"תאונת עבודה": שבר הפין

(0)
לדרג

זה יגמר ברע: שבר בפין נגרם לרוב מפעילות מינית נמרצת ואגרסיבית או מבעיה מולדת. שבר או משבר?

מאת: ~~ד"ר גיל רביב~~

שבר בפין הוא תופעה נדירה יחסית עם היארעות מדווחת של 0.5% מכל מיליון גברים פעילים מינית. יתכן שבפועל האחוז גבוה יותר, אך קשה להגיע למידע מדויק משני טעמים: ראשית, עקב בושה של המטופל להודות בכך. שנית, הצוות הרפואי לא תמיד מודע לחומרת הבעיה.

ההיבט הרפואי. צילום: שאטרסטוק

הפין בנוי משלושה גופים חלולים שמתמלאים בדם בעת זקפה. בגופים המחילתיים הלחץ יכול להגיע עד כ-1,000 מ"מ מים, בעוד שבגוף הספונגיוזי בו עוברת השופכה, הלחץ הוא כשליש מהלחץ בגוף המחילתי, זאת כדי לאפשר מעבר זרע בעת שפיכה. שלושת הגופים עטופים במעטפת פיברואלסטית ששומרת את הלחץ בגופים המחילתיים ומאפשרת זקפה חזקה.

ישנן מספר סיבות לשבר בפין, ביניהן: קיום יחסי מין עם איבר שלא בזקפה מלאה, נזק בעת אוננות אגרסיבית ו/או יחסי מין אגרסיביים (סדו-מזוכיסטים, אונס), לעיתים כנגד כיווץ בנרתיק של האישה. סיבה נוספת קשורה למחלות מולדות של הפין, אשר גורמות לעקמת או לנזק לרקמה הפיברואלסטית של הפין (מצב המכונה: מחלת פירונייה).

הסימנים שצריכים לעלות חשד קליני לשבר של הפין הם תיאור של הופעת קול של ביקוע ("קליק" רציני), המלווה בכאב עז בפין בעת פעילות המינית, ולאחריו הופעת שטף דם בגוף הפין ולעיתים באזור חיץ הנקבים. בנוסף, כאשר הפין תופח למימדים גדולים וצבעו הופך אדום-כחול-שחור. במקרים קיצוניים מופיע אף דם מפתח השופכה המרמז על נזק אפשרי גם לשופכה (צינור השתן).

כאשר השבר לא מאובחן באופן מיידי קיימים סימנים קליניים מאוחרים המרמזים שמאורע כזה אכן התרחש בעבר, כמו: שקע באזור השבר על מעטפת הפין, שלא היה בעבר; הופעת עקמת פין חדשה (מחלת פירונייה); דלדול של הפין מהחלק המרוחק של השבר והופעת אין אונות.

קיימת חשיבות קלינית לאבחנה מהירה וטיפול, מאחר שהסיבוכים האפשריים ללא טיפול הינם רבים. כאשר הגבר מגיע תקופה קצרה לאחר המאורע, בדרך-כלל תשאול מתאים ובדיקה גופנית מלאה יאמתו את האבחנה. יש לזכור שבמקרים של הופעת דם מפתח השופכה, יש לבצע צילום עם חומר ניגודי של השופכה כדי לוודא שבעת השבר לא נפגעה השופכה.

במקרים של ספק ניתן לבצע בדיקת אולטרה-סאונד דופלקס בגישה פרינאלית (מכיוון של בסיס האגן) ועל הפין עצמו. בדיקה נוספת שניתן לבצע היא קוורנומטריה קוורנוזוגרפיה, בה ניתן להדגים באופן ברור את הגופים המחילתיים (הגופים הספוגיים) החיוניים לשלמות איבר המין ולתפקודו בעת גירוי מיני ולבניה של זקפה תקינה.

קיימת תמימות דעים בין כל האורולוגים, שניתוח מידי לאחר אימות האבחנה של שבר הפין הוא הטיפול המועדף במצבים אלו. מחקרים מדעיים מבוקרים שהשוו קבוצות של גברים עם שבר בפין שנותחו לעומת אלה שטופלו באופן שמרני ללא ניתוח, הראו שכיחות גבוהה יותר של בעיות זקפה ועקמת הפין במקרים שלא עברו ניתוח מיידי.

שבר של הפין הינו מאורע רפואי אמיתי. שיעור הסובלים מהתופעה אמנם נמוך, אך הבושה והנזק גדולים. גבר החושד שמאורע כזה התרחש, חייב להתגבר על הבושה ולהגיע במהירות לחדר מיון. טיפול מוקדם הינו הטיפול היעיל ביותר עם מינימום תופעות לוואי וסיבוכים.

ההיבט הסקסולוגי

הרדיפה אחרי עונג קיימת בעיקר בתחום המיני, שעליו מדברים הרבה ויודעים מעט. במיוחד מועט המידע במה שנעשה באמת בחדרי חדרים של אחרים. במקום להתענג על שפע התחושות הקשורות במגע, בליטוף, בפינוק ובעינוג, מחפשים הישגים מיוחדים. דמיינו שהייתם במסיבה, ובמקום להתענג על מה שיש בה, מוסיקה, ריקוד, מזון ומפגש חברתי, אתם מחפשים משהו חדש שעוד לא היה קודם.

כך גם בתחום המיני, מנסים לעשות תנוחות מרשימות, חדשות ומשונות, לבחור מקום לא שיגרתי, לקיים יחסי מין מספר רצוף של פעמים, עם פרטנרים רבים או עם מישהו מחוץ לנישואים. הגבר מנסה להרשים בביצועיו המיוחדים והצד השני מנסה להרשים בפתיחות ובנמרצות המינית.

הסכנה העיקרית היא ביחסי מין בהם מנסים לדהור מעל בן/בת הזוג בהתלהבות כשהפין נכנס ויוצא מהנרתיק. אין שום רע בתנוחה או בהתלהבות, חוץ מהנחה מוטעית אחת - הפין איננו מוט קשוח שנכנס ויוצא ללא הכוונה. יש לאחוז בבסיסו על מנת להבטיח שהכניסה לנרתיק לא תתפספס.

תנועה נמרצת של אגן האישה מול הפין הזקוף עלולה להסתיים ב'תקלה' רצינית, בעיקר אם במקום לחדור לנרתיק, הפין מתנגש בעצמות רצפת האגן. זה יכול לקרות כשאת מעליו או כשהוא מעלייך. המצב שכיח יותר במערכות יחסים חדשות, או עם בת זוג שאיננה בת הזוג הקבועה, כשההתלהבות רבה והצורך להרשים חזק. פעילות מסוכנת זו עלולה להסתיים בכאבים בפין, ובמקרה הגרוע יותר בשבר. השפשוף הנמרץ יכול גם להוות מקור לבעיות אצל האישה, בעיקר שפשוף אזור הכניסה לנרתיק שיכול להסתיים בצריבה, כאב עז ועד למצב של כאב כרוני.

הסיכוי להתנהגות מינית בלתי זהירה גובר אם משתמשים באלכוהול או בסמים מעוררים, שמצד אחד מגבירים את התחושות הארוטיות והחשק המיני, ומצד שני עקב השפעתם על מערכת העצבים אנשים מרגישים אופוריה, שלווה, חוסר אכפתיות, וכתוצאה מזה יש להם פחות שליטה ופחות שיקול דעת.

שבר בפין אינו קורה רק ביחסי מין. חלק מהפגיעות קורה בזמן אוננות אגרסיבית או ביחסים סאדו-מאזו בהם קושרים, דורכים או מכופפים את הפין מעבר לגמישותו הטבעית. הכניסה של הפורנוגרפיה לכל בית בישראל, דרך אתרי מין באינטרנט, עלולה להשפיע על הרגלי האוננות של צעירים.

חלקם עוסקים באוננות באופן כפייתי ובתכיפות גבוהה מאד (מספר פעמים בשבוע עד מספר פעמים ביום), תוך צפייה בתמונות ובסרטים. האוננות הופכת שגרתית ופחות מגרה, ולכן הם נאלצים להפעיל יותר כוח על הפין, כדי להשיג את אותו אפקט של גירוי. אם אתם מקיימים פעילות מינית נמרצת, לבד או אם אחרים, חשוב שתשמרו על שלמות הפין. בזמן הכניסה לנרתיק, אחד מכם יכול לאחוז בפין ולכוון אותו לתוך הנרתיק.

ד"ר גיל רביב הוא אורולוג בכיר ומומחה לטיפול בהפרעות בתפקוד המיני של הגבר, מנהל רפואי של המרכז לרפואה מינית (מחלקה אורולוגית), שיבא- קלאס קליניק, תל השומר.

גילה ברונר היא סקסולוגית מוסמכת, מנהלת השרות הסקסולוגי, במרכז לרפואה מינית (מחלקה אורולוגית), שיבא- קלאס קליניק, תל-השומר.


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום