חדש: ריפוי בעיסוק לנפגעי כוויות

(0)
לדרג

ריפוי בעיסוק מסייע בתהליך השיקומי של ילדים נפגעי כוויות. פורום חדש בדוקטורס בוחן את הנושא מזווית מיוחדת

מאת: נילי וינרוב

קושי רב ניצב בפני צוות מקצועות הבריאות ובתוכו הריפוי בעיסוק במפגש עם מטופל ובני משפחתו שעברו כוויה. מרבית הילדים המטופלים מגיעים לריפוי בעיסוק לאחר אשפוז בבית החולים, היכרות טראומטית עם הטיפול הרפואי בכוויה, ועם הצוות הרפואי שמעכב לעיתים את תהליך הריפוי, וכן בניסיון להבין ולהתמודד עם שגרת החיים החדשה שנוצרה.

המרפא בעיסוק מסייע בהקניית הרגלים חדשים ומתפקידו לאפשר ביצוע עיסוקי ללקוח - לילד המטופל. לשם יצירת איזון בין מרכיבי הביצוע העיסוקי: אדם - עיסוק סביבה, קיים צורך בהכנת הילד ומשפחתו לטיפול השיקומי בריפוי בעיסוק. חשיפה והכרות בליווי הסבר עם אמצעי הטיפול, עשויים להביא להפחתת רמת החרדה, להעלאת רמת המוטיבציה ולהגברת שיתוף הפעולה. מעיון בספרות עולה, כי מידת חרדתו של הילד והחלמתו לאחר השחרור מבית החולים מושפעת ממידת ההכנה לטיפול. תפקיד המרפא בעיסוק משתנה בהתאם למצב המטופל ולשלב בו הוא נמצא, כאשר מטרתו העיקרית היא להחזיר את המטופל לסגנון חייו בטרם נכווה, תוך הערכות מחודשות של צרכיו הפיסיים, החברתיים והפסיכולוגיים.

עזרה בתהליך השיקומי

המרפא בעיסוק מתכנן תוכנית שיקום אשר מתייחסת לילד באופן הוליסטי ואינה מתמקדת בפצעיו בלבד. התוכנית כוללת איסוף מידע אודות הילד, מסגרות בהן משתתף, צורת חיים ובני משפחה. התערבות המרפא בעיסוק תכלול גם מניעת כוויצות (קונטרקטורות) והערכת טווח תנועה, שמירה על מנחים נכונים על-ידי התאמת סדים, טיפול בקונטרקטורות שנוצרות, הגמשת הצלקת על-ידי מסאג', התאמת יריעות סליקון והתאמת חבישות לחץ. תוכנית הטיפול ומטרות הטיפול יקבעו בהתייעצות עם המטופל, הוריו או דמות אחראית אחרת יחד עם התחשבות בבשלותה של הצלקת ושלבי הטיפול. ההפניה לטיפול בריפוי בעיסוק נעשית מתוך הצוות הרפואי ובהתייעצות עמו.

תהליך ריפוי הצלקת הינו ממושך. הצלקת מגיעה לשיאה כעשרה חודשים מיום היווצרותה ויכולה להיות פעילה גם שנה וחצי אחרי היווצרותה. במשך כל התהליך במידה ונוצרות צלקות המצריכות טיפול (צלקות היפרטרופיות או קלואידיות) יש לבקש הפנייה למרפא בעיסוק העוסק בתחום זה לשם בדיקה והערכת הצלקת. התערבות נכונה ומוקדמת יכולה לסייע רבות בתהליך השיקומי.

בואו לדבר על זה עם נילי וינרוב בפורום ריפוי בעיסוק לנפגעי כוויות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום