על חדשנות הבדיקות בהריון

(0)
לדרג

בדיקות נחוצות: כתוצאה משימוש באולטרה סאונד הגינקולוגי-מיילדותי וביצוע בדיקות גנטיות, חלה ירידה משמעותית בתחלואה ותמותת האם והתינוק

מאת: ד"ר אבי לייטמן

"אמא שלי ילדה 6 ילדים, ללא אולטרסאונד ובלי כל הבדיקות וכולם בריאים ושלמים. בשביל מה אני צריכה את כל הבדיקות האלה?" משפט מוכר זה נשמע מדי פעם מנשים המגיעות למרפאות הנשים למעקב הריון. האם הבדיקות החדשניות לאיתור מחלות וליקויים בעובר אכן מיותרות? במהלך 40 השנים האחרונות חלה בישראל ובעולם המערבי ירידה של 50% בתמותת עוברים ותינוקות בחודש הראשון לחייהם, כתוצאה משימוש באמצעי האבחנה והטיפול המודרניים.

אבחון וטיפול בסיבוכים

לידת תינוקות בעלי מומים או מחלות גנטיות ירדה בצורה משמעותית, הודות לבדיקות גנטיות ואחרות הנעשות לפני הריון ובמהלכו. לדוגמא: בדיקת הנשאות למחלת טיי-זקס הממומנת על-ידי משרד הבריאות, הביאה לירידה וכמעט להעלמות של מחלה קשה זו. בנוסף, בריאותה של האם השתפרה - מצבי הריון מיוחדים כמו שליית פתח או רעלת הריון, אשר יכולים לסכן את בריאותה או אפילו את חייה של האם הופחתו משמעותית.

אבחון בעזרת בדיקות אולטרסאונד יסודיות, מעקב קפדני של לחץ דם, הפרשת חלבון בשתן ומדדים אחרים, מאפשרים טיפול מוקדם בבעיה. תחום הליווי והמעקב אחר האישה ההרה התפתח ביותר, וכיום ניתן למצוא 'הריון בליווי אישי', בו אחות אישית מלווה את ההריונית בכל תקופת הריונה.

השיפור הניכר בטכניקות ההדמיה והיכולת לאבחן ולטפל בסיבוכים שונים במהלך הריון, הביאו לירידה דרמתית של כ-80% במספר מקרי תמותת אמהות בהריון ובלידה משנות ה-60 ועד היום. השיפור הניכר נובע מגורמים רבים, אך אין ספק כי שני גורמים עיקריים תרמו לשיפור הדרמטי: האולטרה סאונד הגינקולוגי-מיילדותי והבדיקות הגנטיות.

איתור מומים

האולטרה סאונד הוכנס לשימוש במעקבי הריון החל משנות השמונים ומאפשר זיהוי פגמים וליקויים שונים בעובר, בשלייה ובאגן האימהי. בטכנולוגיה המתקדמת של היום ניתן לאתר מומים בשלביו הראשוניים של ההריון, ולאפשר להורים החלטה מודעת לגבי המשכו במקרים קשים. ישנה האפשרות לאבחון מוקדם ומהיר של סיבוכים כמו הריון חוץ רחמי, שאיחור באבחנתו עלול להביא לדימום תוך בטני קשה וסיכון חיי האם.

בדיקות ביולוגיה מולקולארית ובדיקות גנטיות ניתן לבצע לפני או במהלך ההריון. הן מצריכות בדיקות דם של ההורים ושל העובר ברחם, או דיקור בסיסי השלייה או במי השפיר. שיטות אלה מאפשרות כיום לגלות מחלות תורשתיות אצל ההורים עוד לפני ההריון או במהלכו. באמצעותן ניתן לעקוב בצורה יעילה אחר מצב העובר ולאתר בו מחלות, מומים או פגמים גנטיים אחרים.

ירידה בסיכון לתחלואה

על פי תוצאות הבדיקות הגנטיות מתאפשרת להורים לקיחת החלטות מודעות בהתאם לממצאים ועל פי השקפת עולמם. בנוסף, גילוי מחלה תורשתית אצל אחד ההורים מהווה תמרור אזהרה בעל משמעות גם להריונות הבאים. המשפחה נכנסת לקבוצת סיכון הדורשת מעקב מיוחד והגנה על-ידי צעדי בירור ומניעה מתאימים.

המידע הרפואי הרב הקיים כיום בנושאי ההריון, הטכניקות המדעיות החדשניות בתחום ההדמיה של העובר (אולטרסאונד MRI ), בדיקות גנטיות ואף מחקר בנושאי טיפול וריפוי גנטי, מביאים אותנו ליכולות מתקדמות של אבחון ומניעת סיבוכי הריון וליקויים בעובר. התוצאה המיידית היא ירידה גדולה בסיכון לתחלואה ותמותה של העוברים ברחם אימם והתינוקות לאחר לידה. המשך התפתחות הרפואה בתחומים אלה נעשה בקצב מואץ ויאפשר בעתיד הקרוב לא רק לאבחן בצורה מדוייקת עוד יותר את מצב העובר, אלא גם לאפשרויות לטפל בצורה יעילה במחלות ופגמים בעובר עוד ברחם אמו לפני הלידה.

ד"ר אבי לייטמן הוא גניקולוג בכיר ומנהל המרכז לבריאות האישה של 'שירותי בריאות כללית' בעכו.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אבחון טרום לידתי וייעוץ גנטי
פורום אולטראסאונד במיילדות ובגינקולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום