השפעת התזונה על מניעת סרטן

(0)
לדרג

קחו אחריות על הבריאות: מומחים מארה"ב ממליצים לצרוך מזון בריא ולשמור על משקל תקין על-מנת למנוע סרטן

מאת: ד"ר שחר לב-ארי

כולנו מכירים את עצתם של הרמב"ם והפילוסופים היוונים "יהיו מזונותיך תרופותיך - ותרופותיך מזונותיך", אך האם עצה זו תואמת את הידע המדעי והרפואי במאה ה-21? מחלת הסרטן הוגדרה על-ידי גורמי הבריאות העולמיים כגורמת לשיעורי התמותה הרבים ביותר, אף יותר ממחלת הלב.

השפעת התזונה על מניעת מחלת הסרטן היתה אחד הנושאים החשובים והמעניינים שנדונו בכנס השנתי של החברה לאונקולוגיה משולבת שהתקיים בסאן פרנסיסקו. הכנס התקיים בחסות אוניברסיטת סאן-פרנסיסקו (UCSF), המאגדת בתוכה את מיטב הרופאים, החוקרים והמטפלים בתחום זה בבתי החולים הגדולים בעולם, כולל במרכזים הרפואיים המובילים בארה"ב.

ד"ר לורנס קושי, חבר הועדה לתזונה של האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן, מומחה בקנה מידה עולמי לחקר הקשר בין תזונה ובריאות, והבן של מיצ'יו קושי שהביא את התזונה המאקרוביוטית לארה"ב, תיאר את עקרונות היסוד של מניעת סרטן מטעם הקרן העולמית לחקר הסרטן (WCRF) והאגודה האמריקאית למלחמה בסרטן (ACS):

^^שמירת משקל תקין ובריא^^

משקל יתר הינו 'אפידמיה' בעולם המערבי. בארה"ב קיים שיעור גבוהה מאוד של בעלי משקל עודף (BMI>30), וגם באירופה נצפתה עלייה משמעותית בשנים האחרונות בשיעורי האוכלוסיה בעלי משקל היתר. מחקרים מראים כי קיים מתאם בין משקל יתר לבין התפתחות גידולים סרטניים.

^^פעילות גופנית אקטיבית^^

פעילות גופנית סדירה במשך 30-60 דקות, 3-5 פעמים בשבוע מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן שד, מעי גס ויתכן גם סרטן ערמונית.

^^דיאטה בריאה^^

יש להקפיד על דיאטה בריאה המבוססת על מזונות מהצומח, בין 5 ל-9 מנות פירות וירקות ביום (ואין הכוונה לקטשופ או לצ'יפס).

^^דגנים מלאים^^

מומלץ לאכול דגנים מלאים ולא מעובדים, על-מנת להפחית את הסיכון למשקל יתר.

^^בשר אדום^^

יש להמעיט בצריכת בשר אדום (פחות מ-500 גרם) ולהימנע מבשר מעובד. ד"ר קושי העלה את ההשערה כי המגמה לעליית שיעור סרטן המעי הגס באסיה יכולה להיות קשורה בחדירת רשתות המזון המהיר לאזור. ד"ר קושי הביע משאלה כי בעתיד מערכות הבריאות ידאגו לפרסם ברבים כי מוצרים כגון קוקה קולה או בשר אדום מסוכנים לבריאות, ויוכלו להאכל רק באזורים מיוחדים במסעדות, כפי שהדבר נעשה לגבי הסיגריות.

^^מלח^^

יש להימנע ממזון ממולח או משומר עם מלח (סיכון לסרטן קיבה).

^^הנקה^^

יש יתרון לאמהות מניקות - הנקה של לפחות 6 חודשים מפחיתה סיכון לסרטן שד, וכמו כן עוזרת גם לילד בהפחתת הסיכון למשקל יתר.

^^אלכוהול^^

יש להימנע מצריכת אלכוהול מופרזת - לגברים עד 2 כוסות, ולנשים עד כוס אחת של יין ביום.

תוספים, ויטמינים ותזונה משולבת

בהתייחסו לתוספי מזון ולוויטמינים, קבע ד"ר קושי שלא הוכח באופן מובהק כי הם יעילים למניעת סרטן (כגון: ויטמינים C, E, בטא קרוטן), ולכן ראוי להתייעץ עם תזונאי מוסמך האם יש צורך לקחת תוספים ו/או ויטמינים, וזאת בהתייחס למחלות אחרות ומאפייני הבריאות של המטופל. באשר לשמני הדגים ותפקידם במניעה סרטן, עדיין אין מספיק מידע מדעי מבוסס שיתמוך בטענה זו. עם זאת, הצטבר מספיק מידע מדעי התומך בתפקידם החשוב למניעת מחלות לב. ד"ר קושי ציין כי ההנחיות המפורסמות מיועדות למניעת סרטן, אך המליץ למחלימי סרטן לאמץ את ההנחיות בכדי למנוע הישנות המחלה.

התפתחות חדשה וחשובה שנדונה היתה תזונה משולבת. בבית חולים המוביל לסרטן Dana Farber Cancer Institute המסונף לאוניברסיטת הרווארד, הוקם שירות הקרוי Integrative nutrition. במסגרת השירות עובדות תזונאיות קליניות שהתמחו בתזונה משלימה (משולבת). במסגרת השירות המצוי בשיתוף פעולה הדוק עם המרכז לרפואה משלימה, ניתן ייעוץ בנושא של צמחי המרפא, מוצרים הומאופטיים, תוספי המזון ואנטי-אוקסידנטים אותם צורכים חולי הסרטן.

שירות זה מגלם ראיה הוליסטית ורחבה לתפקיד התזונה אצל חולי הסרטן, כאשר קיים קריטריון ברור לאבחנה בין תזונה קונבנציונלית לאינטגרטיבית. במסגרת השירות קיימת פתיחות וניתן ייעוץ על ידי הדיאטניות המוסמכות גם לגבי שיטות לא מסורתיות (כגון: מאקרוביוטיקה, raw food, אבחון לפי סוג דם ועוד), ועזרה במתן המידע הרפואי העדכני ביותר למטופל על מנת שיוכל לקבל ההחלטה מודעת ולהשתתף באופן פעיל באחריות על בריאותו. שירות זה זוכה לפתיחות רבה מצד המטופלים ויותר מ-4,000 מטופלים כבר התייעצו בשירות התזונה המשולבת. השירות מגלם תפיסה רחבה יותר המאפשרת למטופלים לקחת חלק פעיל בשמירה על בריאותם.

ד"ר שחר לב-ארי (PhD) הוא מומחה לרפואה משולבת ואיכות חיים לחולי סרטן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טיפולים משלימים בסרטן
פורום תזונה טבעית
פורום רפואה מונעת כאורח חיים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום