בעיות אורתופדיות בקרב ילדים

(0)
לדרג

פלטפוס, בעיות במפרק הירך והבדלים באורך הגפיים הם תופעות שכיחות שכל אורתופד ורופא ילדים נתקל בהם. סקירה אורתופדית

מאת: פרופ' ויקטור ביאליק

אורתופדיית ילדים היא מקצוע העוסק בבעיות מולדות או נרכשות במערכת התנועה אצל ילדים. חלק מהעיסוק הוא טיפול בתוצאות של חבלה, כגון שברים, תחום המוכר היטב לציבור הרחב, וזאת למרות שאינו החלק העיקרי בעבודתו של אורתופד ילדים.

תוכנו העיקרי של המקצוע, נשאר כפי שהוגדר על ידי אבות המייסדים והינו: "האומנות ליישור הגוף המעוות".

"פלטפוס" - כף רגל שטוחה

תנוחה לא נכונה של גפיים תחתונות בכלל וכפות הרגליים בפרט, היא אחת הבעיות השכיחות ביותר בתחום אורתופדיית ילדים. רקמת החיבור בכף הרגל של תינוקות וילדים היא גמישה ובעמידה היא 'מתיישרת' בהתאם למשקל הגוף. כך קורה, שכף הרגל של התינוק ולעיתים גם של ילד צעיר, במצב של עמידה נראית לעיתים שטוחה, מה שמביא הרבה הורים לחשוב שמדובר בפלטפוס (בעיה של כף רגל שטוחה). אך כאשר מושיבים את הילד רואים שוב את הקשת, בצד הפנימי של כף הרגל.

הדבר, כמובן, אינו גורם לכל הפרעה או פגיעה בבריאות הילד, למעט מקרים קיצוניים, בהם מתלונן הילד על כאבי רגליים. במקרים אלו יש להיוועץ ברופא מומחה ולבחון האם יש מקום לתת לילד מדרסים. המדרסים אמנם לא ישנו את מבנה הרגל, אך יתמכו בה ויפחיתו או אפילו יעלימו לגמרי את הכאבים.

גם אם מדובר ברגל שטוחה באמת, המלווה בכאבים על רקע של שינוי במבנה כף הרגל, שאינו נעלם בישיבה או בעמידה על קצות האצבעות (ממצא כלל לא שכיח), נקבע הטיפול על ידי רופא מומחה, לאחר בירור הסיבות לתופעה.

בעיות במפרק הירך

ההעתקה התפתחותית של מפרק הירך, שהיתה מוכרת בעבר כנקע מולד במפרק הירך (או בלעז CDH), מופיעה בקרב 6% מהילודים, ובאה לידי ביטוי בחוסר יציבות של המפרק. ניתן לאבחן זאת בבדיקה המתבצעת אצל אורתופד ילדים, כאשר בזמן פיסוק הירכיים, מבחינים בהגבלה בפיסוק ונשמע "קליק", אך האבחנה המדויקת והסופית נעשית על ידי מכשיר אולטרה-סאונד.

הבעיה דורשת תשומת לב כאשר מדובר בחוסר התאמה שבין ראש עצם הירך ובין המרחשת (השקע באגן אליו מכוון ראש עצם הירך). אצל רוב הילדים הבעיה מסתדרת ללא כל טיפול ואלה הזקוקים לטיפול - רצוי שיאובחנו לא יאוחר מגיל שישה שבועות.

הטיפול בתקופה זו הוא לפי שיטה שתיאר אורתופד בשם PAVLIK, בה משתמשים ברצועות המחזיקות את מפרקי הירכיים ואת הברכיים בכיפוף.

ככל שהבעיה מאובחנת מאוחר יותר, כך הטיפול מורכב יותר ומצריך שחזור סגור של המפרק וקיבועו בגבס, או ניתוחים שונים במטרה לתקן את הפגם.

מחלת פרטס

ידוע שמחלת הפרטס (LEGG - CALVE - PERTES) פוגעת במפרק הירך, אך הסיבה למחלה עדיין איננה ידועה. הטיפול בילדים מתחת לגיל חמש הלוקים במחלה זו מסתיים במעקב בלבד.

בילדים מעל גיל חמש מתבטאת המחלה בצליעה ותלונות על כאבים במפשעה, במפרק הירך או בברך. האבחנה הסופית כאן היא באמצעות צילום רנטגן וקרוב לוודאי שיידרש ניתוח, בהתאם לחומרת המחלה/הפגיעה.

בעיות צליעה

צליעה היא אחת מהבעיות השכיחות, המופיעה בדרך כלל ללא כל סיבה הנראית לעין בקרב ילדים בסביבות גיל שלוש שנים. אצל רובם, הגורם הוא דלקת חולפת במפרק הירך, כנראה על רקע זיהום ויראלי (נגיפי) או כתוצאה ממאמץ יתר. בעיה זו חולפת ואינה מצריכה כל טיפול.

חשיבות הבדיקה והאבחנה היא בשלילת מחלה על שם פרטס (המוזכרת לעיל) או מחלה זיהומית, חיידקית, קשה, הפוגעת במפרק הירך ומלווה בחום, מצב כללי ירוד, הגבלה ניכרת או סירוב לדרוך. האבחנה נעשית בדרך כלל על ידי רופא ילדים בשיתוף עם אורתופד.

ההבדלים באורך הגפיים התחתונות או עיוות ציר הגפיים

הבדלים משמעותיים באורך הגפיים התחתונות, או עיוות של הגפיים הם במרבית המקרים תוצאות של חיבור שברים באופן לא תקין, מחלות מולדות בעצמות, מחלות מטבוליות או זיהומים. חשוב לציין, שהבדל של עד כשני ס"מ בין שתי הגפיים התחתונות אינו משמעותי ולא מצריך טיפול.

לאחרונה השתפרו שיטות הניתוחים המאפשרות להשוות את אורך הגפיים, וכיום ניתן לתקן את ציר הגפיים במקרים של פגמים מולדים או נרכשים, כמו פגמים לאחר שברים או כתוצאה ממחלות הקשורות לחילוף החומרים, דוגמת 'רקחת'.

פרופ' ויקטור ביאליק הוא מנהל יחידת אורתופדיה ילדים, בבית החולים 'מאייר' לילדים (סמוך למרכז הרפואי רמב"ם).

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום