השמנת יתר בקרב ילדים

(0)
לדרג

השמנה היא תופעה רבת משמעות בהיבט הבריאותי והנפשי-חברתי. ממינרלים חיוניים ועד סוגי טיפול - כל הדרכים לתזונה נכונה

מאת: לימור טל-פוני

בתקופת הילדות חשוב לאכול נכון כדי לספק לגוף את החומרים שהוא זקוק להם לגדילה. השינויים הגופניים וקצב הגדילה המהיר דורשים תזונה מתאימה. בתקופה זו זקוק הגוף לכמות גבוהה של אנרגיה וחלבונים ושל מינרלים וויטמינים מסוימים. כדי לקבל אנרגיה מ?ספקת ורכיבי תזונה החיוניים לגדילה ולהתפתחות מיטבית, חשוב לספק לגוף במשך היום את המזון המתאים.

הרגלי אכילה בריאים פירושם אכילת מגוון מזונות בריאים. אכילה בריאה תמנע בעיות הקשורות בתזונה ירודה, כגון: חוסר ברזל בדם (אנמיה), גדילה אטית, אנורקסיה, עששת והשמנת יתר. תזונה נבונה בילדו?ת מסייעת גם בהפחתת הסיכויים לפתח בבגרות לחץ דם גבוה, מחלת לב, סוכרת, הידלדלות העצם ועוד.

כמות הקלוריות הדרושה משתנה לפי גודל הגוף, רמת הפעילות וקצב הגדילה. ילדים שעוסקים בפעילות גופנית נמרצת עשויים להזדקק לתוספת קלורית. חשוב לאכול מדי יום מאכלים מזינים מכל אחת מקבוצות המזון.

צריכת השומנים המומלצת לילדים בני למעלה משנתיים דומה לזו המומלצת למבוגרים. כלומר רצוי שגם תפריט הילדים יקדם את בריאות הלב, וחשוב לנסות להפחית ממנו מזונות עתירי שומן.

ההמלצה היא שכמות השומן בתפריט תהיה לא יותר משליש מסך הצריכה הקלורית היומית ושתתבסס על יותר שומן מן הצומח (השומן הבלתי רווי). כדאי להמעיט בצריכת השומן הרווי ולאכול יותר מזונות שמכילים שומן בלתי רווי כמו שמן זית, שמן קנולה, דגי ים, טחינה, אגוזים, שקדים וסרדינים.

שלושת המינרלים הדרושים בתקופת הילדות ואשר חשוב שיהיו ברמה מספקת בתפריט הילדים הם ברזל, סידן ואבץ כמפורט להלן:

^^סידן^^ - מינרל שדרוש לבניית עצמות חזקות ושיניים בריאות. בגיל הילדו?ת העצמות גדלות מהר ולכן חשוב מאוד לצרוך מספיק סידן, שאם לא כן העצמות עלולות להיחלש בבגרות, ופירוש הדבר סיכון מוגבר לשברים בעצם. מוצרי חלב הם המקורות העיקריים לסידן ולוויטמין D (המסייע לגוף בספיגת הסידן). חשוב לוודא הספקת סידן מתאימה ומומלץ לצרוך שלוש מנות לפחות מדי יום (דוגמה למנה: כוס חלב או גביע יוגורט או פרוסה אחת גבינה צהובה).

^^ברזל^^ - מינרל חשוב שמשתתף ביצירת ההמוגלובין, ותפקידו להעביר חמצן לתהליכי הנשימה ולייצר אנרגיה בגוף. חסר בברזל הוא הגורם השכיח ביותר לאנמיה. לרוב, האנמיה נגרמת מכמות בלתי מספקת של ברזל בתזונת הילד. יש לזכור כי אנמיה עשויה לגרום להפרעה בגדילה ובהתפתחות הגופנית והשכלית ולעיכוב ההתפתחות הפסיכו-מוטורית, שיש לה השלכות ארוכות טווח. מומלץ אפוא להקפיד לספק לילד כמות מספקת של ברזל בתפריט. ברזל שמקורו בבשר הודו ובבשר בקר זמין יותר לגוף.

^^אבץ^^ - דרוש לפעילות אנזימים המשתתפים בייצור חלבוני התא ואף לגדילתן ולהתפתחותן התקינה של מערכות המין. חסר באבץ עלול לגרום לפגיעה בגדילה ובהתפתחות המינית בהמשך. ניתן לקבלו באכילת קטניות, ביצים, מוצרי חלב ובשר.

רבים מהילדים מרגישים צורך לאכול חטיפים בשעות אחר הצהריים אחרי הלימודים. ממתקים וחטיפים יכולים לתרום את כמות האנרגיה הנדרשת, אך לא את החלבון, הוויטמינים והמינרלים הדרושים בתקופה קריטית זו של גדילה. רוב החטיפים מכילים כמויות גדולות של שומנים או סוכרים פשוטים. מומלץ לנסות להגביל את כמותם ואף לנסות ולכוון לחטיפים בריאים יותר כמו פירות טריים, פירות מיובשים, סלט פירות, יוגורט עם פירות, חטיפים מדגנים, חטיפים דלי שומן (פופקורן, בייגלה), גלידות יוגורט או גלידת סורבה.

אין ספק, היום יותר מתמיד חשובה לילדים ההופעה החיצונית, והם רוצים להיראות במיטבם. מאחר שהם נוטים להיות מושפעים מצווי האופנה, מפרסומות באמצעי התקשורת ומדמויות של ידוענים כמו שחקנים ודוגמניות - רובם שואפים להיות רזים. כדי להשיג את "האידאל" של הגוף הרזה, חלקם יפנו לדיאטות קיצוניות. כדאי לזכור שדיאטה בלתי מבוקרת בגיל הילדות עלולה לגרום לחסכי תזונה שיש להם השלכות משמעותיות על הבריאות לטווח הקצר והארוך. גם הלחץ להשיג משקל גוף נמוך עלול לגרום להתנהגויות קיצוניות שעשויות להתבטא בהפרעות אכילה משני קצות הספקטרום, כשאחד מהם הוא ההשמנה.

השלכות בריאותיות

ההשלכות של ההשמנה על הבריאות הן רבות, למשל: סוכרת, יתר לחץ דם, שומנים גבוהים בדם, בעיות אורתופדיות, בעיות נשימה ומחלות לב בגיל צעיר. תיתכן גם הפרעה אנדוקרינית שתגרום להתבגרות מינית מוקדמת ולפגיעה בצמיחה לגובה. על ההיבט הבריאותי נוסף היבט לא פחות חשוב והוא הקשיים הרגשיים המלווים את הילדים והקושי בהתמודדות החברתית היום-יומית.

ככל שגיל הילד עולה, כך הסיכוי שלו להיהפך למבוגר שמן גבוה יותר. הסיכוי היחסי של ילד שמן בגיל שש להיהפך למבוגר שמן הוא 40 אחוזים; כאשר יגיע אותו ילד לגיל 12 יגבר הסיכוי ל-75 אחוזים. הצלחת הטיפול יש בה כדי למנוע מחלות רבות בהמשך החיים ולהקטין את הסיכוי של אותו הילד להיות מבוגר שמן.

מה שכיחות ההשמנה?

שכיחות עודף המשקל בקרב ילדים עלתה בשני העשורים האחרונים ב-50 אחוזים. במחקר שנבדק בו שיעור ההשמנה בארצות-הברית, 22 אחוז מהילדים בני שש-שבע שנים נמצאו כבעלי עודף משקל ונתונים בסיכון להשמנה בעתיד. המצב דומה גם במדינות רבות באירופה ואפילו ביפן.

המצב בארץ דומה כנראה לשאר מדינות החברה המערבית. בסקר משרד הבריאות (מב"ת) שנעשה בארץ בשנת 2000 נמצא כי 18 אחוזים מבני הנוער בני 18-12 לוקים בעודף משקל. בבדיקת השכיחות בקרב יהודים וערבים, נראה כי שיעור הילדים בעלי עודף משקל בקרב האוכלוסייה הערבית הוא 21 אחוזים, לעומת 15 אחוזים בקרב האוכלוסייה היהודית.

מהם הגורמים להשמנה?

אין ספק, לרקע הגנטי יש השפעה על בעיית ההשמנה. במחקרים נראה כי לילד שאחד מהוריו שמן יש סיכוי של 40 אחוזים להיות שמן, ולילד ששני הוריו שמנים יש סיכוי של 80 אחוזים להיות שמן בעצמו, לעומת ילד ששני הוריו רזים.

אך במקום לתלות את האשם בגורם חיצוני, כדאי לזכור שגם למרכיב הסביבתי יש השפעה מכרעת, והוא המקום שבו נוכל להשפיע כהורים. חברת השפע המערבית חושפת את הילדים למזונות מוכנים עתירי שומן ולכמויות גדולות של חטיפים ומשקאות ממותקים. כאשר בודקים לדוגמה את צריכת המשקאות הממותקים בארץ, מוצאים את בני הנוער בישראל במקום הראשון בעולם בצריכת משקאות ממותקים.

גורם נוסף הוא הפחתה ניכרת בפעילות הגופנית בצד ריבוי פעילויות "ישיבה" למיניהן, כגון צפייה בטלוויזיה ומשחקי מחשב. ילדים רבים הלוקים בעודף משקל נוטים פחות לבחור בעיסוקים שקשורים בפעילות גופנית. נמצא שיש קשר בין מספר שעות הצפייה בטלוויזיה ובין שיעור ההשמנה. ככל שזמן הצפייה ארוך יותר, כך שיעור ההשמנה גבוה יותר, הן בגלל אכילה מותנית מול טלוויזיה והן בגלל הרכב המזון שנצרך בהשפעת הפרסומות, שמכיל סוכרים ושומנים למכביר. המסקנה: חשוב להתחיל את הטיפול בגיל צעיר ככל האפשר.

כיצד ניתן לטפל?

כיום מוצעים מגוון טיפולים בתופעת ההשמנה, אך אין ספק שהטיפול המשיג את מרב ההצלחה לבעיה רב-גורמית זו הוא טיפול רב-מערכתי, טיפול שנדרש לכל היבטי הבעיה: ההיבט הבריאותי, אורח החיים והמסגרת המשפחתית.

מטרת הטיפול לשנות את אורח החיים המשפחתי, להגביר את הפעילות הגופנית של הילדים ולהפעיל את ההורים לקידום תהליך השינוי. הטיפול צריך להתמקד בהורים, יש לעזור להם להוביל את השינוי באורח החיים בתוך המשפחה לכל בני המשפחה, בלי קשר למשקלם. כאשר השינוי עובר על כל המשפחה, הילד הוא שותף ולא המטרה. חלק חשוב בטיפול הוא ללמד את ההורים לקבל עליהם את האחריות לתהליך השינוי ולהקנות להם מיומנויות הוריות להתמודדות עם הבעיה.

על ההורה להקנות לילד מסגרת ותמיכה. להורים יש תפקיד חשוב בשמירה על אורח חיים בריא ובמניעת התפתחות הפרעות אכילה. דרבון הילדים לדיאטות שונות לא תעזור, גם "הצקות" בנושא המשקל לא יועילו. על ההורים לקיים בתכיפות ארוחות משפחתיות וליצור בהן אווירה טובה, לעודד את ילדם לפעילות גופנית סדירה ולסייע לו בבניית ההערכה העצמית שלו. מומלץ שלא לנקוט גישות שליליות שאינן תורמות לשליטה במשקל, כמו לחץ על הילד ותשומת לב מוגזמת סביב נושא ההפחתה במשקל. על ההורים לנסות להעביר מסר של "איזון" ולא של "דיאטה".

מהם יתרונות הטיפול הקבוצתי?

מטרת הטיפול הקבוצתי לעזור להורים לעבור תהליך של שינוי ולתמוך בהם בהובלת השינוי בביתם. בתוך הקבוצה קיים פוטנציאל של תמיכה חברתית וחיקוי הצלחות המשתתפים. הקבוצה נותנת לבעיה ממד של אוניברסליות, כלומר ההורים והילדים מרגישים שהם לא לבד. הקבוצה היא כלי טוב להבנת התהליך ואמצעי להחשתו.

לימור טל-פוני, דיאטנית קלינית - מומחית בתזונת ילדים, מנהלת המרכזים לטיפול בילדים עם עודף משקל בתל אביב ובקריית אונו ב"מכבי שירותי בריאות".

מקור: מכביתון, גיליון 120.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה קלינית
פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום