תינוקות: קטנים עם צרות גדולות

(0)
לדרג

הורים צעירים נתקלים בקשיים חדשים כאשר התינוק סובל מעצירות, גזים או תפרחת חיתולים. מדריך להורים המודאגים

מאת: מערכת zap doctors

תנועות המעיים והיציאות אצל תינוקות משתנות מפעם לפעם בצבען, אחידותן ובתדירותן. יציאות של תינוקות הניזונים מחלב אם, ואלה הניזונים מסוגים מסוימים של פורמולות, הן רכות ודמויות גרעינים. יציאות של תינוקות המוזנים בפורמולה הן רכות עד מוצקות. תינוקות רבים מתאמצים ונאנחים באופן טבעי בזמן פעולת המעיים. אין צורך לדאוג בנוגע להרגלי תנועת המעיים של התינוק, אלא אם יש שינוי במספר היציאות, או שהיציאות הופכות מימיות, דמיות, קשות מאוד או מלוות בכאב. במקרה של חשש לגבי תקינותן של היציאות, ניתן לשאול את הרופא או האחות.

עצירות, גזים וכאבים

לעיתים קרובות הורים מודאגים בשל עצירות ממנה סובלים פעוטות בני פחות משנה. לרוב התינוק לא סובל מעצירות וצריך לאפשר לו לקבוע זמנים משלו לתנועת המעיים. יש לזכור שטבעי ביותר לתינוק להתאמץ ולהיאנח בזמן פעולת המעיים. באופן כללי, צואה הינה רכה ויוצאת בקלות, ולא כל תנועת מעיים בלתי סדירה משמעה עצירות. במקרים נדירים תיגרם עצירות בשל בעיות מבניות במעי הגס. ניתן לבדוק ולאבחן אם התינוק סובל מעצירות כזו, אם הרופא המטפל ממליץ על כך.

פעוטות הסובלים מעצירות, מתאמצים בדרך כלל ומראים סימני אי נוחות בזמן פעילות מעיים ובזמן היציאה. הצואה מקבלת צורה של כדורים קטנים וקשים, או שהיא רחבה וגדולה. לעיתים צואה קשה נשארת בגוף התינוק, ואילו צואה נוזלית (דמוית שלשול) נפלטת החוצה. בבטן הילד עלולה להתפתח נפיחות והוא יתמלא בגזים, וכאבים בעקבות העצירות.

אם התינוק גדול דיו ומוזן באוכל מוצק, ניתן להגיש לו פירות וירקות. אם תינוקכם אינו מוזן באוכל מוצק, ניתן להגיש לו מיצי פירות (שזיפים, אגסים, דובדבנים או תפוחים) באישור הרופא. אם הופכת הצואה מימית מדי, יש לתת לו פחות מיץ. אם תינוקכם מוזן בדייסת אורז, מומלץ לעבור לדייסת שיבולת שועל (קוואקר) או לדייסת שעורה. דייסת אורז עלולה לגרום לעצירות. אין לעשות לתינוק חוקן, לתת לו חומרים משלשלים או נרות, אלא אם קיבלתם הנחייה כזו מהרופא.

הסכנה שבשלשול

סימני השלשול הם: יציאות תכופות, מימיות - לרוב תוך שינוי צבע וריח. תינוק ממוצע סובל משלשול כ-3 פעמים במהלך השנה הראשונה. שלשול אצל תינוקות נגרם מסיבות שונות. המצב יכול להפוך לבעיה רצינית אם התינוק מאבד הרבה נוזלים ומתייבש. במהלך השלשול תינוקות מאבדים מגופם נוזלים ומינרלים חשובים (הנקראים אלקטרוליטים). איבוד רב של נוזלים הנגרם כתוצאה משלשול עלול להוביל למצב חמור עוד יותר הנקרא התייבשות, במיוחד אם התינוק גם מקיא. התייבשות חמורה מצריכה אשפוז, על-מנת להשיב לגוף את הנוזלים שאבדו. יש למלא אחר הוראות הרופא לטיפול בשלשול.

חשוב להתייעץ עם רופא הילדים אם התינוק ממשיך להקיא, או אם מבחינים באחד מן הסימנים הבאים או בכמה מהם: שתן לעיתים רחוקות (פחות חיתולים רטובים); יובש בפה; פחות דמעות; תינוק מאוד ישנוני או מאוד רגזני ועיניים שקועות.

ייתכן ששמעתם שטוב לתת לתינוק משקאות ספורט, מיצי פירות, תה חלש ומשקאות קלים המכילים סוכר במקרים של שלשול; נוזלים אלו אינם טובים לתינוק. הם אינם מכילים מספיק מלחים והם אינם בעלי האיזון המתאים של אלקטרוליטים הנחוץ כדי להשלים את מה שאבד בזמן השלשול. רוב הנוזלים הללו מכילים לרוב סוכר בכמויות גדולות מן הנחוץ. עודף סוכר עלול להוסיף מים למעי מחד ולמיעוט נוזלים בשאר חלקי הגוף, ולהחמיר בכך את השלשול. בזמן השלשול ולאחריו, האם תתבקש על ידי הרופא להמשיך בהנקה. תינוקות המוזנים בתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות), עלולים לפתח קושי בעיכול סוכר חלב (לקטוז), הנמצא ברוב תחליפי החלב המבוססים על חלב פרה.

השימוש בחיתולים

תפרחת חיתולים נגרמת לעיתים על ידי זיהום שמרים (yeast infection) הדורש טיפול מיוחד. לרוב, נגרמת התפרחת ממגע ישיר עם חיתול רטוב או מלוכלך. העור נעשה אדום, מגורה וגבשושי.

^^למניעת תפרחת חיתולים:^^

יש להחליף חיתול מיד כאשר מבחינים ברטיבות, או כאשר החיתול מלא.

יש לרחוץ את האזור במים בכל החלפה. אופן רחיצת ישבן אצל בנות הוא מלפנים אחורה.

יש לאפשר לישבן התינוק להתייבש באוויר הפתוח ככל שניתן. מרחו שכבה דקה של משחה למניעת תפרחת לפני שאתם שמים את החיתול הבא.

בטיפול נכון, תיעלם תפרחת החיתולים מאליה בתוך שלושה עד ארבעה ימים. אם התפרחת מתפשטת או נעשית מגורה יותר, או אם מתפתחות בועות או העור נפתח, התייעצו עם רופא הילדים או האחות.

רוב הילדים אינם מוכנים להתחיל בגמילה מחיתולים לפני גיל שנתיים. עד אז אין ביכולתם לשלוט בשרירים המתאימים. בדרך כלל נדרש יותר זמן לשלוט בשרירי שלפוחית השתן מאשר במעיים, וזמן הגמילה של בנים מחיתולים ארוך משל בנות.

המידע באדיבות אתר באדיבות אתר סימילאק.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום