סכנת קרינה: לעולם בעקבות השמש?

(0)
לדרג

התחממות כדה"א היא תופעה אקלימית שקשה ואולי בלתי אפשרי לשנותה, אבל את נזקי החשיפה לקרני השמש אפשר וצריך למנוע

מאת: מערכת zap doctors

התרחבות החור באוזון והתחממות כדור הארץ תורמות לעלייה במספר הסובלים מנזקי הקרינה של השמש. המודעות לסכנה הקיימת בחשיפה ממושכת לשמש, בוודאי בשעות השיא, אמנם עלתה, אך רבים ממשיכים לפקוד את אתרי הטבע השונים, ובייחוד את חופי הים, בצהרי היום, ללא כל אמצעי הגנה.

ד"ר דניאל מימוני, רופא בכיר במחלקת עור בביה"ח בילינסון, מתאר את רמות הסיכון: "הנזקים רבים וכוללים סיכון מוגבר לסרטן עור, קרצינומות ממאירות של העור והזדקנות מהירה של העור. נוסף על כך, כתוצאה מפגיעה בפיגמנט העור, ישנם כתמים הנובעים מיתר או חוסר בפיגמנט באזור מסוים". לדבריו, "חשיפה מרובה לשמש עלולה לגרום גם להופעת מחלות זיהומיות כמו הרפס, ואף פוגעת במערכת החיסונית".

עיניים רגישות

חשוב להבהיר כי לא רק העור ניזוק מחשיפה לטמפרטורה חמה. גם העיניים עלולות להיפגע מקרני השמש, כפי שמסביר ד"ר יוסי פיקל, מנהל מחלקת עיניים במרכז רפואי זיו: "קרינת השמש יכולה לגרום לגידולים סרטנים בעור העפעפיים, להשפיע על היווצרות מוקדמת יותר של עכירויות בעדשות התוך עיניות שלנו - תהליך הידוע בשם ירוד או בלעז קטרקט.

כמו-כן, יתכנו נזקים עקב קרינה על הרשתית - החל מהתפתחות גידולים ממאירים כמלנומה ועד לפגיעה בחיישני האור והוצאתם מכלל תפקוד".

קהל יעד

לא אחת עולה השאלה האם יש קבוצות אוכלוסייה שרגישות יותר מאחרות למחלות או לבעיות מסוימות. מסתבר ששאלה זו רלוונטית גם לאוכלוסיות הרגישות במיוחד לנזקי השמש.

"בסיכון גבוה נמצאים ילדים, בעלי עור בהיר, בעלי שיער בהיר ועיניים בהירות, מכיוון שלבעלי עיניים בהירות יש פחות פיגמנט בעור שמגן עליהם", אומר ד"ר מימוני ומזכיר קבוצות סיכון נוספות כמו "בעלי סיפור משפחתי של ממאירות בעור, חולים במחלות של מערכת החיסונית ומחלות אוטואימוניות (כמו זאבת), מושתלים ואנשים אשר סובלים ממחלות גנטיות כגון לבקנים".

ד"ר פיקל: "ילדים רגישים יותר לקרינת השמש משתי סיבות עיקריות: ראשית, ילדים בדרך כלל מצויים יותר מחוץ לבית בהשוואה למבוגרים - הם משחקים בחצר, מבלים בחוף הים ועוד. שנית, חסרה מודעות לשימוש במשקפי שמש, שהם אמצעי ההגנה היעיל כנגד קרינת השמש. מרבית ההורים מבקשים מילדיהם לחבוש כובע בצאתם לשמש, אך כמעט אף אחד מהם לא אומר לילדו להקפיד על שימוש במשקפי שמש.

"חשוב לדעת כי משקפי שמש אינן מגינות מפני כל חשיפה, אך הן מסננות את קרני האור בתחום האולטרה-סגול הנחשב לחלק המסוכן והמזיק לעיניים", מוסיף ד"ר פיקל. לדבריו, "משקפי שמש מהוות גם גורם מגן מכני מפני מכות לעין או כניסת גופים זרים לעין. כדאי להרגיל ילדים לשימוש במשקפי שמש מוקדם ככל האפשר. מרבית הילדים מתנגדים בתחילה, אך הסבר פשוט, עידוד ומתן חיזוקים חיוביים משכנעים אותם להשתמש במשקפיים".

סגולות קרני השמש

עמדה שונה, חריגה, לגבי השמש מבטאת ביאנקה קליגר, מנחה מוסמכת לשיטת בייטס ורוקחת קלינית במקצועה. לשיטתה, אפשר גם לנצל את סגולותיה הרפואיות של השמש, בתנאי שהחשיפה אליה אינה מתרחשת בשעות החמות, אלא כשעה לאחר הזריחה. "קרני אור הנכנסות דרך העיניים משמשות לא רק למטרת ראייה, אלא משתתפות בוויסות התפקוד הביולוגי שלנו", היא מסבירה. "קרני האור מגיעות דרך העיניים לשעון הביולוגי שלנו אשר נמצא בהיפותלמוס, איזור במוח אשר מפקח בין השאר על בלוטת האצטרובל.

בלוטת האצטרובל מקבלת את המידע הקשור לאור ומעבירה אותו לאיברים הרלבנטיים בגוף. למעשה, לקרני השמש יש השפעה מיטיבה על בריאותנו הפיסית והנפשית, כגון: על ויסות לחץ הדם, רמת הסוכר והכולסטרול בדם".

מקדם ההגנה

מומחים מציינים כי בשנים האחרונות חלה עלייה במקרים של פתולוגיות היכולות להיגרם או להתעצם עקב חשיפה לשמש. ד"ר פיקל: "חלק מעלייה זו נובע מהתקדמות טכנולוגית באבחון ועלייה במודעות הציבורית לבדיקות שגרתיות תקופתיות. יחד עם זאת, מרבית העוסקים בנושא חושבים שלאירועי אקלים גלובליים, כמו החור באוזון והתחממות כדור הארץ יש תפקיד נכבד בעליית מספר הסובלים מנזקי קרינה של השמש".

אמצעי ההגנה להתמודדות עם חשיפה מוגברת לשמש אינם יעילים באותה מידה. "חשוב לבדוק אם קרם הגנה מכיל UVA ו-UVB", מסביר ד"ר מימוני. "עד השנים האחרונות התייחסו רק ל-UVB אשר גורם לפגיעה המיידית בעור, אולם כיום מודעים לחשיבות של שני אורכי הגל, שהם בעצם בעלי מנגנון שונה לפגיעה בעור. ה-UVA גורם לפגיעה בטווח רחוק יותר".

לגבי המספר של מקדמי הגנה, מציין ד"ר מיימוני: "אין הבדלים משמעותיים לגבי מקדמי ההגנה מעל מספר 16. כלומר, אם מורחים מקדם הגנה מספר 16 או מספר 34, אין לכך כל משמעות. לעומת זאת, קיימים הבדלים ניכרים באשר למספרים הנמוכים מ-16. לכן, מומלץ להשתמש בקרם הגנה מספר 16 ומעלה; חשוב לדעת כי הקרם לא פועל מיידית, לפיכך יש למרוח אותו חצי שעה לפני היציאה מהבית והחשיפה לשמש, כדי שייספג טוב בעור.

הקרם יעיל למספר שעות ואם מזיעים או נכנסים למים, יעילותו יורדת. אין הגנה מלאה, לכן חשוב ללכת לים עד השעה 10:00 בבוקר או מהשעה 16:00, למרוח קרם הגנה, ללבוש חולצה ולשבת תחת שמשיה".

מקדימים תרופה למכה

לסיום, מספק ד"ר מימוני מספר טיפים: "יש לבצע בדיקה שגרתית אצל רופא עור אחת לשנה, אשר בוחנת בין היתר את נקודות החן בכל הגוף. מומלץ גם לבצע בדיקה ביתית אחת לחודשיים במהלכה מאתרים נקודות חן חדשות או מגלים כי נקודות קיימות השתנו, היינו הפכו לכהות יותר, גדולות יותר, מדממות או כואבות. כמובן שבמצב כזה יש צורך לפנות לרופא עור שיערוך בדיקה מקיפה יותר".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אופטומטריה, משקפי ראייה ושמש ועדשות מגע
פורום בריאות העין
פורום רפואת עור

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום