השמנת יתר: קשיים בנשימה

(0)
לדרג

חוקרים טוענים: השמנת יתר מחמירה את מצבם של חולי אסתמה. ד"ר אסנת רזיאל מביאה את ממצאי המחקר

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

השמנת יתר קיצונית מחמירה את מצבם של חולי אסתמה וכמו כן עלולה להטעות לגבי חומרתה של האסתמה בבדיקות שגרתיות. כך לפחות עולה ממחקר של קבוצת חוקרים מניו זילנד, אשר בחנה קבוצה של נשים בעלות מסת גוף BMI גבוהה מהממוצע.

לראשונה, נערך מחקר פרוספקטיבי מסוג זה אשר משווה את תגובת דרכי האוויר אצל חולים במחלת האסתמה ומשווה בין חולים שמנים לחולים בעלי משקל תקין. תוצאות המחקר התפרסמו בכתב העת הרפואי American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, העוסק בבעיות בדרכי הנשימה, בגליון חודש מאי 2008.

את ממצאי המחקר צריך לסייג: קשה מאד לאמוד את הסימפטומים ולפענח את תפקודי הריאות של חולי אסתמה שמנים, במיוחד אם מדובר באסתמה קשה. כמו כן, לא ברור אם יש שוני בין רזים ושמנים הסובלים מהמחלה.

שאיפה קטנה

המחקר מצליח לקשור לראשונה בצורה ישירה בין השמנת יתר לבין התפתחותו של מצב בריאותי המכונה ניפוח יתר דינאמי. זהו מצב שבו לא ניתן לרוקן את האויר הנשאף לריאות, ולפיכך השאיפה הבאה קטנה מאד - מצב שכיח בקרב חולי אסתמה, אך שכיח יותר באוכלוסיית השמנים.

"הצלחנו להדגים כיווץ ניכר בדרכי הנשימה, הקשור בהופעתה של אסתמה וברונכיטיס, וחומרתו רבה יותר בקרב הסובלים מהשמנת יתר קיצונית", הסביר עורך המחקר, ד"ר רובין טיילור מאוניברסיטת אוטגו בניו זילנד.

קשיי נשימה

לצורך המחקר גייסו החוקרים 30 נשים חולות, אותן הם חילקו לשלוש קבוצות משקל שונות: בעלות משקל תקין, בעלות עודף משקל ואלו שסובלות מהשמנה. כל אחת מן הנחקרות נדרשה לדמות תנאי התקף ותגובת הריאות שלהן נבדקה, כולל כמות האוויר שנשארה בריאותיהן אחרי שנשפו אותו החוצה - FRC. כמו-כן, נבדק כמה אוויר הן הצליחו לשאוף בחזרה -IC . הקבוצות הגיבו לכאורה באופן דומה למדי בתוצאותיהן, אולם רמת שינוי ה-FRC וה-IC בקרב קבוצת הנבדקות הסובלות מהשמנה הייתה גדולה יותר.

"תוצאה זו העידה על כך שבקרב הנשים הסובלות מהשמנה, הייתה קיימת מידה רבה יותר של ניפוח יתר דינמי לעומת בעלות המשקל התקין", אמר ד"ר טיילור. "אותן נשים שמנות לא הצליחו לנשוף את כל האוויר החוצה ולא הצליחו לשאוף מספיק אוויר פנימה, לעומת חברותיהן הרזות יותר".

ככל שעלה משקל הנבדקות, הרי שהתקף דמוי האסתמה היה חמור יותר, ובקרב נשים שמנות היה בעל פוטנציאל של ממש לגרום לקשיי נשימה רבים וקיצוניים יותר מאשר בקרב נשים בעלות משקל תקין. כתוצאה מכך הסיק ד"ר טיילור כי חולים עם משקל עודף קיצוני הם בעלי יכולת נמוכה יותר לשאוף ולנשוף בצורה תקינה, לעומת חולים בעלי משקל תקין.

השפעת המשקל

נדמה כי מעל לכל התוצאות הללו מצביעות על הבדל בסיסי בקרב חולי האסתמה, באופן בו בעלי משקל יתר קיצוני מגיבים על התקפים בצורה קיצונית יותר. בנוסף, נדרש מאמץ גדול יותר על מנת להרגיע התקף אסתמטי אצלם.

אמנם קבוצת המחקר היתה קטנה במיוחד, אולם יש בכך סימנים ראשונים להצביע על השפעתה לרעה של השמנת היתר על חולי אסתמה. נדרשת עבודת מחקר נוספת בעניין על קבוצת מחקר גדולה יותר, אך כבר עתה ניתן לכלול את מחלת האסתמה ברשימת המחלות הקשורות בהשמנת יתר קיצונית. השמנה אינה בהכרח גורמת לאסתמה באופן ישיר אולם היא מקשה מאד על ההתמודדות עמה.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית, מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אלרגיה ואסתמה
פורום השמנה בטנית וסיבוכיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום