חדש: פורום התמכרויות

(0)
לדרג

מסמים ואלכוהול ועד להימורים, אוכל וסקס - פורום חדש מציג בפניכם את כל סוגי ההתמכרויות והדרכים להתמודדות עמן

מאת: אינה ארצי

הגבול בין הרגל לבין ההתמכרות, נקבע על פי תפקודו של אותו אדם. נהוג להגדיר אדם כמכור, כאשר נפגע התפקוד היום יומי ועולמו מצטמצם למושא ההתמכרות. מושא ההתמכרות יכול להיות כל דבר, כאשר המוכרים והנפוצים ביותר הם: סמים, אלכוהול, הימורים, סקס, אוכל ושימוש במחשב. תהליך ההתמודדות עם ההתמכרות הוא תהליך ממושך ולא פשוט, זהו סוג של מסע לגילוי האני שלי, הכוחות שלי ובניית מציאות חיים חדשה.

ישנן סיבות רבות ומגוונות להתמכרות, הקשורות לרוב לשילוב המנצח: פרדיספוזיציה גנתית - מועדות (הסבר ביולוגי) והשפעות של סביבה ומשפחה.

הנאה או התמכרות?

מהו הקו הדק שעובר בין התנהגויות המענגות של כולנו לבין אותן התנהגויות שהופכות עם הזמן לבעיה ואף להתמכרות? מתי צריכות להידלק הנורות האדומות? אין צורך להגדיר את ההתנהגויות המענגות, אותן כולנו מכירים, כולנו שואפים אליהן, כולנו נהנים מהן וכל אחד בוחר את המינון שלו. אנחנו נהנים ממערכת יחסים אינטימית עם בני זוג (הכוונה ליחסי מין, כמובן), כוס יין משובח, עישון, קניות, הימורים (טוטו, לוטו וכד') ועוד רבים. אולם, מתי ההנאה הזו חוצה את הגבול והופכת לבעיה ואף להתמכרות? האם אדם שאחרי יום עבודה קשה מסיים את הערב בבר בשתיית כמה כוסיות הוא מכור? דוגמה נוספת היא נער שמעשן גראס לעתים קרובות - יכול להיות שמדובר בסגנון חיים, לחץ חברתי או אולי בהתמכרות.

בספרות המקצועית יש לא מעט הגדרות של התמכרות ושימוש מזיק. התמכרות מוגדרת כלהיטות יתרה אחרי משהו, כמצב קיומי שמבוסס על צורך פסיכולוגי קומפולסיבי (חוזר על עצמו), ועל דחף לא נשלט לביצוע פעולה לא רציונלית. אדם מתמכר לחוויה (כל סוג של חוויה) ללא קשר לאמצעים להשגתה, העיקר שאותה חוויה תסייע לו להתמודד עם קושי פנימי כלשהו, להשכיח כאב או בדומה לכל התנהגות קומפולסיבית, לשלוט באי סדר או חוסר אונים פנימיים.

כאשר התפקוד היום-יומי של אותו אדם נפגע ויוצא מכלל השליטה באחד מהצורות הללו אפשר לאבחן בעיה:

1. צורת שימוש מזיקה בחומר אשר גורמת להפרעה משמעותית או למצוקה, ולא מאפשרת לתפקד ולמלא התחייבויות - בבית, בעבודה, בלימודים ועוד.

2. שימוש חוזר במצבים בהם זה מסוכן.

3. המשך שימוש בחומר למרות בעיות חברתיות, בין אישיות ו/או הסתבכויות עם החוק ולעתים ויתור על פעילות חברתית או על עבודה בעקבות השימוש.

4. השימוש או התנהגות יצאו מכלל השליטה של אותו אדם - החומר נלקח זמן ממושך יותר, בכמויות גדולות יותר (עישון בשרשרת, למשל).

5. זמן רב ומאמצים מושקעים בהשגת חומר, בהסתרת השימוש/התנהגות; לדוגמה, האדם נוסע באמצע הלילה לקנות סיגריות בעיר אחרת, או להגיע לדוכן טוטו לוטו שלא מכירים אותו, לאכול לבד וכד'.

6. יש סוג של חזרה או יצירת דפוסים מסוימים, מעין טקסים, לדוגמה הדשא הירוק זהו סימן להימור מצליח, עבור המכור.

אלה הם הסימנים העיקריים שכדאי לשים לב אליהם ולהבין שזה כבר לא הרגל מהנה אלא בעיה לא פשוטה שדורשת טיפול. מי שחווה את כל אלה, מתמודד עם מציאות מורכבת ולעתים אכזרית, הוא לא חלש אופי, כפי שנהוג לכנותו, אלא מישהו שזקוק לעזרה והכוונה נכונה.

אינה ארצי BSW,MA, מטפלת מוסמכת בהתמכרויות - טיפול פרטני, קבוצתי ומשפחתי במכורים ובמשפחותיהם.

בואו לדבר עם אינה ארצי בפורום התמכרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום