גיוס ירקות למאבק בהשמנה

(0)
לדרג

סלט במקום ג'אנק פוד: מחקר חדש מראה כי היעדר ירקות בתזונת נערות מוביל להשמנה בבגרות. כדאי להקשיב לאמא

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

נערות שאינן אוכלות ירקות עלולות להפוך לנשים בעלות עודף משקל, כך עולה מנתוני מחקר חדש. אנו מכירות את הטפות המוסר של האימהות, כמו, "למה את לא אוכלת ירקות?" ובכלל, נדמה לנו לפעמים כי ההערות על תכולת הצלחת הן משהו ישראלי מאוד המלווה אותנו לאורך גיל ההתבגרות. האם נעצרנו לחשוב מהו ערכן של הערות אלו? לא תמיד. כדאי שנדע שאימא לפעמים צודקת. הנתונים על חשיבותם של הירקות בתזונה נאספים חדשות לבקרים ממחקרים רבים, ואולם כעת עולה הנתון הקושר בין השמנת נערות לבין תזונה קלוקלת שאינה כוללת ירקות.

תזונת נערות: יש סיבה לדאגה

נערות רבות ברחבי העולם המערבי אינן מקבלות את התזונה המאוזנת הנדרשת להתפתחות תקינה של גופן, מה שמציב אותן בסיכוי גבוה לסבול בבגרותן מהשמנת יתר וממחלות הקשורות אליה.

גיל ההתבגרות הנשית מציב אתגרים רבים לגופן של הנערות - גם מן הבחינה התזונתית. מנתונים חדשים עולה, כי נערות רבות אינן מקבלות את כמויות הסיבים, הברזל, הקלציום, האבץ והמגנזיום הדרושות להן במיוחד בתקופה רגישה זו. כמו כן, תזונתן לוקה במחסור בוויטמינים A, B ו-E. במקום זאת, נערות רבות אוכלות יותר מדי מוצרים מעובדים המכילים שומנים ומלח. כך מסביר אנדי בלטי, בוגר החוג למדעי התזונה באוניברסיטת ניו-יורק, המנהל בלוג פופולארי בנושא אכילה שכותרתו Small Bites.

על פי נתוני המכון האמריקאי לרפואה, נתוני השמנת היתר בקרב מתבגרים אמריקאים שלשו את עצמם במהלך שלושת העשורים האחרונים מ-5% ל-17%. זהו נתון קיצוני ומדאיג במיוחד, כיוון שמרבית הילדים השמנים יישארו שמנים בבגרותם וצפויים לפתח מחלות לב, יתר לחץ דם וסוכרת הקשורות בהשמנה.

בהקשר הזה עולה נתון מדאיג נוסף ממחקר חדש אשר נערך באוניברסיטת מינסוטה ופורסם החודש. המחקר נערך בקרב נערות ונשים אשר היו בתהליך של הרזיה, וממנו עולה כי כ-20% מן הנערות ניסו לרזות באמצעות כדורי הרזיה לפחות פעם אחת עוד בטרם הגעתן לגיל 20. גם נתון זה הכפיל את עצמו לעומת נתוני מחקר קודם אשר נערך לפני פחות מעשור: 14.2% לעומת 7.5% מבני הנוער בבתי הספר התיכוניים באמריקה צורכים עתה כדורי הרזייה כלשהם.

המחקר הראה כי כ-60% מן הנערות בגיל ההתבגרות ניסו לפחות פעם אחת שימוש בכדורי הרזיה, כדורים משלשלים, פנו להקאות או דילגו על ארוחות כאמצעי להרזיה. המחקר מעלה גם כי נערות אשר פנו לאמצעים הללו הופכות בסופו של דבר לנשים עם בעיות משקל בגיל מאוחר יותר. "רבות מן הנערות הללו," טוען אנדי בלטי, "מאמינות בכל לבן כי הדרך להרזיה היא באמצעות דיאטת 'כאסח' ולא באמצעות תזונה מאוזנת ושקולה, שיטה אשר בסופו של דבר הוכחה כשיטה אשר גורמת להשמנה בטווח רחוק יותר". לדברי בלטי, חשיבותה של תזונה מאוזנת המכילה את כל אבות המזון רבה במיוחד בגילאים אלו, וזהו דבר שאותן נערות הפונות לדיאטות קיצוניות מתקשות במיוחד לעמוד בו.

המלצות במקום הפחדות

המכון האמריקאי לבריאות פרסם לאחרונה שורת המלצות הנוגעות לתזונת בני נוער. לדברי בלטי, זוהי תוכנית טובה, אך היא שוגה בטכניקות ההפחדה שהיא מפעילה על הנערות באמצעות הקישור בין תזונה לקויה לבין מחלות נשיות שעלולות להתפתח בבגרות עקב השמנת יתר, זאת במקום להציע פתרונות. עדיף להדגיש את האפשרות להשיג תזונה מאוזנת הכוללת את הוויטמינים ויתר הרכיבים הנחוצים להתפתחותן התקינה של נערות. אומגה 3 למשל, הוא סוג של שומן בריא הנמצא באבוקדו או בדגים ונוכחותו בתפריט חשובה, כך שאין טעם להפחיד נערות מפני צריכה מבוקרת של שומנים בריאים. גם הבלטת חשיבותה של צריכת פחמימות מלאות מוגזמת, שכן היא מקדשת את הערכים התזונתיים שלהן מבלי להבהיר כי אחרי הכול, גם צריכתן צריכה להיות מבוקרת.

חשיבותם של ירקות טריים בשל הזמינות האדירה והמגוונת של הוויטמינים שאותם הם מציעים היא רבה. החדרת ערכי תזונה בריאה בגיל זה משמעותית לפיתוח הרגלים שיישארו עם הנערות להמשך חייהן הבוגרים. לפיכך, חשוב שלא להחמיץ את ערכיהם התזונתיים הגבוהים של מוצרים כגון אלה, אשר בסופו של דבר חשובים ונחוצים להתפתחותן הביולוגית של נערות בגיל ההתבגרות.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, והמנהלת הרפואית של מלב"י, המרכז לטיפול בהשמנת יתר.

בואו לדבר על בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום