קשב וריכוז: לא רק ריטלין

(0)
לדרג

הורים לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז מחפשים לעתים אלטרנטיבות לריטלין המוכר אך השנוי במחלוקת. רוצים שינוי?

מאת: ד"ר עודדה פלד וד"ר יאיר מימון

רק משנות השמונים של המאה הקודמת קיבלה הפרעת קשב וריכוז שם וכותרת. הממעיטים טוענים שמדובר בכ-2% מהאוכלוסייה. נתוני משרד הבריאות מדווחים על 5% וישנם עוסקים בתחום שטוענים שמדובר בכ-10%. כך או כך, המספרים לא ממש משנים להורים שהילד שלהם הוא היפראקטיבי ו\או בעל הפרעת קשב.

בעבר קוטלגו הילדים הללו כ"מופרעים", "עצלנים" או "מרחפים" ו"חולמניים". חלקם נחשבו לעצלנים ולחסרי כשרונות וכישורי למידה. רבים מהם נשרו ממערכת החינוך. ומה הפלא? ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ומהיפראקטיביות לא מסוגלים להישיר מבט אל המורה - הם מסתובבים, מתקשים להתרכז ודעתם מוסחת בקלות. הם זקוקים לתנועתיות יתר, זזים בחוסר מנוחה ונוגעים בכל דבר.

אין ספק כי הבעיה היתה קיימת מאז ומעולם, אולם המודעות עלתה. המערכת הולכת לקראת הילדים, היא מקנה להם כלים, עוקפת את הבעיה ומאפשרת להם לבטא את הכישרונות בהם ניחנו. יחד עם זאת, ברור לכל ששיעור הילדים הסובלים מהפרעות קשב נמצא בעליה מתמדת.

מה עושה הורה לילד שאובחן כ-ADHD או ADD? המומחים הקונבציונליים טוענים כי הפרעת קשב היא אורגנית ותרופות משפיעות עליה לטובה, ולכן הם ממליצים על ריטלין על נגזרותיו. הריטלין משפיע על רוב המאובחנים, אך לא על כולם. השפעותיו נמשכות במשך מספר שעות. אף שלריטלין אין השפעה ממכרת ומחקרים מגדירים אותו כתרופה בטוחה, ידועות תופעות לואי כמו חוסר תאבון, הפרעות חרדה, השפעה על מצבי רוח וכו'. תופעות לואי אלו לצד העובדה שמדובר בחומר כימי, מניעות את ההורים לחפש אלטרנטיבות אחרות. הם עומדים נבוכים מול שפע המטפלים, השיקויים השיטות וההבטחות הצופים סיכויי התמודדות מוצלחים במאה אחוזים. למרות הבשורות החדשות שצצות בכל יום, חשוב להיזהר מאלו שמציעים להפסיק מיידית את השימוש בריטלין.

טיפול משולב

"ריכוזית" ו"ריכוזית היפר" הן פורמולות צמחי מרפא סיניות שנמצאו אפקטיביות בקרב הסובלים מהפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות. הפורמולות פותחו ע"י ליאורה תנורי-קב-ונקי והדסה דגני, מטפלות מוסמכות ברפואה סינית ממרכז 'רפואות-עץ הדעץ' לרפואה משלימה. מדובר בתמיסות טבעיות המורכבות מכ-20 צמחי מרפא המוכרים בספרות הסינית כמסייעים לבעיה. הפורמולות מוגדרות כצמחי מרפא ורשומות במשרד הבריאות. השתיים טיפלו במאות ילדים, נוער ומבוגרים הסובלים מהפרעות קשב, ומהטיפול עלה כי תפקודי המטופלים השתפרו באופן משמעותי ללא תופעות לואי שליליות. יתרונות נוספים עליהם דיווחו המטופלים כוללים: שיפור ברמת הביטחון העצמי, תחושת רוגע ושיפור באינטראקציות חברתיות.

לאור הממצאים הוחלט לבדוק את הפורמולה במחקר קליני; המחקר אושר על-ידי בית החולים תל השומר בועדת הלסינקי, ונערך בין השנים 2004-2005 על 120 ילדים בני 6-12, בהנחייתה של דר' מירי כץ, מנהלת המרפאה להפרעות קשב ריכוז והסתגלות, במרכז הרפואי תל השומר. בקרב כ-70% מהילדים בקבוצת הניסוי ניכר שינוי משמעותי. הילדים נבדקו בסדרה של בדיקות: TOVA שאלונים וראיונות. עד היום לא היה מוצר טבעי שנבדק קלינית המסייע להפרת קשב וריכוז.

אמנם מדובר בניסיון קליני קצר, אך בינתיים התוצאות טובות. הילדים מוסחים פחות, סובלים פחות מרעשים והם מדווחים על שינוי בכיתה ועם החברים.

השפעת הטיפול

יש 3 קבוצות צמחים: הראשונה - צמחים חזקים כמו קליפת ערבה ממנה מכינים אספירין. הקבוצה השניה - צמחים בינוניים כמו פלפל שחור קפה והקבוצה השלישית כוללת צמחים חלשים כמו פטרוזיליה. הצמחים ממנה מורכבת הריכוזית שייכים לקבוצת הצמחים הבינוניים. יש להדגיש כי מדובר במינונים נמוכים. לאורך השנים לא נצפו תופעות אלרגיות בקרב המשתמשים.

השימוש בפורמולה מחייב עידכון הרופא המטפל זאת במידה והילד לוקח ריטלין. ישנם ילדים שניתן לשלב בין שני הטיפולים ולהוריד בהדרגה את המינון של הריטלין. מומלץ להתחיל את הטיפול בפורמולה במקביל לטיפול בריטלין; היות והשפעת הריטלין מוגבלת לשעות מסויימות, ולכן אפשר יהיה להרגיש את השפעת הפורמולה בשעות בהן הריטלין לא משפיע, מה שיקל על תופעת ה-REBOUND.

חשוב לדעת כי ההשפעה של הפורמולה אינה מיידית ויש לקחת אותה כחודש וחצי עד שמתחיל השיפור. לפורמולה השפעה טובה גם במקרים שבהם הפרעת הקשב היא חלק מתסמונת תקשורתית רחבה יותר ובמצבים בהם יש קושי בוויסות רגשי תחושתי. במצבים שבהם יש טיקים וחוסר שקט מוטורי. חשוב להדגיש כי אין מדובר בתרופת פלא ולהבין כי זו פורמולה ששווה התנסות רצינית.

ד"ר עודדה פלד היא נוירופסיכולוגית ומומחית לילדים ונוער וד"ר יאיר מימון הוא מומחה לרפואה סינית ממרכז רפואות מרכז לרפואה משולבת.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה סינית
פורום קשב, ריכוז ויכולות למידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום