 יתקיים ב-28 בספטמבר, ביוזמת האיגוד הקרדיולוגי בישראל, ובאדיבות שחל טלרפואה, במהלכו יפעיל האיגוד מוקד מידע טלפוני בחיוג חינם, שמספרו 1-800-53-53-53.

פרופ' אריה רוט הוא מנהל היחידה לטיפול נמרץ המרכז הרפואי תל אביב על שם סוראסקי, יו"ר החוג לטיפול נמרץ באיגוד הקרדיולוגי בישראל ומשמש כיועץ רפואי ראשי לחברת שחל.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום