מיגרנה: כאב או מחלה?

(0)
לדרג

מסתבר שהמיגרנה איננה רק כאב ראש חולף, אלא מחלה לכל דבר. על טיפול מניעתי וטיפול ממוקד בהתקף המיגרנה

מאת: ד"ר אמנון מוסק

כאב ראש הוא אחת ההפרעות הרפואיות השכיחות ביותר והוא מוגדר על ידי ארגון הבריאות העולמי כאחת המחלות שגורמות לסבל הרב ביותר, להוצאות כלכליות גבוהות ואינו זוכה לטיפול מספק. אחד מסוגי כאב הראש המוכרים ביותר הוא המיגרנה או בעברית - צלחה. מקור השם הוא במילה "המי-קרניאה" שפירושה חצי ראש, ואכן, למיגרנה יש נטייה להתבטא ככאב בצד אחד של הראש, בעיקר באזור הרקה, המצח או סביב העין, אם כי כאשר הכאב חזק הוא יכול להיות מפושט בכל הראש. מדובר בתופעה שכיחה אשר כ-16% מכלל האוכלוסייה סובלים ממנה. זהו כאב ראש חוזר ונשנה, וכל התקף נמשך בין 4 ל-72 שעות. לעיתים כאבי הראש מלווים בבחילה או בהקאה ורגישות לאור ורעש. המיגרנה הקלאסית נקראת גם מיגרנה עם אאורה ואופיינית לכ-15% מהסובלים מהמחלה. מאפייניה הם: הפרעות בראייה כגון טשטוש, קווים גליים ומרצדים, נקודות שחורות, הבזקי אור ועוד.

שכיחות המיגרנה

נשים נוטות יותר מגברים ללקות במיגרנה; בין 15%-20% מקרב הנשים יסבלו ממיגרנה, זאת לעומת כ-8% מקרב הגברים. נשים תסבולנה ממיגרנה בעיקר בגיל הפוריות בחלקן בשל השינויים ההורמונאליים. לעיתים ההתקפים מתחילים עם תחילת המחזור החודשי ונמשכים עד סיומו. בעת הריון ותקופת הבלות שכיחות המיגרנה יורדת ואף נעלמת כליל. כמו-כן, לגלולות למניעת הריון השפעה על מיגרנה וממחקרים שנערכו, נמצא כי הורמון האסטרוגן בגלולות מעלה את האפשרות למיגרנה ולכן זו יכולה להופיע גם על רקע שימוש בתחליפים הורמונאליים הניתנים בגיל הבלות.

המיגרנה נחשבת למחלה תורשתית, אם כי מנגנון התורשה אינו ידוע והמנגנון בו מתפתח התקף המיגרנה קשור למערכת העצבים וכלי הדם. לכן הטיפול התרופתי מכוון למערכות הסרוטנין במוח, אשר להן תפקיד מרכזי במנגנון התקף המיגרנה. על פי רוב המיגרנה תתחיל בגיל צעיר, בדרך-כלל בין גילאים 20-40, אבל גם ילדים או מבוגרים יותר אינם חסינים. בקרב חלק מהסובלים ממיגרנה, תדירות ההתקפים הולכת וגוברת עם הזמן, ולכן חשובה המניעה.

רגישים לשינויים

ישנם גורמים רבים ושונים למיגרנה, ביניהם: לחץ ומתח נפשי, שיבוש שעות השינה הסדירות, שינויים במזג האוויר, דילוג על ארוחה, ריחות מסוימים, ובחלק קטן מהאנשים גם מזונות מסוימים כגון שוקולד, גבינות עשירות בשומן ויין אדום. בימי שבת וחופש עלולה להתפתח "מיגרנה של שבת" שנגרמת כנראה מעודף שינה ומהתעוררות מאוחרת בבוקר.

חלק מהאנשים רגישים לשינויים במזג האוויר ועונת הקיץ עלולה להיות קשה במיוחד עבורם, מאחר והיא מלווה בחום כבד ולחות גבוהה וכתוצאה מכך עלולה להיווצר מיגרנה. במחקרים רפואיים בהם נבדקה השפעת מזג האוויר על אנשים הסובלים ממיגרנה, נמצא שלפחות מחצית מהאנשים ציינו כי למזג האוויר השפעות על התפתחות כאב ראש. בנוסף, השהייה בסביבה ממוזגת עלולה להוות זרז, מאחר והאוויר במערכות ממוזגות רענן רק בחלקו; לכן מומלץ לאוורר את החדר באוויר רענן, על מנת למנוע מיגרנה.

דרכי טיפול

השינוי בגישה וביחס לכאבי ראש שחל ב-20 השנים האחרונות הביא למחקר מדעי ענף בתחום שתרם לשיפור משמעותי ביכולת הטיפול בכאבי ראש מסוגים שונים. הטיפול ניתן לאחר בדיקה מקיפה של מערכת העצבים ואבחנה שמדובר בהתקף מיגרנה ולא בכאב ראש שנגרם ממקור אחר. היות שהטיפול התרופתי משתנה בהתאם לסוג הכאב, חשוב לאבחן באיזה סוג של כאב מדובר. הטיפול בכאב ראש נעשה בדרכים שונות: בזיהוי והפחתת הגורמים לכאב, בשינויי תזונה, בתרופות וברפואה משלימה. הטיפול נחלק למניעתי ולטיפול ממוקד בהתקף המיגרנה.

^^טיפול מניעתי:^^

במידה שתדירות ההתקפים היא 4 התקפים או יותר בחודש, קרוב לוודאי שיוצע טיפול מונע אשר מטרתו להפחית את תדירות ההתקפים ועוצמתם. על מנת לעשות כן יש למפות ולטפל בגורמים האפשריים למיגרנה: הימנעות ממאכלים שהוזכרו; שמירה על ארוחות מסודרות על מנת לשמור על רמת סוכר תקינה; שמירה על שעות שינה מסודרות כדי לא לשבש הפרשת סרוטנין והקפדה על שתייה מרובה.

תוספת תרופות יכולה לייעל בצורה משמעותית את מניעת ההתקפים, כאשר נמצא שתרופות להפחתת לחץ דם יעילות מאוד, אך שימוש נעשה גם בתרופות למניעת כיפיון ואחרות. להגברת היעילות ניתן להוסיף תרופות נוגדות דלקת, ולאחרונה נמצא שגם למגנזיום וויטמינים יתכן מקום בטיפול מונע.

^^טיפול בהתקף מיגרנה:^^

הטיפול נועד לקצר את התקף המיגרנה. ישנם אנשים שיגיבו היטב לאמצעים פשוטים כמו מנוחה בחדר חשוך וקר ולחיצה באמצעות כריות האצבעות באזורי הכאב - ברקה, בשיפולי הגולגולת או בצוואר. אפשרות נוספת היא תרופות פשוטות לשיכוך כאב במהלך המיגרנה, אך קרוב לוודאי שתרופות אלו יעילות להתקפים קלים עד בינוניים בלבד.

בשנים האחרונות פותחו תרופות חדשות למיגרנה המשתייכות למשפחת הטריפטנים. הן פועלות על מערכת הסרוטונין ומטרתן להפסיק את הדלקת בכלי הדם הגורמת למיגרנה. תרופות אלו נמצאו יעילות ומפסיקות את התקף המיגרנה תוך פחות משעתיים. כאשר מדובר במצבים של כאב שחוזר על עצמו בתדירות גבוהה ניתן לנסות תרופות למניעת דיכאון, שכן הן מאזנות את פעולתן של מערכות ייצור כאב במוח ומפחיתות את הסיכוי להתפתחות התקפי מיגרנה. לעיתים גם נעשה שימוש בתרופות המיועדות לפרכוסים המאזנות את הפעילות החשמלית של תאי העצב ומטרתן לאזן את מנגנוני יצירת הכאב שבמוח ועל ידי כך למנוע מיגרנה.

בנוסף, ניתן לטפל במיגרנות גם באמצעות זריקות בוטולינום טוקסין - רעלן שכאשר מזריקים אותו בכמויות מדודות לשרירים, ניתן להשיג שיתוק מבוקר שלהם. טיפול זה יעיל לשימושים מגוונים - החל משיתוק שרירים בהם יש עודף פעילות כגון: טיקים, טיפול בהזעות יתר, העלמת קמטים, טיפול בשיתוק גפה עליונה בקרב חולי שבץ ועוד.

לטיפול במיגרנה מזריקים את הרעלן לאזורי הכאב: שרירי הקרקפת, שרירי המצח, רקות, מאחורי האוזן ואזור הצוואר. הטיפול יעיל למספר חודשים (בין 3-6 חודשים). יתרונו של החומר שהוא אינו נספג בגוף ואינו משפיע על איברים אחרים וכמעט שאין לו תופעות לוואי. פעולתו ממושכת לכמה חודשים שבמהלכם יכולה המיגרנה להיעלם ואין צורך בתרופות. הטיפול אינו כלול בסל שירותי הבריאות ולכן יש לשלם עליו באופן פרטי. מחקרים מוכיחים כי הטיפול נמצא יעיל עבור כ-65% מהמטופלים בכל הקשור במדדים של תדירות כאבי ראש (עליה במספר הימים ללא כאב ראש) ועוצמתם.

בנוסף, אפשרי לשלב טיפול משלים לצד טיפול תרופתי, כגון: רפלקסולוגיה, שיאצו, עיסוי, יוגה. דיקור הוא אחד הטיפולים המשלימים עליהם נכתבו מאמרים רבים בהקשר של הפחתת כאבי ראש. המאמרים מצביעים על קשר בין דיקור בנקודות מסוימות בגוף לבין הפחתת כאבי ראש. עם זאת נדרש להמשיך ולחקור על מנת לבסס את הטענה באופן מדעי.

ד"ר אמנון מוסק הוא סגן מנהל מחלקה נוירולוגית ומנהל מרפאה לכאבי ראש במרכז רפואי ת"א ויו"ר החברה הישראלית לכאבי ראש ופנים.

בואו לדבר על זה בפורום שחרור מכאבים בטיפולי גב, צוואר וראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום