אוכלים בבוקר, רזים ביום ובלילה

(0)
לדרג

מחקר חדש: ילדים ובני נוער אשר אוכלים ארוחת בוקר - רזים יותר. מתחילים את הבוקר בבטן לא ריקה

מאת: מיכל גילאון

ארוחת בוקר פותחת את התיאבון? בניגוד אולי לחשיבה של אנשי רבים, התשובה היא שלילית. ארוחה בבוקר מונעת רעב חזק ופתאומי, ועל ידי כך מקטינה את הסיכוי לאכילה עודפת ובלתי נשלטת של חטיפים בהמשך היום. במספר מחקרים נמצא קשר הפוך בין משקל לאכילת ארוחת בוקר; היינו ילדים ובני נוער שאוכלים ארוחת בוקר רזים יותר מילדים שמדלגים עליה (קשר זה נמצא גם בקרב מבוגרים).

מחקר חדש, שפורסם לאחרונה ב-Pediatrics, מחזק את חשיבות ארוחת הבוקר למשקל תקין. במחקר נבחנו הרגלי האכילה והפעילות הגופנית בקרב 2,216 נערים ונערות בגיל ממוצע של 15 שנים במדינת מיניאפוליס בארה"ב. במהלך המחקר, שנמשך 5 שנים, הנערים והנערות מילאו שאלונים תזונתיים, בהם הופיעו בין השאר שאלות לגבי תדירות אכילת ארוחת הבוקר, וכן גורמים התנהגותיים וחברתיים שיכולים להשפיע על התנהגות האכילה הכללית.

כמחצית מבני הנוער אכלו ארוחת בוקר באופן סדיר, אולם בנות נטו יותר לדלג על ארוחת הבוקר לעומת בנים. באופן כללי, בני הנוער שאכלו ארוחת בוקר צרכו יותר קלוריות ביום, לעומת אלה שדילגו או לא אכלו ארוחת בוקר בכלל. למרות זאת, המשקל הנמוך ביותר (ביחס לגובה) נמצא בקרב אלה שאכלו ארוחת בוקר באופן קבוע (BMI ממוצע של 21.7), נמוך יותר מאלה שאכלו מדי פעם (BMI ממוצע של 22.5). לבני הנוער שלא אכלו כלל ארוחת בוקר, היה המשקל הגבוה ביותר (BMI ממוצע של 23.4).

ארוחת הבוקר קיבלה בצדק רב את התואר "הארוחה החשובה ביותר של היום". מעבר למשקל, אכילה קבועה של ארוחת בוקר קשורה באופן חיובי לבריאות הילדים ולהישגים טובים יותר שלהם בלימודים. אכילה בבוקר משפרת את הריכוז ואת התפקוד הקוגניטיבי (במיוחד את הזיכרון), ומגבירה את היכולת להתמודד עם חומר לימודי. לילדים שאוכלים ארוחת בוקר יש הישגים גבוהים יותר בלימודים, במיוחד במתמטיקה ובקריאה. הם מאחרים פחות, יש להם פחות בעיות התנהגות, ובאופן כללי מצב הרוח שלהם טוב יותר.

לאכילה קבועה של ארוחת בוקר יש יתרונות נוספים: היא מבססת הרגלים בריאים לכל החיים, ומשפרת את איכות התזונה. ארוחת בוקר עוזרת לילדים ובני נוער להשיג את הכמות הדרושה של 5 רכיבי תזונה שלרוב נצרכים בחסר. מוצרי חלב מספקים שלושה מהם (סידן, מגנזיום ואשלגן). פירות, ירקות ודגנים מלאים מספקים את השניים הנותרים (ויטמין E וסיבים תזונתיים).

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במועצת החלב.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום