תזונת ילדים: הרגלים בריאים

(0)
לדרג

החזרה לבית הספר היא הזדמנות לשינוי הרגלי אכילה של ילדים, לא רק בהרכב המזון אלא גם בתזמון הארוחות ובאופיין

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

למידה של התנהגות אכילה חשובה לא פחות מכל נושא או מיומנות אחרת שרוכשים ילדינו בבית הספר, אם לא בין החשובות שבהן. ראשית שנת הלימודים היא הזדמנות מצוינת להתחיל לסגל לילדים הרגלי אכילה מתאימים, קודם כל בבית ובמשפחה ואחר כך על ידי מעקב אחר האכילה מחוץ לבית. נצלו את תקופת ראשית שנת הלימודים כהזדמנות פז ליצירת שינויים בהרגלי האכילה, ושקלו לערוך טקס חגיגי.

מתי אוכלים?

זמן הסעודה הוא מאפיין חשוב שיש לתת עליו את הדעת. קודם כל, מדובר על הזמן שבו ניגשים לארוחה. אף על פי שיהיו שיחלקו על כך, פנייה לאכילה לאחר שעות ארוכות של צום ותחושת רעב לא מסופקת גורעת מחוויית ההנאה. אכילה הנובעת מרעב שלא סופק שעות רבות תאופיין באכילה מהירה, היעדר הקפדה על בחירות מזון נכונות, אכילת כמויות גדולות, צורך בפיצוי עצמי על הרעב הממושך וגם בירידה מהירה באנרגיה.

ניתן לפרש התנהגות כזו כבחינת גבולותיו של האדם סביב שימוש במשאב חיוני לקיומו: המזון. אין כל רע בבדיקת גבולות ושימוש במאגרים של מזון, אשר מצויים בגופינו בדיוק מהסיבה הזו וב"חוויות קצה" מטלטלות כאלו לעתים. חרף זאת, הרגל קבוע של "אכילה על הגבול" יוצר דפוסי התנהגות לא בריאים הן לגופנו והן לנפשנו, ואף עלול להוביל לעלייה במשקל עם הזמן. היעדר אכילה זמן ממושך ולאחריו אכילה מוגזמת הוא הרגל שעליו מדווחים אנשים רבים הסובלים מהשמנת יתר. כהורים, עלינו ללמד את ילדינו להימנע מהרגל כזה, תוך הבניית ארוחות מסודרות במהלך היום כדי למנוע נסיבות שיאפשרו זאת.

כאשר אנחנו מתפנים לזמן מה מעיסוקינו וניגשים לאכילה בנחת, ללא רעב קיצוני, מתיישבים אל השולחן ומתרכזים אך ורק באכילה, משך זמן האכילה יהיה מותאם לכמות המזון הנבחר ולסוגו. במצב כזה תיווצר הרמוניה בין המאפיינים השונים של התנהגות האכילה, וההנאה מהאוכל - בזמן הארוחה ולאחריה - תהיה אולטימטיבית. באופן עקרוני, ארוחה עיקרית (בוקר, צהריים או ערב) יכולה להימשך בין רבע שעה לשעה בממוצע, כאשר ההרגשה האישית הנחווית היא כי הזמן שבו נמשכת הארוחה מתאים, נכון ומיטיב עם האדם האוכל.

הרגלים חדשים

למידה של התנהגות אכילה היא חשובה לא פחות מכל נושא או מיומנות אחרת שרוכשים ילדינו בבית הספר, אם לא בין החשובות שבהן. זאת, מפני שהאכילה משלבת מאפיינים רגשיים ובין-אישיים מורכבים, יחד עם מאפיינים גופניים ופיסיולוגיים החיוניים לקיומנו.

ראשית שנת הלימודים היא הזדמנות מצוינת להתחיל לסגל לילדים הרגלי אכילה מתאימים, קודם כל על ידי הנחלת הרגלי אכילה נכונים בבית ובמשפחה ואחר כך על ידי מעקב אחר האכילה מחוץ לבית (בבית הספר, בקניון וכו'). מתן דוגמה אישית כהורים השמים דגש על חשיבות התנהגות האכילה על מאפייניה השונים, הכרה בצרכים השונים של ילדינו והבנה כי האוכל משלב תהליכים בסיסיים בקיומנו, יכולים לחולל שינויים חשובים ומשמעותיים ביותר באורח החיים שלנו ושל ילדינו.

כמה טיפים חשובים

הרחיבו את מגוון בחירות האוכל של ילדיכם, כך שיכללו מזונות החיוניים לגדילתם.

למדו את ילדיכם להתארגן לאכילה, והקפידו על מקום אכילה קבוע, נעים ונטול גירויים רבים.

אכלו בנחת והתרפקו על הטעמים, הריחות, המרקמים וחוויית האכילה בכללותה.

שימו דגש על חשיבות אכילה נכונה ומהנה ועל השפעותיה על גופנו ועל אורח חיינו.

הנחילו הרגלי אכילה נכונים בבית תוך תפיסת האכילה כפעילות משמעותית ומהנה במהלך היום, המחברת בין אדם וגופו, בין אדם ובני משפחתו, ובין אדם וחבריו.

זכרו כי כהורים אתם משמשים דוגמה ומודל לחיקוי שממנו הילדים לומדים הכי הרבה. אם אבא אוכל מול הטלוויזיה, יהיה לו קשה מאוד לבקש מילדו שלא לעשות כן.

נצלו את תקופת ראשית שנת הלימודים כהזדמנות פז ליצירת שינויים בהרגלי האכילה. אם תערכו טקס חגיגי שבו תסבירו לילדכם את משמעות השינוי שיקרה מעתה בבית ואת מאפייניו - יגדלו הסיכויים שהם ישתפו עמכם פעולה ברצון.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית, מומחית בניתוחי הרזיה, והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום