דיכאון קליני: הטיפול המשולב

(4)
לדרג

טיפול תרופתי לא תמיד יעיל במצבי דיכאון. בעזרת טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, האדם לומד לשנות דפוסי חשיבה והתמורה עמוקה יותר

מאת: אירנה נתנאל ופרופ' לאון גרינהאוס

עוד בנושא: חרדה, אלצהיימר

דיכאון קליני הוא הפרעה נפוצה מאוד. מחקרים מעידים שכ-15% מאוכלוסיית העולם תחווה לפחות אירוע דיכאון אחד בחיים. חשוב מאוד, לפרט ולחברה, שהדיכאון יאובחן ויטופל נכון. דיכאון קליני שאינו מטופל יכול להוביל לפגיעה תפקודית, מעמדית וכלכלית משמעותית ביותר עקב שינויים במצבי הרוח, דכדוך ותחושת משבר. ארגון הבריאות העולמי קובע שדיכאון הוא המחלה השנייה הנפוצה בעולם אחרי מחלות לב וכלי דם, והשפעתה הישירה והעקיפה על התפתחות מחלות נוספת היא משמעותית ביותר.

דיכאון הוא מצב קליני אשר אינו מתחשב בגיל, במצב הכלכלי או במעמד החברתי של הסובל ממנו. הוא יכול להשתרע על קשת רחבה של דרגות חומרה מהסוג הקל ביותר לקשה ביותר. קיימת רשימה ארוכה של אבחנות מצבי דיכאון כגון: דיכאון מג'ורי, דיסטימיה, מלנכוליה, דיכאון חד קוטבי, דיכאון אחרי לידה ודיכאון עונתי. אבחנות אלו אינן מייצגות בהכרח מצבי דיכאון שונים זה מזה באופן ביולוגי. נהפוך הוא, כיום קיימת נטייה לראות את מצבי הדיכאון הללו כהיבטים שונים של אותה מחלה-הפרעה.

תלונות על דיכאון קליני באות לידי ביטוי בתסמינים פסיכולוגיים הקשורים למצב הנפשי (מצב רוח ירוד, חרדה והיעדר תגובה על אירועי חיים משמחים), תסמינים הקשורים לתפקוד גופני (אי שקט גופני ונפשי או איטיות גופנית ונפשית, חוסר תיאבון ואובדן משקל, הפרעות שינה, עייפות, והיעדר אנרגיה וירידה בעניין ביחסי מין), תסמינים הקשורים להתנהגות ולתפקוד (חוסר חשק, ירידה בתפקוד, קושי להתרכז ולקבל החלטות) ותסמינים קוגניטיביים (מחשבות שליליות, רגשי נחיתות, תחושת אשמה, מחשבות על מוות והתאבדות). הרהורים על התאבדות, מעשים אובדניים והוצאה לפועל של התאבדות הם סכנה ממשית במצבים של דיכאון קליני. הלוקים בדיכאון קליני חושבים על מוות כמפלט למצוקותיהם.

לא על התרופות לבדן

השפעת הדיכאון הקליני על סביבת חיי המטופל משמעותית ביותר - במיוחד על הסביבה הקרובה. המסגרת המשפחתית חווה את ההשפעה המיידית, שבאה לידי ביטוי בנטל הרגשי והנפשי הנדרש עבור תמיכה במטופל ובשל האיום הכלכלי על התא המשפחתי אם המטופל הוא המפרנס העיקרי. לפיכך, כל ניסיון לחזק את תוצאות הטיפול התרופתי על ידי טיפול קוגניטיבי, שימנע את הישנות הדיכאון וימתן את מידת חריפותו, יביא להקלה משמעותית על המסגרת התומכת הקרובה.

הטיפול במצבי דיכאון קליני כולל טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי. ב-20 השנים האחרונות פותחו תרופות רבות ויעילות לטיפול בדיכאון הקליני. למרות זאת עדיין אחוז לא מבוטל של לוקים בדיכאון לא מגיבים במידה מספקת לטיפול בשלב החריף של המחלה או שסובלים מהישנות של הדיכאון תוך חודשים לא רבים. מחקרים רבים הוכיחו ששילוב של טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי יעיל יותר מאשר כל שיטה טיפולית בפני עצמה. מבין הטיפולים הפסיכולוגיים הגישה הקוגניטיבית התנהגותית, Cognitive Behavioral Therapy, הוכחה כיעילה ביותר בטיפול בדיכאון לבדה או בשילוב עם טיפולים תרופתיים.

האתגר הטיפולי

הדיכאון מהווה אתגר משמעותי עבור הסובלים ממנו והמטפלים בו. חלק מהחולים אינם מגיבים במידה מספקת לטיפול הראשוני וחלק לא מבוטל מהם אינם מתמידים בנטילת התרופות. בעיית חוסר ההיענות לטיפול מורכבת ולעיתים גורמת להישנות המחלה ולחוסר תגובה לטיפול התרופתי החוזר.

כיום לרוב הסובלים מדיכאון בדרגה מתונה עד קשה הטיפול התרופתי הוא חלק מרכזי בגישה הטיפולית. למרבה הצער, הבעיות נוצרות בשל חוסר יציבות והתמדה בנטילת התרופות. במקרים מסוימים המטופלים מפסיקים ליטול תרופות כשהם מרגישים הקלה בדיכאון, ואז, לאחר התדרדרות במצב, כשמנסים לחזור לטיפול התרופתי, הוא מפסיק להיות אפקטיבי. בנוסף, בדרך כלל חולפים לפחות כמה שבועות עד שהתרופות נוגדות הדיכאון מתחילות להשפיע. הפסקת נטילת התרופות עלולה לגרום לחזרתם של סימפטומים - כנראה משום שאירוע הדיכאון שביסודם עוד לא חלף ורק ביטוייו החיצוניים דוכאו. מאחר שהדיכאון נוטה להיות הפרעה חוזרת, גוברת המגמה היא להמשיך במתן התרופות למטופלים במשך תקופות ארוכות מאוד כדי למנוע את הישנותו.

שינויים בהרגלי התפיסה

לאור הקשיים והבעיות שהוזכרו במאמר זה, הטיפול המשולב של תרופות אנטי דיכאוניות ו-CBT מציג יעילות בטיפול בדיכאון קליני. התפיסות הקוגניטיביות שמופיעות בזמן הדיכאון הן חלק משמעותי ממצבם של הסובלים וגם גורם לחוסר ההיענות לטיפול. ייחודיות הטיפול ב-CBT היא הדגם המיוחד שהוא מציע לתפיסתו של החולה ולסגנון הקוגניטיבי שמופיע בזמן הדיכאון. על ידי התייחסות עניינית לנקודות אלו, לומד האדם כיצד להתמודד עם המחשבות השליליות שמונעות את התקדמותו. קיימת סברה שלימוד זה מסייע גם במצב הווה וגם בהתמודדות מוצלחת יותר עם מצבי דיכאון עתידיים.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא שיטת טיפול המבוססת על ההנחה שדפוסי חשיבה משפיעים על ההרגשה ועל ההתנהגות. הטיפול מתמקד בזיהוי דפוסי החשיבה הלקויים והקניית דפוסים סתגלניים במקומם. הטיפול מתבסס הן על עקרונות מתחום הלמידה והן על ניתוח לוגי של הטיות חשיבה. השיטה מציעה דרכי טיפול אשר מבוססות על עקרון זה מתוך הנחה כי ניתן לשלוט על מערכת האמונות הבסיסיות ובדרך שבה בוחרים לחשוב על אירועי החיים. שינוי בתחומים אלה יגרום לתמורות אמיתיות בצורת התייחסות לאירועי החיים ובמצבי הרוח.

לפי הגישה התנהגותית-קוגניטיבית, הסבל נגרם בגלל המחשבות השליליות המבוססות על עיוותי מציאות בעזרת מנגנוני החשיבה. עיקרון זה נוגע במהות הטיפול הקוגניטיבי, שמתמקד בתרגול דרך חשיבה מציאותית. כך שינוי בצורת החשיבה ינטרל את הגורם העיקרי לדיכאון ויגרום לשינוי ההרגשה.

לומדים לחשוב אחרת

במהלך הטיפול המטופלים אוספים מידע על התנסויותיהם, מידע המאפשר להם להפריך את אמונותיהם המוטעות. מטלות התנהגותיות שמטופלים מבצעים בנויות על פי דרגת קושי מן הקלות לקשות. במהלך הטיפול המטופל רוכש מיומנויות חיוניות להבטחת עמידות מפני נסיגה כאשר ייאלץ להתמודד בעתיד עם אירועי חיים מעוררי דחק. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הוא טיפול קצר טווח, תכליתי, יעיל וממוקד. תוצאות היישום של השיטה בטיפול בדיכאון באות לידי ביטוי בשיפור מהיר בסימפטומים עקב השינוי שמתרחש בתהליך החשיבה וכתוצאה מכך בפיתוח מיומנויות שליטה על נקודות התורפה. לשליטה במיומנויות אלו השפעה רבה במניעת דיכאון לטווח ארוך בשל פיתוח היכולת של המטופל להתמודד בכוחות עצמו עם מצבי הרוח בצורה יעילה. עם התרגול של דרך החשיבה המציאותית תלך הרגשתו ותשתפר. שיטות הפעולה עוזרות לזהות את עיוותי החשיבה ולטפל בהם, ובכך לנטרל את הגורם העיקרי לסבל. בהיבט הכלכלי היחס בין העלות לתועלת הפך את גישת ה CBT לגישה יעילה.

מחקרים רבים הוכיחו שהטיפול המומלץ ביותר בדיכאון הוא שילוב של תרופות נוגדות דיכאון עם פסיכותרפיה.

השילוב של טיפול תרופתי עם תרפיה קוגניטיבית-התנהגותית מהווה פריצת דרך משמעותית לטיפול בדיכאון בטווח הארוך. כאשר התרופות תורמות לזירוז את קצב הטיפול ולהקלה על סבלו של המטופל, הפסיכותרפיה מאפשרת לפתח מיומנויות וכלים להתמודדות עם דיכאון בטווח הארוך.

לדיכאון פנים רבות; במקרים מסוימים הדיכאון מתעורר בגלל מבנה האישיות, במקרים אחרים הוא נובע מקשיים בזוגיות, בחיי המשפחה או בעבודה ולעיתים ללא סיבות ברורות או לאחר מצב דחק מינורי. תסמיני הדיכאון שונים ומגוונים ובאים לידי ביטוי בעוצמות רגשיות חזקות מאוד. בכל תוכנית טיפולית חשוב מאוד לטפל בגורמי דחק חריגים בחיי המטופל, שכן מצב שלילי בחיי המטופל עלול להביא להישנות הדיכאון. הוכח במחקרים כי גישה טיפולית שמשלבת טיפול תרופתי עם CBT הינה הטיפול המועדף בדיכאון לטווח ארוך.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום