צרכנות רפואית מס' 141

(0)
לדרג

עדכוני השבוע: טיפול בטרשת נפוצה, הקלה על תחושת הגרד, פיתוח מערכת לאבחון מחלות לב וסריקה לאיתור מחלות עיניים

מאת: מערכת zap doctors
טיפול בטרשת נפוצה

מחקר בריטי חדש שנערך בין תרופת האבונקס לתרופת רביף בהשתתפות 217 חולי טרשת נפוצה, מציג נתונים מעודדים על השימוש בתרופות ממשפחת האינטרפרון. המחקר פורסם החודש במגזין היוקרתי CURRENT MEDICAL RESEARCH AND OPINION JOURNAL. על פי המחקר עולה כי מתן אינטרפרון בתדירות גבוהה ובמינון גבוה לא משפר את יעילות הטיפול בחולים. על פי תוצאות אלו, תרופת האבונקס הניתנת רק פעם בשבוע במינון נמוך של 30mcg, לעומת מינון משולש של 44mcg בשבוע של רביף, נהנית מיתרון בנוחות הטיפול לחולה; שכן קבלת זריקה חד שבועית במקום שלוש פעמים בשבוע חוסכת לחולה סבל מיותר ועשויה למנוע סיכונים אפשריים לדלקות ופציעות באזור ההזרקה.

לדברי ד"ר ג'ק מוראי, מוביל המחקר מהמחלקה הנוירולוגית בביה"ח קווין אליזבת, "נתוני המחקר מלמדים כי על רופאים וחולי טרשת לבחון משתנים נוספים בעת קבלת החלטה על אופן הטיפול בחולים, כגון: תדירות קבלת התרופה, נוחות הטיפול ועמידות המערכת החיסונית של החולה".

מחלת הטרשת הנפוצה היא אחת מהמחלות הנחקרות ביותר בארץ ובעולם. מדובר במחלה עצבית הפוגעת בעיקר באנשים בין העשור השני והרביעי לחייהם, בעלי משפחות צעירות הנמצאים בתחילת חייהם או לקראת שיא הקרירה שלהם.

המחלה הינה מחלה אוטו-אימונית שבה מתאפשרת חדירת תאי מערכת החיסון לתוך המוח בעזרת קולטנים שנמצאים בכלי הדם המזינים את המוח. באופן זה פוגע בעצם הגוף בעצמו, במוח ובחוט השדרה ועלול לגרום לבעיות נוירולוגיות קשות הפוגעות בתפקוד איברי הגוף ואפילו לנכויות קשות.

למחלה אין כיום ריפוי, היא אינה מובילה למוות וברוב המקרים תוחלת חיי החולים אף לא משתנה. יחד עם זאת כתוצאה ממנה נפגעת משמעותית איכות חייהם של החולים, ובשלבים מתקדמים שלה הם נאלצים ללכת בעזרת מקל או כיסא גלגלים; כמו-כן, מופיעה פגיעה קוגניטיבית, עייפות קשה ועוד. המחלה מתאפיינת בהיארעות גבוהה בצפון כדור הארץ ובארץ היא שכיחה יותר בקרב אשכנזים, עם היארעות גבוהה יותר בקרב נשים.

הקלה על תחושת הגרד

במחקר חדש שנעשה על-ידי ד"ר בעז עמיחי, מהמחלקה לדרמטולוגיה במרכז הרפואי על שם שיבא בתל השומר, נמצא כי שימוש באל-סבון המכיל שילוב ייחודי של חומרים פעילים (20% אוריאה, ו-12% אמוניום לקטט) הפחית באופן מובהק את תסמיני דלקת העור האטופית (אטופיק דרמטיטיס). במסגרת המחקר נבדקו 36 חולים בני 3 עד 40, אשר חולקו לשתי קבוצות: האחת קיבלה את אל-סבון Axera wash (של חברת פריגו ישראל), ואילו השנייה קיבלה אל-סבון אחר (פלצבו). שגרת הטיפולים התרופתיים נמשכה כרגיל בשתי הקבוצות. לאחר שלושה שבועות בהם השתמשו הנבדקים בסבון שקיבלו, נמדדו שיפורים קליניים משמעותיים בתופעות העוריות בקבוצה שהשתמשה באל-סבון הטיפולי. המחקר המלא יוצג בחודש הבא בכנס הדרמטולוגיה הישראלי, וכן בכנס הדרמטולוגיה האירופאי (European academy of dermatology and venereology congress) שיערך ב-17 עד 21 לספטמבר בפריס.

במחקר החדש דווח על 58% שיפור בקשקשת העור בקבוצת הניסוי, לעומת 19% בקבוצת הביקורת - פי 3, 59% שיפור ביובש לעומת 31% בקבוצת הביקורת - פי 2, ו-75% שיפור באודם בעור בקבוצת הניסוי לעומת 10% בלבד (פי 7) מהקבוצה שהשתמשה בפלסבו. הממצא המשמעותי בניסוי היה הקלה בגרד שדווחה על-ידי מרבית החולים (77%) בשימוש באל-הסבון הטיפולי לעומת מחצית (50%) ממשתמשי הפלסבו - ירידה פי 1.5 בגרד. מדובר בהקלה אמיתית בעיקר לילדים הסובלים מהמחלה, מכיוון שמקרים רבים הם מתקשים לשלוט על הדחף לגרד את העור היבש, וכך גורמים לפצעים בעור ואף לזיהומים משניים העשויים להתפשט בגוף.

דלקת עור אטופית (Atopic dermatitis) המוכרת בקרב הציבור בשם "אסתמה של העור", היא מחלת עור כרונית על רקע אלרגי, הפוגעת באיכות חיי החולים בה בשל הגירוד הקשה שהיא גורמת. המחלה שכיחה בעיקר במהלך הינקות והילדות, ב-90% מהמקרים היא תופיע לפני גיל 5. ברחבי העולם פוגעת דלקת העור האטופית ב- 20%-10% מכלל התינוקות והילדים, בישראל סובלים ממנה 12% מהילדים. הביטוי העיקרי של המחלה הוא יובש עור קיצוני. העור מגרד ביותר, דלקתי ואדום, ואפשר לראות עליו סדקים, גלדים וקשקשת.

מערכת לאבחון מחלות לב

מדענים באוניברסיטת בן-גוריון, בשיתוף עם היחידה לאקו-קרדיוגרפיה, המערך הקרדיולוגי מהמרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה, מפתחים מערכת אוטומטית הקרויה Alive, שתאפשר הערכה של אספקטים שונים בתפקוד הלב. המערכת מפענחת באופן אוטומטי נתונים מתוך בדיקות אולטרא-סאונד של הלב ונותנת הערכה של תפקודו.

כיום מרבית ההערכה של בדיקות אקו-קרדיוגרפיה (אולטרא סאונד של הלב) נעשית בצורה איכותית ולא כמותית ועל כן היא תלויה ביכולות המפענח. כלומר, המערכת הינה סובייקטיבית, דורשת הכשרה ומומחיות ומאריכה את משך הבדיקה. יתרונה של המערכת החדשה הוא ביכולתה לנתח את המידע הגולמי הטמון בבדיקה, לגלות שינויים במצב הלב בצורה עקבית וחוזרת, ולהציג את התוצאות בצורה מהירה ויעילה. בנוסף, המערכת יכולה לחשב מדדים חדשניים חשובים שלא ניתן לחשבם כיום.

"מחלת העורקים הכליליים הינה גורם מספר אחד לתמותה ממחלות לב בעולם המערבי והיא פוגעת בתפקוד הלב. כ-12 מיליון בדיקות אקו-קרדיוגרפיה מתבצעות מדי שנה בארה"ב בלבד, בעלות של כ-200 דולר לבדיקה. המערכת תאפשר בדיקה של חולים רבים יותר בזמן קצר יותר ובעלות נמוכה יותר", אומר פרופ' הוגו גוטרמן, ממפתחי המערכת.

לאחרונה נבחנה המערכת בהצלחה רבה, על בסיס נתונים של כ-300 חולים לצורך בדיקה רחבה של יכולות המערכת. הפרויקט נמצא בשלבים של הקמת חברה וחיפוש משקיעים.

סריקה לאיתור מחלות עיניים

רשת "עיניים" - אופטיקה ד"ר לוינגר משיקה לראשונה בארץ בדיקה חדשה לסריקת רשתית העין, באמצעות טכנולוגיה רפואית שפותחה על ידי חברת הציוד הרפואי הישראלית "טליה דיאגנוסטיקה".

ד"ר שמואל לוינגר, מנהלה המקצועי של "עיניים" מסביר, כי "המערכת מבצעת סריקה של קרקעית העין ומאפשרת איתור מחלות קשות הפוגעות ברשתית העין וגורמות להתדרדרות הראייה עד לדרגה של עיוורון, כגון: גלאוקומה, ניוון מקולרי תלוי גיל (נמ"ג) ורטינופטיה סכרתית שהינה מחלת רשתית הנובעת ממחלת הסוכרת". לדבריו, "אלו הן מחלות עיניים נפוצות אשר בדרך כלל מתפתחות ללא סימנים מורגשים בשלבים הראשונים. אבחון מוקדם של מחלות אלו, יאפשר טיפול בשלב מוקדם שימנע התדרדרות הראייה".

מערכת זו מבצעת אבחון מוקדם באמצעות צילום, המבוצע על ידי אופטומטריסט, ללא צורך בהרחבת אישונים, כל זאת תוך מספר דקות. לאחר ביצוע הסריקה, יקבל המטופל את התוצאות על מנת שיפנה לרופא עיניים לפענוח תוצאות הבדיקה ולקבלת טיפול במידת הצורך.

לרגל השקת המערכת תבוצע הבדיקה ללא תשלום עד סוף חודש יולי, ולאחר מכן תהיה עלותה 200 ש"ח.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת עור
פורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי
פורום בריאות העין

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום