סרטן המעי הגס: קווים לדמותו

(0)
לדרג

בעקבות מותו של המאמן רלף קליין, דוקטורס מציג: כיצד ניתן להפחית את שיעורי התמותה הגבוהים מסרטן המעי הגס

מאת: מערכת zap doctors

סרטן המעי הגס הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים והקטלניים בישראל (שני בשכיחותו לסרטן השד) ובעולם המערבי בכלל, והוא נמצא בקו עלייה. למרות היותו קטלני, היכולת לאבחון מוקדם שלו פשוטה ולרוב מונעת לחלוטין את התפשטות המחלה בגוף האדם.

כ-3,200 מקרים של סרטן המעי הגס מתגלים מידי שנה בישראל, מתוכם מחלימים רק כ-50 אחוזים מהחולים. לשם השוואה, במהלך שנה מאותרות כ-4,500 חולות בסרטן השד, הנחשב לסוג הגידול הסרטני השכיח ביותר כיום, אך אחוז ההחלמה ממנו עומד על כשני שליש. בדומה לסרטן השד, גם סרטן המעי הגס ניתן לאיתור מוקדם על ידי בדיקות מתאימות, וטיפול מניעתי פשוט יחסית עשוי להציל חיים ולמנוע מוות מיותר כתוצאה מהזנחה.

מהו סרטן המעי הגס?

סרטן המעי הגס הוא מחלה הכוללת גידולים סרטניים במעי הגס ובחלחולת. מקורם של הגידולים הסרטניים בפוליפים - רקמה בתהליך של שגשוג יתר של תאי רירית המעי הגס. חלק מהגידולים שפירים, אך חלקם קדם-ממאירים ועלולים לעבור התמרה עם הזמן ולהפוך לממאירים.

"תפקידו של המעי הגס בגוף האדם הוא לנקז את 'הלכלוך' מהגוף בצורה תקינה. לכן ישנה חשיבות מאוד גדולה לתחלופה של התאים המצפים את רירית המעי הגס", מסביר פרופ' צבי פיירמן, מנהל המכון הגסטרואנטרולוגי של המרכז הרפואי הלל יפה. "מצב שבו גדל פוליפ, הינו מצב שבו התאים אינם מתחלפים, מנגנון הבקרה מפסיק לפעול וישנה התרבות בלתי מבוקרת של תאים. מדובר בתהליך שמתקדם ומתפרש על פני שנים, שאותותיו ניתנים רק כאשר הגידול מפושט ואז ההחלמה ממנו היא מסובכת ולעיתים בלתי אפשרית". מהבחינה הזו אבחון מוקדם וטיפול מוקדם עשויים, ללא ספק, להציל את חיי האדם.

מי נמצא בדרגת סיכון ללקות בסרטן המעי הגס?

"הסיכון והסיכוי ללקות בסרטן המעי הגס הם קודם כל תורשתיים", מסביר פרופ' פיירמן. "ישנם אנשים שאצלם ישנו שינוי ברמת ה-DNA במהלך החיים, שבנוסף להשפעה הסביבתית, עלול לספק בסיס להיווצרות פוליפים ולהתפתחות של סרטן המעי הגס. הסטטיסטיקה בישראל מראה שאחד מ-20 בני אדם הוא בעל סיכוי ללקות בסרטן המעי הגס".

מתי חייבים לגשת לבדיקה?

1. בעלי היסטוריה משפחתית של סרטן המעי הגס נמצאים באופן טבעי בסיכון גבוה. סיכון זה עולה ככל שיש יותר קרובי משפחה שחלו במחלת הסרטן. על אנשים אלה לעבור בדיקה אחת לפרקי זמן משתנים בהתאם לדרגה הסיכון.

2. חולים במחלת מעי דלקתית כרונית (קוליטיס), חולים שעברו בעבר כריתת פוליפים במעי או כריתת מעי גס עקב גידול סרטני ממאיר, כאשר קיימת התוויה תורשתית אפשרית של תסמונת של סרטן מעי ותסמונות גנטיות נדירות יחסית של פוליפוזיס - אלה מקרים שבהם הבדיקה הופכת לחובה, כבר מגיל בגרות.

3. אנשים בריאים מעל גיל 50 - קבוצה זאת נמצאת בסיכון בינוני לחלות בסרטן המעי הגס ולכן מומלץ הנמנים עליה יעברו בדיקות תקופתיות לאיתור מוקדם של המחלה.

כיצד נעשה האבחון למחלה?

פרופ' פיירמן מסביר, כי לפני ביצוע כל פעולת אבחון או טיפול, יש לבצע תחקור של המטופל לגבי ההיסטוריה המשפחתית שלו בהקשר לסרטן המעי הגס. בהתאם נעשה המשך האבחון וכמובן - הטיפול. ניתן לאבחן את המחלה בכמה שיטות:

בדיקה להימצאות דם סמוי בצואה - בדיקה פשוטה יחסית, הנמצאת בסל הבריאות וניתנת לביצוע מול רופא המשפחה, אשר אותה רצוי לעבור אחת לשנה מעל גיל 50.

ביצוע קולונוסקופיה - בדיקה פולשנית של המעי הגס דרך החלחולת. זוהי הבדיקה היעילה והמדויקת ביותר, בעזרתה ניתן לאתר מבעוד מועד פוליפים ולהסירם בו במקום. הבדיקה מומלצת לכל האוכלוסייה הנמצאת בסיכון יתר. הבדיקה כלולה בסל הבריאות ויש לבצעה אחת לשנה או עד אחת לחמש שנים (תלוי בהשתייכות לקבוצת הסיכון). לאחר גיל 50 מומלץ, גם לאנשים בריאים (בסיכון בינוני לחלות בסרטן המעי), לעבור את הבדיקה אחת לעשר שנים.

קולנוסקופיה וירטואלית - בדיקה הדומה במהותה לבדיקה הפולשנית, אך נעשית באמצעי דימות בלבד וכמובן אינה מאפשרת טיפול במידה שמתגלים ממצאים כלשהם. בדיקה זו ניתן לבצע כיום באופן פרטי בלבד. ההכנה זהה לקולונוסקופיה, אך יש בה מרכיב קרינתי. יתרונה הוא בכך שהיא מזהה ממצאים (אם ישנם) מעבר למעי.

כיצד ניתן להימנע מסרטן המעי הגס?

השיטה הראשונית למניעת סרטן המעי הגס היא שמירה על אורח חיים בריא באמצעות תזונה מאוזנת עתירת סיבים וסידן, שתייה מרובה של מים וכן ביצוע פעילות גופנית באופן מסודר. פעולות אלו שומרות על פעילות מעי מסודרת וחיובית ומאפשרות תחלופה מסודרת של אותם תאים עודפים במעי הגס.

השיטה השניונית היא, כאמור, ביצוע בדיקות מונעות. "באמצעות מודעות, גילוי מוקדם ואורח חיים בריא ניתן להקטין את הסיכוי לחלות", מסכם פרופ' פיירמן מסקנות מתבקשות מאליהן לאור הנתונים המוצגים. "הבעיה העיקרית כפי שאני רואה אותה," הוא מציין, "היא הפחד מביצוע בדיקות וחוסר מודעות בקרב האוכלוסייה בישראל, הגורמים לכך שהתחלואה והתמותה גבוהות יחסית למדינות מפותחות אחרות, וחבל שכך. המכון לגסטרואנטרולוגיה של "הלל יפה" פעל ופועל במשך שנים בשיתוף עם האגודה למלחמה בסרטן על מנת ליצור מודעות לביצוע הבדיקות המונעות למחלה ולעודד קיומו של אורח חיים בריא. מדובר בפעולות פשוטות למדי שיכולות להציל חיים ולמנוע סבל מיותר ממחלה שהסטטיסטיקות שלה מדברות בעד עצמן".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פרוקטולוגיה, כירורגיה קולורקטלית ומחלות מעי דלקתיות
פורום חוסן - תמיכה לחולי סרטן ובני משפחותיהם
פורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום