סרטן: משפרים את איכות החיים

(0)
לדרג

פילוסוף גרמני ידוע טען שהתודעה מעצבת את ההוויה. טיפולי גוף-נפש לחולי סרטן מוכחים כי הגל צדק ומרכס טעה

מאת: ד"ר שחר לב-ארי

מחקרי מעקב מראים כי אחוז הולך וגובר של מטופלי סרטן פונים לקבל טיפולי גוף-נפש. טיפולי גוף-נפש מוגדרים על-ידי המרכז הלאומי לרפואה משלימה ואלטרנטיבית (אגף בתוך המכון הלאומי האמריקני לבריאות - NIH), כ"מגוון טכניקות המיועדות לחזק את יכולות התודעה (Mind). בנוסף, ביכולתם להשפיע על פעילות הגוף על סיפטומיים גופניים, כגון: מדיטציה, תפילה, יוגה, דמיון מודרך ותרפיה באמנות".

נושא חשוב זה נדון בכנס השנתי של החברה לאונקולוגיה משולבת שהתקיים בסאן פרנסיסקו בחסות אוניברסיטת סאן-פרנסיסקו (UCSF). החברה לאונקולוגיה משולבת מאגדת בתוכה את מיטב הרופאים, החוקרים והמטפלים בתחום זה בבתי החולים הגדולים בעולם, כולל במרכזים הרפואיים המובילים לסרטן בארה"ב.

היכולת לדמיין

ד"ר מרטין רוסמן, מנהל המרכז לרפואת גוף-נפש ב-UCSF תיאר את חשיבות התודעה האנושית בתהליכי ההחלמה וההתמודדות עם המחלה. ד"ר רוסמן פתח את הרצאתו בציטטה מפורסמת של Yogi been: "מה שמבדיל בין רפואה וטרינרית לרפואת אדם היא המיינד האנושי, 90% מהזמן חצי מהדברים הם מנטליים". לדברי ד"ר רודמן, יכולת של 'המיינד' האנושי לדמיין היא הגורם ששינה את עולמנו יותר מכל דבר אחר. מגדל אייפל, הפרימדות במצרים והבית בו אנו גרים החלו במחשבה, בדמיון. ולמעשה, כל היצירות שיצר האדם החלו מזרע של מחשבה.

לדעת ד"ר רוסמן, כיום כבר ברור כי לתודעה יש השפעה משמעותית על בריאותנו ולכן השאלה המשמעותית היא האם אנו חכמים מספיק לנצל את העוצמה האדירה של התודעה לקדם את הבריאות בחיינו, או שמא אנו מעוררים תכופות מתח ומחלה גם כאשר אנו צועדים ביום יפיפה על שפת הים בחוף תל-אביב.

טיפול משולב

בנוגע להשפעת טיפולי גוף-נפש על איכות החיים, ישנם מחקרים רבים התומכים בצורה חד משמעית ביעילות תרפיות גוף-נפש על איכות החיים ועל תופעות הלוואי; הנושא מצוין באתר של משרד הבריאות האמריקאי (NIH- NCCAM) - "השפעה רבת העוצמה בה גורמים רגשיים, מנטליים, חברתיים, רוחניים והתנהגותיים יכולים להשפיע על הבריאות".

במחקר חשוב שהתפרסם לאחרונה ונערך במרכז סרטן המוביל MD Anderson Cancer Center, הודגמה החשיבות של stress management לפני ניתוח ערמונית. הקבוצה שקיבלה את הטיפול לפני הניתוח נהנתה משיפור משמעותי בתפקוד הכללי ובאיכות החיים יחסית לקבוצת הביקורת. במעקב שנערך למטופלים התגלה באופן מפתיע, כי ההשפעה המועילה של הטיפולים נצפתה אף לאחר שנה מזמן הניתוח. כיום מתבצעים מספר עבודות גדולות לבדיקת השפעת טיפולי גוף-נפש ואורח חיים על הישרדות מטופלות סרטן שד.

לסיכום, לאור ההשפעה המועילה של טיפולים אלו על איכות החיים, הקטנת תופעות הלוואי של טיפולי המחלה ושיפור הליכי ההחלמה, מומלץ ביותר לשלב בין טיפולי גוף-נפש, כגון: דמיון מודרך, מדיטציה ויוגה תוך כדי הטיפול הקונבנציונלי. בנוסף, הטיפולים מומלצים על רקע שיעור תופעות לוואי נמוך ביותר של טיפולים אלו, כאשר הם ניתנים על-ידי מטפלים מיומנים.

ד"ר שחר לב-ארי (PhD) הוא מומחה לרפואה משולבת ואיכות חיים לחולי סרטן.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולים משלימים בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום