אורתופדיה: גב חשוף (לפגיעות)

(0)
לדרג

מרבית האנשים יחוו כאב גב כלשהו בחייהם. דוקטורס מתמודד עם השאלה: האם מדובר בגורל או במציאות שניתן לשנותה

מאת: מערכת zap doctors

כאבי גב הם הבעיה הגדולה ביותר הניצבת בפני שירותי התעסוקה בעולם המערבי המתועש. הם הסיבה השנייה בשכיחותה להיעדרות מעבודה והסיבה העיקרית למוגבלויות תעסוקתיות ואחרות בגילאי 45-19. בכל שנה כ-6%-3% מכלל האוכלוסייה סובלים מכאבי גב. באוכלוסיה הבוגרת סובלים מכאבים 30%-25% - מחציתם חוו כאב גב אקוטי (פתאומי) שנמשך יותר משבוע אחד ואצל כ?10% מהם הוא נהפך לכאב כרוני.

ההערכה היא שכ-80 מילארד דולר מושקעים במערכת הבריאות ובמערכת התעסוקה, בגלל כאבי גב והעלות רק עולה עם השנים.

במקרים של כאבי גב אנשים מדווחים על מוגבלות - חוסר יכולת לבצע מטלות גופניות ופגיעה בתפקוד פונקציונלי. במרבית המקרים הכאב חולף לאחר מספר ימים ללא תלות בסוג הטיפול, אולם בחלק מהמקרים הכאב לא חולף ונהפך לכאב כרוני.

כאב גב תחתון הנו בעיה שכיחה המקיפה את כלל האנשים ללא תלות בסגנון עבודתם - פיזית מול משרדית, סטטית מול דינמית.

אין תרופת פלא מהירה לרוב בעיות הגב אלא התערבות טיפולית כוללת וממושכת. השאלה היא שאלת מודעות לבעיות אלו ומה אתם עושים כדי להגן על הגב שלכם? במאמר זה נסקור את הגורמים העיקריים לכאבי גב ואת הדרכים למניעה או לצמצום הופעתם.

רוב האנשים שסובלים מכאבי גב תחתון, לא נפגעו בפתאומיות בגב - שנים על גבי שנים עמוד השדרה שלנו חשוף לעומסים חוזרים ונשנים מה שלא בהכרח גורם לכאב, אך מסב נזקים קטנים לחלקים השונים של עמוד השדרה. פגיעות חוזרות ונשנות אלו מוסיפות כל פעם קצת יותר נזק ובאטיות גורמות להתנוונות של חלקי עמוד שדרה ולכאבי גב תחתון. כאבי גב תחתון, לפחות בחלקם, הם תוצאה של שינויים ניווניים בעמוד השדרה המתרחשים במעגל החיים.

בנוסף לתהליכים דגנרטיבים (שינויים ניווניים), בעמוד שדרה יכולה להתרחש גם פגיעה טראומטית שגורמת לכאב. המצב הכללי של עמוד השדרה תורם גם הוא לסטטוס של ההחלמה וההתאוששות של הגב כתוצאה מפגיעה וקובע עד כמה הכאבים יהפכו לכרוניים. המטרה של כל טיפול בגב היא לשפר את הסימפטומים של כאבי הגב ולהאט את התהליכים הניווניים בעמוד השדרה.

גורמי סיכון לכאבי גב

קיימים גורמים רבים שמקדמים את הופעת כאבי גב, ביניהם: רמת כושר גופני, מצב סוציו אקונומי, שימוש בסמים ואלכוהול, היסטוריה של עישון, חשיפה ממושכת לוויברציות במצב ישיבה, ליקויי יציבה למיניהם, כפיפות עמוד שדרה במצב ישיבה, גורמי פסיכולוגים (סטרס), מצב בריאותי כללי ותפקוד שרירי.

ניתן לחלק את הגורמים למס' קבוצות:

פיזיים

פסיכולוגיים חברתיים

אנטומיים

ביומכניים, ארגונומיים

פתו- פיזיולוגיים


באופן כללי ניתן לומר כי הרמה הגופנית של האדם משפיעה על יכולתו לחוות כאבי גב ולהתאושש מהם. מחקרים מראים באופן מובהק שאנשים שעסקו בפעילות גופנית באופן קבוע חוו בממוצע פחות כאבי גב מאנשים שלא עסקו בה. הסיכוי של אנשים בעלי מצב בריאותי תקין לחוות כאב גב נמוך יותר מאשר אנשים עם מחלות שונות. סטרס, חרדה מצב סוציואקונומי נמוך מעלים את הסיכוי לפגיעה כלשהי בגב ולהופעת כאבים. שימוש בסמים ואלכוהול, כמו גם עישון, מגדילים אף הם את הסיכוי לכאבי גב.

מבחינת מבנים אנטומיים, עמוד שדרה בנוי מ-24 חוליות עד עצם העצה שבאגן, בין החוליות ישנה דסקית שמפרידה ביניהן. הדסקית בנויה מגרעין גלטיני הנע בהתאם לגודל ולכיוון העומסים שמופעלים, וממעטפת סיבית הסוגרת את הדיסק מבחוץ. המטרה העיקרית של אותו דיסק בין חולייתי הוא לפזר את העומסים על גופי החוליה ולבלום חלק מהכוחות ומהזעזועים שמופעלים על עמוד השדרה. בתוך הדיסק ישנם מרכיבים של פולי סוכרים בעלי יכול ספיחת מים. כ-80% ממשקל הדיסק הם מים - מרכיב זה יורד עם השנים כחלק ממעגל החיים.

כתוצאה מכך, אנו מקבלים בגיל המבוגר דיסק שיכולתו לבלום ולפזר עומסים נמוכה יותר ביחס לדיסק צעיר. כאשר מביטים על עמוד השדרה במבט מהצד ניתן לראות שהוא בנוי בצורת עקומות ולא ישר. המבנה הייחודי של עמוד השדרה בשילוב העקומות נותן לעמוד השדרה את שתי התכונות החשובות ביותר לתפקודו: יציבות ותנועתיות. תכונות אלו סותרות אחת את השנייה, ולכן פשרה ביניהם נותנת את השילוב האופטימלי.

^^הנחיות להרמה נכונה^^

לקרב את החפץ קרוב ככל האפשר לגוף.

להסתמך בהרמה בעיקר על שרירי הרגליים ולא על שרירי הגב.

להקטין את המרחק האופקי והאנכי של ההרמה.

להימנע ממצבי פיתול בעמוד שדרה.

להרים באטיות ובתנועה חלקה ולא מתפרצת.

להרים בבסיס תמיכה די רחב ברגלים (פישוק)

אם מתאפשר לבקש עזרה בהרמה או להשתמש במכונה.

חשוב להבין שכאבי גב יכולים לנבוע ממחלות. ישנן מחלות רבות שקשורות בנזקים מכניים במבנים אנטומיים, כגון: דיסק, קשתות החוליה, מפרקים, ועצבים ספונדלוליזיס (סדקים ושברים בקשת החוליה) ספונדלוליסטזיס (גלישה או תזוזה של החוליה אחת על גבי השנייה), אוסטאופורוזיס (איבוד צפיפות עצם כתוצאה מאיבוד סידן) וכו'. לכן חשוב מאוד בתהליך דיאגנוזה לשלול את כל הגורמים בכדי להגיע לסיבות האמיתיות לכאב.

טיפול בכאבי גב

הטיפול נע בין מקרים של כאבים קלים שעוברים מעצמם ועד כאבים המצריכים ניתוח. הטיפול צריך להיות מותאם לכל מטופל באופן אינדיבידואלי.

החלוקה המקובלת היא בין שני סוגי טיפול עיקריים:

שמרני ללא התערבות כירורגית - תרגול תנועתי, מנוחת מיטה, תרופות, מסאז' פיזיותרפיה, טיפול מנואלי ושאר טיפולים לא ניתוחים.

טיפול כירורגי - ניתוחים שונים.

^^המלצות למניעת כאבי גב^^

לבצע פעילות גופנית באופן תדיר.
כל 20-30 דק' של ישיבה ממושכת לקום ולבצע מס' תנועות + מתיחות בחגורת כתפיים גב ורגליים.
לא להרים משא כבד לאחר ישיבה ממושכת.
לא לבצע תנועות כפיפה בעמוד שדרה מיד עם קימה משינה.
להימנע עד כמה שאפשר מחשיפת עמוד שדרה למומנטים גדולים.

^^תרגול תנועתי^^

התרגול התנועתי שיכול לעזור במניעה וטיפול בכאבי גב כולל בתוכו מרכיבי כוח וסיבולת שרירית, גמישות, כושר גופני כללי (לב ריאה), גירוי עיצבי.

תנועתיות עמוד שדרה.

מתיחות שרירי הגב, פושטי ירך וכופפי ירך.

אתגור שרירים מייצבים ע"י עבודה במנחים לא יציבים.

חיזוק והפעלת שרירי הבטן כחגורה מחזיקה לגב.

סיכום

כאבי גב זו בעיה מולטי פקטוריאלית (רבת גורמים), התוקפת את כל סוגי האוכלוסייה - מצעיר ועד קשיש כמעט ללא תלות בסוג העיסוק של האינדיבידואל. אין תרופת פלא לכאבי גב אך אפשר וניתן לטפל בהם בצורה יעילה. מנחים לא נכונים בנוסף לעומסים גבוהים יכולים לגרום לפגיעות בעמוד שדרה וכאבי גב. פעילות גופנית כללית בשילוב תרגול תנועתי ספציפי לגב מומלצים לכלל האוכלוסייה למניעה ולטיפול בכאבי גב.

ברוך ויינשלבוים - B.Ed חינוך גופני וספורט.

המאמר פורסם לראשונה באתר של מכון וינגייט.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות גב ועמוד שדרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום