היכרות עם הרטבת לילה

(0)
לדרג

כ-50 מיליון ילדים בעולם סובלים ממנה, כ-100 אלף מהם בישראל - כל מה שחשוב לדעת על הרטבת לילה

מאת: פרופ' אבישלום פומרנץ

הרטבת לילה היא איבוד שתן בלתי רצוני תוך כדי שינה, לפחות פעמיים בשבוע, אצל ילד מעל גיל חמש. בישראל, למעלה מ-100 אלף ילדים סובלים מהרטבת לילה: כ-20% מהילדים בגיל 5 סובלים מכך, כ-12% מגילאי 8, כ-4% מגילאי 11, וכ-2% מהאוכלוסייה צפויה להמשיך ולהתמודד עם הרטבה זו כל חייה. ההחלמה הספונטנית מהרטבת לילה בקרב מתבגרים הולכת וקטנה מצד אחד, ומספר ההרטבות בשבוע הולך ועולה מצד שני.

ישנם מספר גנים הגורמים להרטבת לילה. קיימת השפעה רבה לרקע הגנטי: אם שני ההורים הרטיבו - סיכוייו של הילד להרטיב מגיעים ל-75%. אם הורה יחיד הרטיב, הסיכוי של ילד להרטיב גם כן עומד על 45%. ללא סיפור משפחתי, הסיכוי של ילד להרטיב מעבר לגיל 5 עומד על 15%.

כ-50 מיליון ילדים בעולם סובלים מהרטבת לילה. שכיחות התופעה גבוהה פי שניים בקרב בנים מאשר בקרב בנות בגיל הצעיר, ואולם מגמה זו משתנה עם השנים. ברוב המקרים הרטבת לילה נובעת מבעיה פיזיולוגית (תפקודית) ולא פסיכולוגית, כפי שנוטים לחשוב. עובדה זו מחדדת את חשיבות האבחון הרפואי להרטבה לילה (ליקוי בתפקוד השלפוחית, הפרעה בהפרשת ההורמון נוגד ההשתנה ועוד) לפני כל טיפול תרופתי ו/או התנהגותי.

הגורמים השכיחים להרטבת לילה

הפרעה ביקיצה בשינה, הנובעת מליקוי במנגנון היקיצה.

ייצור מוגבר של שתן בלילה בכ-60% מהמקרים - היצור המוגבר של שתן לילי נובע מרמות ליליות נמוכות יחסית של הורמון הנוגד השתנה (ADH), האחראי על משק המים בגוף. מומלץ לטפל בילדים הסובלים מהתופעה בתרופה בעלת פעילות דומה להורמון זה. הטיפול בתרופה מינרין יגרום לירידה מהירה, ואף להחלמה מהרטבות לילה תוך פרק זמן קצר. בדרך כלל מומלצת נטילת התרופה לתקופה של מספר חודשים עד הפסקת הרטבת הלילה.

ליקויים בתפקוד השלפוחית. לחלק מהילדים הסובלים מבעיה זו יש הרטבת לילה המשולבת עם הרטבת יום, או הטלת שתן מרובה - מעל 8 פעמים ביום. במקרים רבים תחושת הדחיפות היא גדולה ויש קושי רב ביכולת להתאפק.

בעיות פסיכולוגיות - הרטבת לילה גורמת לתחושת חוסר ביטחון עצמי ורגשות אשם. לעתים היא נגרמת מחוויה טראומטית.

לסיכום, בכל מקרה בו ילד סובל מהרטבה, יש לאבחן באמצעות רופא את הסיבה לתופעה, כדי לשלול בעיות רפואיות נוספות.

פרופ' פומרנץ הוא רופא ילדים ונפרולוג מומחה, מנהל יחידת כליות ילדים ומרפאת הרטבות, בביה"ח מאיר בכפר סבא, ומנהל פורום הרטבת לילה באתר דוקטורס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום