הכן ילדך לחופש: מניעת השמנה

(0)
לדרג

החופש הגדול לא אמור להסתכם ברביצה מול הטלויזיה ובנשנוש חטיפים; הוא יכול לשמש מנוף לאימוץ אורח חיים בריא

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

החופש הגדול בפתח ואיתו מגיע "כאב הראש" של ההורים, החל ממציאת תעסוקה לילדים, חלוקת נטל בין ההורים, קייטנות, חופשות מתאימות וזולות ועוד. מסתבר שאלה אינן הבעיות היחידות; אכילה מוגברת של הילדים בזמן החופש יכולה אף היא להוות בעיה של ממש שיש עימה חשבון נפש מיד בתום החופש.

תזונה וספורט

השמנת יתר המוגדרת כמגפה שוטפת את העולם המערבי ובכללה גם את ישראל, ואיתה תחלואה הכרוכה להשמנה. על פי דו"ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה, 19% מהילדים בישראל סובלים מעודף משקל. הבעיות הקשורות בהשמנת יתר ידועות: אסתמה, סוכרת, לחץ דם גבוה, לחץ על מפרקים נושאי משקל, תשניק נשימה בשינה, דיכאון ועוד. הפתרון, עד כמה שקשה לנו לשמוע אותו לפעמים פשוט וקל: איכלו נכון והתעמלו יותר.

כמבוגרים, אנו בוחרים להתעלם מן ההמלצות ולעיתים לא ליישמן, אך כאשר מדובר בילדינו, עלינו להיות אלו שאוכפים את ההמלצות הללו. הראשונה שבהן נוגעת לפעילות גופנית של לפחות שעה ביום בגיל הילדות והנעורים. עונת החופש הגדול מציבה אתגרים רבים לילדים. גם אלו שכן השתתפו בתוכניות חינוך גופני בבתי הספר, מוצאים את עצמם לפתע ללא סדר הכופה זאת עליהם.

כללים לחופש הגדול

מאות אלפי ילדים בארץ יוצאים לחופשה בת כחודשים ומעבירים את זמנם בצפייה בטלוויזיה ובמשחקי מחשב, בעוד הם אוכלים ללא הרף בזמן ביצוע פעילויות אלו חטיפים משמינים, גלידות ועוד מאכלים מפתים. כהורה, השפעתך על חינוך הילד, ועל איכות חיי היום יום שלו היא קריטית.

^^להלן המלצות לשמירה על תזונה נכונה לילדים:^^

1. ודאו כי בבית לא נמצאים מאכלים עתירי סוכר. למשל: אל תחזיקו גלידות במקרר באופן קבוע ושוטף "בשביל הילדים", קנו אותם בטיול בחוץ לילדים רק באופן חד פעמי.

2. החליפו את חטיפי הצ'יפס שהילדים כל כך אוהבים באספקה שוטפת של פירות טריים.

3. כבו את הטלוויזיה בזמן הארוחות. קבעו כללים מראש עם הילדים וערכו תכנית פעולה. גם בחופש חשובה התנהלות בתוך מערכת של גבולות. כמחצית מההורים וילדיהם אוכלים מול הטלוויזיה, זה חינוך תזונתי רע. ארוחה משפחתית ליד השולחן, לדוגמה, היא מענה טוב. המסר צריך להיות חד וברור - תפסיקו לאכול מזון מהיר.

4. הימנעו מאחזקת משקאות ממותקים מוגזים - מים או חלב דל שומן עדיפים.

5. קחו את הילדים לטיול אחרי ארוחה משותפת. דאגו ל"חילוץ עצמות" של הילדים.

6. העניקו "פרס" חיובי לילדים על ביצוע של פעילות גופנית הכרוכה בעזרה בבית. עזרה בגינה, בניקיון הבית, הליכה עם הכלב.

7. השתדלו להוות "מודל לחיקוי" של חיים נכונים ובריאים. יש חשיבות ערכית רבה לכך. הילדים יאמצו התנהגות דומה, שכן אתם בעצמכם מהוים המודל לחיקוי, ומאוחר יותר בחייהם יישמו את העקרונות הללו בכל עת בעצמם.

8. קיץ הוא זמן מצוין לכל סוגי הספורט; אמצו לכם תחביב ספורטיבי משפחתי משל עצמכם ושתפו את כל המשפחה בפעילות המשותפת.

9. הגבילו את שעות משחקי המחשב והצפייה בטלוויזיה, על ידי יצירת "כללי בית לחופש הגדול", גם אם הילדים שלכם מביעים מחאה על כך, עודדו אותם לבצע פעילות גופנית שגרתית בכל יום על מנת שיפעילו את עצמם באופן פיזי.

זכרו כי לילד המגיע לכיתה א' עם עודף משקל, יש סיכוי של יותר מ-50% להיהפך למבוגר שמן.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול רב תחומי בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אימון, כושר גופני ותזונה
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום