מתח נפשי: צר לי, אתה בריא

(0)
לדרג

אנשים רבים לא מטופלים, משום שהבדיקות הרפואיות אינן מגלות את מקור הבעיה. על מתח נפשי: מחלה הסמויה מהעין

מאת: ד"ר דיוויד קלארק, M.D

מדע הרפואה מכיר כבר זמן רב את השפעתו השלילית של המתח על חיי היומיום שלנו. בשנות השמונים היה פרץ של התעניינות במתח הנפשי כמרכיב של מחלות הגוף והנפש. כיום נראה שכמעט כולם מתלוננים על החיים במאה ה-21 ההופכים לחוצים יותר ויותר. למרבה הצער, המתח הנפשי זוכה ליחס של נושא הקשור לאיכות החיים, דבר שעלינו ללמוד להתמודד איתו - כמו חשבונות הבנק או לוחות הזמנים שלנו העמוסים יותר מתמיד. לעתים רחוקות אנו שומעים את הרעיון שכוחות נסתרים ורבי-עוצמה עשויים לחבל במאמצינו להתמודד. בנוסף לכך, הבעיה של תסמינים גופניים הנגרמים על ידי מתח נפשי מעולם לא הפכה לחלק משמעותי בהכשרת הרופאים. רק קומץ רופאים בחנו מקרוב יותר את הדרכים בהן המתח הנפשי הופך מיליוני אנשים לחולים פשוטו כמשמעו.

במתח הנפשי, אחד או יותר מחמישה סוגים של מתח - השפעות נמשכות של מתח מתקופת הילדות, מתח בהווה ומתח מטראומה, דיכאון או חרדה - גורמים לתסמינים גופניים. לעתים קרובות, הסובלים מהם אינם מודעים לאופיו או לעוצמתו של המתח שהביא למחלתם. התסמינים יכולים להופיע בכל מקום בגוף ויכולים להיות חמורים לא פחות מאלה הנגרמים על ידי מחלות אחרות, אולם קרני רנטגן ובדיקות דם אינן מגלות את הגורם שחולל אותם. אבחון וטיפול מוצלח הם אפשריים, אולם למרבה הצער, כשתוצאות הבדיקות תקינות, רופאים רבים אינם יודעים מה לחפש לאחר מכן. בעקבות זאת, החולים במתח נפשי סובלים לעיתים קרובות שלא לצורך במשך שנים או אפילו עשרות שנים.

רופאים נוהגים להשתמש במגוון של תוויות לתסמינים שהם לא מוצאים את הגורמים להם, אולם שמות אלה אינם מבטאים את מהותה של המחלה באופן מוצלח כמו המונח שאני מעדיף להשתמש בו, מתח נפשי. המונח "הפרעה תפקודית", למשל, מתייחס לעובדה שהתסמינים נובעים מתפקוד לקוי של איבר מסוים, להבדיל מאנטומיה לא תקינה, ועם זאת, המונח אינו מתייחס לתפקיד המכריע של המתח הנפשי. המונח "מחלה פסיכוסומאטית" (נפשית-גופנית) מתייחס לקשר בין הנפש (psyche) לגוף (soma), אולם גורם למטופלים רבים לחשוב שהתסמינים שלהם אינם אמיתיים, או שמא פגם אישיות כלשהו הוא האשם במצבם, ואף אחד מאלה אינו המקרה. מונח נוסף הנמצא בשימוש מומחי בריאות, הוא "הפרעה סומטופורמית" (somatoform disorder), והוא מתאר מחלה הדומה או המתחזה למחלת גוף, אולם במהותה היא למעשה הפרעה פסיכולוגית. שוב, תפקידו של המתח הנפשי אינו מיוצג. לבסוף, והגרוע מכולם, חולים במתח נפשי יכולים לשמוע את הביטוי "זה הכול בראש שלך", כאילו התסמינים שלהם היו פרי הדמיון.

מבלי להתייחס לשם שמוענק למחלה זו, הרי שזו עובדה מצערת, שרופאים מסוימים מאמינים שמתח נפשי אינו חלק מהאחריות שלהם באבחון או בטיפול. רופאה אחת הניחה למטופל לעבור תשעה חודשים של בדיקות אבחון, מבלי לשאול אותו אפילו פעם אחת על מתח נפשי. לאחר שטיפלתי בהצלחה במתח הנפשי של אותו מטופל, אותה רופאה שלחה אליי פתק בנוסח "טוב לדעת שלא החמצתי משהו חשוב". כל אחד מאלפי המטופלים בהם טיפלתי בגין מתח נפשי, היו שמחים להסביר לאותה רופאה את חשיבותו של הדבר שהיא החמיצה. מפתיע לגלות שלרופאים מסוימים יש גישה כזו, שכן המתח הנפשי גורם לתסמינים של קרוב למחצית המטופלים שלהם.

בעיה זו קיימת מאחר שבתי-הספר לרפואה ותוכניות ההתמחות בבתי-החולים מתמקדים במחלות שרופאים יכולים לזהות באמצעות בדיקות דם, סריקות, אנדוסקופיה, ביופסיה וכלי אבחון אחרים. כשתוצאות הבדיקות תקינות, רופאים רבים אינם בטוחים מה לעשות, והם עשויים להזמין בדיקות נוספות, להפנות את המטופל לרופא מומחה, או לומר לאותו מטופל ש"הם לא מצאו שום בעיה". רופאים אחרים משתמשים בגישה שתוארה על ידי ד"ר אלן ברבור (Alan Barbour), המנהל המנוח של המרכז לרפואה כללית באוניברסיטת סטאנפורד. בספרו המבוסס על מחקר מדוקדק, Caring for Patients, מסביר ד"ר ברבור שרופאים נוהגים לעיתים קרובות לכנות תסמינים של מתח נפשי בשמות חסרי משמעות, המסיטים את תשומת הלב מהבעיה האמיתית (כמה משמות אלה מוזכרים בפסקה הבאה). שמות אלה הם תוויות ולא אבחונים, שכן הם אינם פותחים פתח להערכה נוספת, אינם מובילים לטיפול הולם ואין דרך לאמת אותם.

מתח נפשי, לעומת זאת, הוא אבחון הדורש חקירה נוספת למציאת סוג המתח האחראי לאותם תסמינים, וכאן באות החדשות האופטימיות בעבורך ובעבור כל מי שסובל ממתח נפשי. לאחר זיהוי סוג (או סוגי) המתח, כמעט תמיד ישנן אפשרויות טיפול הולמות. מטופלים רבים (אם כי לא כולם) שהוגדרו כסובלים מתסמונת המעי הרגיז (irritable bowel syndrome), דאבת השרירים (fibromyalgia), הפרעת מפרק הלסת התחתונה (temporomandibular joint disorder), הפרעה בתפקודי העיכול (functional dyspepsia), כאבים בחזה ללא סיבה מוגדרת (idiopathic chest pain), כאב כרוני של האגן, ורשימה ארוכה של מונחים אחרים, זכו להקלה משמעותית לאחר הזיהוי והטיפול במתחים מרכזיים בחייהם. היעלמות התסמינים בעקבות הטיפול במתחים השונים, מהווה אישור לאבחון המתח הנפשי.

מתוך: "צר לי, אתה בריא", ד"ר דיוויד קלארק (M.D.). הוצאת פוקוס, 228 עמ'. המחיר לצרכן: 84 ש"ח.

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מצבי מתח, לחץ וחרדה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום