רעלת הריון: בדרך לריפוי המחלה?

(0)
לדרג

רעלת הריון, מהסיבות המובילות לתחלואה ותמותה של האם והעובר, נחשבת לתעלומה רפואית שטרם נפתרה. על המחלה, הסיכון והפיתרון

מאת: פרופ' רון גונן

שמרית (שם בדוי), בת 35, היתה בשבוע ה-26 להריונה הראשון, כאשר בבדיקה שגרתית הסתבר כי היא סובלת מלחץ דם גבוה ומרמה גבוהה מהמותר של חלבון בשתן. הרופא הסביר לשמרית, שסימנים אלו מעידים על התפתחות סיבוך קשה, המכונה רעלת הריון. היא הופנתה באופן מיידי לאשפוז ביחידה להריון בסיכון גבוה בבית החולים.

במהלך האשפוז בוצעה לשמרית הערכת מצב, שכללה בדיקת אולטרה-סאונד וניטור פעילות הלב של העובר שלה. ממצאי הבדיקות הראו שהעובר קטן מהצפוי לגיל ההריון ותפקוד השליה לקוי. הרופאים החלו לטפל בשמרית בתרופות להורדת לחץ הדם ולמניעת פרכוסים, המהווים סיבוך מסוכן של רעלת הריון. במקביל, היא קיבלה זריקות שמטרתן לזרז את הבשלת ריאות העובר, היות והיה ברור, על פי כל הסימנים, שהלידה תתרחש זמן רב לפני המועד הצפוי. במשך כשבועיים הצליחו הרופאים לייצב את מצבה של שמרית, תוך מעקב קפדני אחרי מצבו של העובר. אולם, למרבה הצער, לאחר כשבועיים מתחילת אשפוזה בבית החולים חלה החמרה במצבה. לחץ הדם הגיע לרמות של 190/120, כמות החלבון המופרש בשתן עלתה ובדיקות המעבדה הצביעו על פגיעה בתפקודי הכבד. גם העובר הראה סימני מצוקה פיזיים. בעקבות כך, החליטו הרופאים לבצע ניתוח קיסרי מיידי עוד לפני תום ההריון.

התינוקת, שנולדה בניתוח קיסרי, שקלה 620 גרם בלבד והועברה ליחידה לטיפול נמרץ ביילודים. כיום, מצבה יציב והיא עולה בהדרגה במשקל, אך צפויה לה שהייה של כשלושה חודשים לפחות בפגיה של בית החולים והסיכונים והחששות לחייה ובריאותה עדיין לא תמו. הרופאים הסבירו לשמרית, שגם בהריונות העתידיים שלה קיים סיכון של כ-40% להישנות המחלה, ועל כן יהיה עליה להיות במעקב של מרפאת הריון בסיכון גבוה.

תסמיני המחלה וגורמי סיכון

רעלת הריון או בשמה הלועזי, 'פרה-אקלמפסיה', היא מחלה המופיעה אך ורק בתקופת ההריון וחולפת תוך מספר שעות או ימים לאחר הלידה. שכיחות המחלה שונה באוכלוסיות שונות בעולם ונעה בין 2%-8%; בישראל היא מתגלה בקרב כ-5,000 הריונות מדי שנה בממוצע.

רעלת הריון מופיעה בשכיחות גדולה יותר אצל נשים במהלך ההריון הראשון, בנשים בנות פחות מ-20 או מעל 35, ובקרב נשים הסובלות ממחלת הסוכרת, מחלות כליה או יתר לחץ דם טרום הריוני ואף בהריון רב עוברי (תאומים, ושלישיות). המחלה מתאפיינת בשלושה תסמינים עיקריים, יתר לחץ דם, הפרשת חלבון בשתן ובצקות קשות. בנוסף, עלולה להתרחש פגיעה באברים ומערכות פנימיות של האם כמו כליות, כבד, מנגנוני קרישה, מוח ועיניים.

מבחינת העובר, המחלה עשויה לפגוע בתפקוד השליה, וכתוצאה מכך להביא למחסור בהספקת חמצן ומזון לעובר שיכולים לפגוע בקצב גדילתו ועלולים לגרום סכנה לחייו. רוב מקרי רעלת ההריון מופיעים לקראת סוף ההריון, אך במקרים הקשים המחלה מופיעה כבר בתחילת המחצית השנייה של ההריון, במקרים אלו המחלה לא רק מסוכנת לאם אלא מסכנת גם את חיי העובר.

למרות עשרות שנות מחקר, הגורמים לרעלת הריון טרם נמצאו. כיום ידוע, שעל אף העובדה שרעלת הריון מתבטאת לקראת סוף ההריון, שורשי המחלה קשורים דווקא לתחילתו. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, מצביעים על כך שליקויים בתהליך ההשרשה של השליה בדופן הרחם או בתפקודיה, הם האחראים להתפתחות המחלה. הסיבות לכך שהשליה אינה מתפתחת באופן תקין אצל אותן נשים אינן ידועות, אך התוצאות מוכרות. התפתחות לא תקינה של השליה גורמת לכך שאספקת הדם לשליה נפגמת, ועקב כך נפגמת גם אספקת החמצן לשליה ולעובר. בתגובה, מפרישה השליה חומרים למחזור הדם של האם, הגורמים, בין היתר, לכיווץ ולנזק לכלי דם של האם ועקב כך לעלייה בלחץ הדם. כיווץ וחסימת כלי הדם, עלולים לגרום לנזק באברים שונים של האם כמו הכליות, הכבד המוח והעיניים. בהעדר טיפול מתאים, יכולה להיווצר פגיעה חמורה מקומית או כלל מערכתית באותם אברים ובמקרים קיצוניים, בהם הפגיעה מגיעה למוח, עלולים להופיע אצל היולדות פרכוסים קשים ויש חשש לחיי האם. מבחינת העובר, הסכנות העיקריות הן לידה מוקדמת וסיבוכי הפגות, משקל נמוך ביחס לגיל ההריון, הפרעה באספקת חמצן, ועקב כך מצוקה עוברית חריפה ולעתים מוות.

בנוסף לסיכונים המיידיים, התפתחות רעלת הריון עלולה לגרום גם לסיכונים לטווח הארוך הן לאם והן ליילוד. נשים שחוו רעלת הריון, בעיקר כזו המתפתחת בשלבים מוקדמים של ההריון, נמצאות בסיכון יתר לפתח בגיל מבוגר יותר מחלות לב וכלי דם, ובעיקר יתר לחץ דם כרוני. ילדים שנולדו לנשים שסבלו מרעלת הריון נמצאים בסכנה מוגברת להשמנת יתר, התפתחות סוכרת בגיל הנעורים ומחלות לב וכלי דם בגיל צעיר.

הקושי להתמודד עם המחלה נובע מכך, שזוהי תסמונת רב-מערכתית, שסיבותיה אינן ידועות ולכן, נכון להיום, הטיפול היעיל היחידי הוא סיום מהיר של ההריון עם הופעת המחלה. סיום של ההריון יכול להיות אולי פתרון סביר כאשר המחלה מופיעה בסוף ההריון והעובר כבר בשל לחיים מחוץ לרחם, אך הוא יכול לסכן מאוד את העובר כאשר המחלה מופיעה בשלבים מוקדמים של ההריון. כאמור, גורמי הסיכון לרעלת הריון ידועים. עם זאת, גורמי הסיכון הללו, מאפשרים לגלות רק בחלק קטן מהנשים, שתפתחנה את המחלה ומצד שני, קיומם אינו בהכרח סימן שהמחלה אכן תתפתח.

אבחון המחלה: פריצת דרך מחקרית

מתוך הבנה כי זיהוי מוקדם הוא המפתח להתגברות על המחלה ובמאמץ להקטין את הסיבוכים והסיכונים מרעלת הריון, מנסים חוקרים רבים ברחבי הארץ והעולם למצוא דרכים שיאפשרו זיהוי מוקדם של המחלה, בתקווה שאיתור הנשים הנמצאות בסיכון גבוה לפתח רעלת הריון, יאפשר השגחה וטיפול טובים יותר ואולי אפילו למנוע את הופעת המחלה.

לאחרונה, מסתמנת פריצת דרך ממשית בזיהוי מוקדם של רעלת הריון. מחקרים חדשים שנערכו בישראל, בריטניה, גרמניה וארצות הברית הראו, שניתן לזהות נשים, שהן בסיכון גבוה לפתח רעלת הריון, כבר בשבוע ה-7 של ההריון, באמצעות בדיקת חלבון, שמקורו בשליה, המכונה PP13. פריצת דרך חשובה בקידום המחקר, אשר מתבסס על חלבון זה, היתה פיתוחה של שיטה מדויקת, אמינה וקלה לביצוע, לבדיקת רמת חלבון PP13 בדם האם. האחראית לפיתוח זה הינה חברת סטארט אפ ישראלית, בשם דיאגנוסטיק טכנולוג'יס (DTL), מיוקנעם, אשר מדעניה פיתחו ערכה המאפשרת ביצוע של הבדיקה בכל מעבדה ברחבי העולם בדיוק מרבי. מדובר בבדיקת דם פשוטה הנלקחת מהאם, אותה ניתן לבצע, כאמור, כבר בשבוע ה-7 להריון. כך, באמצעות הזיהוי המוקדם, ניתנת לרופאים האפשרות לשקול מתן טיפול, אשר יצמצם את התפרצות המחלה ובמקרים מסוימים אף ימנע אותה לגמרי.

המחקר הגדול ביותר בנושא נערך לאחרונה בישראל, ולקחו בו חלק 1,226 נשים הרות, שטופלו ב-35 מרפאות שונות ברחבי הארץ. מהנשים, שנתנו הסכמתן להשתתף במחקר, נלקחו דגימות דם בשלושה מועדים, בשליש הראשון, בשליש השני, ובתחילת השליש השלישי של ההריון, לצורך בדיקת הרמה של אותו חלבון, הנקרא PP13. תוצאות המחקר הראו, שכבר בשבועות המוקדמים של ההריון ניתן לחזות מי מהן נמצאת בסיכון גבוה ועלולה לפתח רעלת הריון. כאשר נותחו התוצאות של המחקר הסתבר כי בדיקת הדם בשליש הראשון מזהה 80% מהנשים הנמצאות בסיכון לרעלת הריון.

על סמך תוצאות מחקר זה והמחקרים נוספים שנערכו במקביל ברחבי העולם, נתן לאחרונה משרד הבריאות את אישורו לביצוע הבדיקה בישראל. לאחרונה, גם המכון לבריאות הילד והתפתחות העובר, של מרכזי הבריאות הלאומיים של ארצות הברית ה-National Institute of Child Health and Human Development הודיע כי הבדיקה הינה בעלת המהימנות הגבוהה ביותר הקיימת כיום בעולם הרפואי לזיהוי מוקדם של נשים בסיכון להתפתחות רעלת הריון.

הכותב, פרופ' רון גונן, הוא סגן בכיר למנהל מחלקת נשים ויולדות, מנהל אגף יולדות וחדרי לידה, במרכז הרפואי בני ציון, הפקולטה לרפואה, הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל והחוקר הראשי לשעבר במחקר שנערך בישראל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אולטראסאונד במיילדות ובגינקולוגיה
פורום אבחון טרום לידתי וייעוץ גנטי
פורום הריון ולידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום